Tool of programma om objecten in een foto te meten

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 216

Tool of programma om objecten in een foto te meten

Ik ben op zoek naar een tool / programma waarbij er de mogelijkheid is om een meting (mm of cm) uit te voeren van een object in een foto. In dit geval het meten van de vingers om de 2D:4D ratio te bepalen. Kan dit in photoshop of iets gelijkaardig? 

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Tool of programma om objecten in een foto te meten

Je zou een voorwerp met een bekende lengte kunnen meefotograferen.
Dan een fotobewerkingsprogramma (bijvoorbeeld Microsoft Office) starten, het voorwerp verdraaien naar een horizontale of vertikale positie. Vervolgens via een crop-functie het aantal pixels van de lengte van dat voorwerp bepalen.
Je kunt dan het aantal pixels per echte afstandeenheid bepalen, en daarmee ook de lengte van andere objecten in je foto.
 
Gaat dit voor jou werken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Tool of programma om objecten in een foto te meten

Er zijn diverse gratis tools voor het opmeten van weergegeven objecten. Kijk eens hier en hier

Dergelijke programmaatjes zijn ook als uitbreidingen van browserfunctionaliteit beschikbaar, bijvoorbeeld voor Firefox en Chrome.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Tool of programma om objecten in een foto te meten

ImageJ en FIJI (FIJI IS Just ImageJ) zijn gratis software die erg veel functies hebben voor image analysis. Misschien iets te moeilijk maar het proberen waard. Belangrijk is dan wel om een object met bekende grote te gebruiken als referentie om zo  je metingen te kunnen uitvoeren in absolute waarden. Maakt dat niet uit en gaat het alleen maar om de ratio dan kan je direct gaan meten en simpelweg in pixels gaan tellen, dat maakt voor de ratio natuurlijk geen verschil.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 216

Re: Tool of programma om objecten in een foto te meten

@Back2Basics, je bracht me op een idee met Microsoft office maar het meten van de lijnen heb ik gewoon handmatig gedaan. Zo dus, geen gesukkel met pixels e.d. ;) Bedankt voor jullie adviezen. 
 
ratio (2).jpg
ratio (2).jpg (71.35 KiB) 21866 keer bekeken
 

Reageer