Springen naar inhoud

Invloed van een babyvertaler

• Log in om te kunnen reageren

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2006 - 12:08

Zoals de titel van dit onderwerp doet vermoeden:
Wat is de invloed van een babyvertaler op de neonatus/infancy? (0-6m)
Waarbij ik impliceer: relatie tussen moeder-kind, uitbouw van communicatiepatronen, regulatie van affecten, regulatie van spanning, behoeftebevrediging..
Common-sense theorieën zijn welkom!
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2006 - 12:37

Naar mijn mening cruciaal voor het verloop. De bevingswereld van een kind is afhankelijk van bepaalde karaktereigenschappen, welke erfelijk aangelegen zijn. Vele variaties daarbinnen (negatieve en positieve) hebben een bepaalde neiging om zelf aan waarnemingen (input) een bepaalde draai te geven. Het 'kan' bepalend zijn voor het verloop ervan, als die synthomen niet herkend worden. Bepaalde angsten kunnen fobiën worden, bepaalde interessen kunnen uitgroeien tot obsessies of neurosen.

Kijken hoe en waarop ie allemaal reageert. Kijken waar z'n eigen interessen naar uit gaan en wat juist niet. Niet constant 'in de wolken zijn', en niets opvallen ondertussen, maar eens nadenken over wat de baby zelf beweegt. Het is van onderschat belang vroegtijdig bepaalde processen te herkennen, om die telg op latere leeftijd er beter mee om te kunnen laten gaan.

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2006 - 14:01

Het is van onderschat belang vroegtijdig bepaalde processen te herkennen, om die telg op latere leeftijd er beter mee om te kunnen laten gaan.

Dat klopt maar
  • je kan beweren dat moederliefde instinctief is en dus helemaal niet nodig is, moeders verkeren in een sensitieve periode na de zwangerschap. Minor Maior conclusio: zo'n babyvertaler is alleen nodig voor onvoldoende sensitieve moeders.
  • door een babyvertaler leert het kind niet omgaan met ambivalentie die onvermijdelijk in de wereld te vinden is: bv. gevoelens van frustratie.

Om je te tonen wat mijn voorlopig (let dus niet op fouten) werkstukje is:
De invloed van de babyvertaler kan twee richtingen uitgaan. Bij responsieve moeders zie ik de invloed negatief. Een onvoldoende mate van responsiviteit kan leiden tot positieve effecten. De richting van de invloed is te kaderen in good enough mother.
Responsieve moeders zullen "te perfect" worden. Het kind zal weinig tot geen frustraties ervaren. De vraag die men zich kan stellen is hoe het kind dan zal leren om in de wereld te staan, in relatie te staan met anderen.
Bij niet-responsieve moeders kan men echter stellen dat het vertalen van de pre-verbale uitingen de moeder bevordert om het kind als een intentioneel wezentje te aanschouwen met zijn eigen gedachten en gevoelens. Ik verwacht dus dat moeders meer affectief investeren, positief worden bekrachtigd door de babyvertaler om te investeren in het kindje. De baby zal zich competenter voelen en de verzorger zal als een betrouwbare persoon worden aanzien.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2006 - 20:21

Vóór alles is natuurlijk een input van vader en moeder tezamen het best. de natuurlijke ouders zullen eerder karaktertrekken herkennen om op te reageren, dan buitenstaanders.

Om je te tonen wat mijn voorlopig (let dus niet op fouten) werkstukje is:
De invloed van de babyvertaler kan twee richtingen uitgaan. Bij responsieve moeders zie ik de invloed negatief. Een onvoldoende mate van responsiviteit kan leiden tot positieve effecten. De richting van de invloed is te kaderen in good enough mother.
Responsieve moeders zullen "te perfect" worden. Het kind zal weinig tot geen frustraties ervaren. De vraag die men zich kan stellen is hoe het kind dan zal leren om in de wereld te staan, in relatie te staan met anderen.
Bij niet-responsieve moeders kan men echter stellen dat het vertalen van de pre-verbale uitingen de moeder bevordert om het kind als een intentioneel wezentje te aanschouwen met zijn eigen gedachten en gevoelens. Ik verwacht dus dat moeders meer affectief investeren, positief worden bekrachtigd door de babyvertaler om te investeren in het kindje. De baby zal zich competenter voelen en de verzorger zal als een betrouwbare persoon worden aanzien.

Zo'n babyvertaler moet altijd de vertaling afstemmen op de ouders, wat de ene keer wat afremmende adviezen vraagt, en de andere keer stimulerende. Het belang van de input, door de natuurlijke ouders gegeven, heeft op zich al z'n competentiewaarde. De baby zal op latere leeftijd zich willen identificeren, en zich willen herkennen in z'n ouders.

Die competentie moet toonaangevend zijn voor een babyvertaler.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2006 - 16:31

het hele begrip 'babyvertaler' is nieuw voor mij. is dit een bestaand iets, of is het zelf bedacht?

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2006 - 16:39

het hele begrip 'babyvertaler' is nieuw voor mij. is dit een bestaand iets, of is het zelf bedacht?

Ik heb dat concept gebruikt uit een aflevering van The Simpsons voor een paper te schrijven die ik moet verdedigen op het examen.
Aangezien het vak vrij "klinisch-psychoanalytisch" wordt gegeven was het een ware marteling voor mij.
Nu ja:
Dit is het voorlopige resultaat.

[8F23] Brother can you spare two dimes, The Simpsons, Seizoen 3 Aflevering 24,
Scenario door: John Swartzwelder Geregisseerd door: Rich Moore
" Herb invites the family in for a presentation that will change the world, and brings out a drinking bird. Homer is in awe. Herb tells him to take it easy, but Homer continues to ogle the bird. Herb introduces his true plan: a baby translator."

Fragment:
Lisa plays peekaboo with her.

Sister Lisa: Maggie? Maggie? [covers her eyes]
Baby Maggie: [babbles]
Translator: [monotone] Where did you go?
Sister Lisa: Peekaboo! [uncovers eyes]
Baby Maggie: [laughs]
Translator: [monotone] Oh, there you are. Very amusing.

Deze aflevering vertelt het verhaal van een man die een babyvertaler (pre-verbale uitingen vertalen in bv."Ik heb honger") ontwerpt. De vraag die ik vanuit het filmfragment stelde: wat is de invloed is van een dergelijk technologisch hoogstandje op de besproken concepten in de cursus?

De invloed van de babyvertaler kan, naar mijn mening, twee richtingen uitgaan. Bij moeders die voldoende afgestemd zijn op het kind zie ik de invloed negatief. Een onvoldoende mate van afstemming kan leiden tot positieve effecten.

Moeders kunnen enerzijds "te perfect" worden. Het kind leert niet om te gaan met negatieve affecten, het bouwt geen ambivalentietolerantie op. Het is dus een moederlijke zorg die zo goed is dat ze verstikkend is
Bij onvoldoende afgestemde moeders kan men echter stellen dat het vertalen van de pre-verbale uitingen de moeder bevordert om het kind als een wezentje te aanschouwen met zijn eigen gedachten en gevoelens waardoor het zingevingsproces wordt bevorderd. (capacité de reverie). Een ander voordeel zou zich kunnen situeren dat het stellen van de juiste reacties beide partners positief zal bekrachtigen en de basisrelatie een positieve hoogvlucht neemt. De baby zal zich competenter voelen, positiever zelfbeeld, veiliger voelen, … De basisrelatie en het basisvertrouwen worden gegarandeerd. Ook de moeder krijgt vertrouwen. (wederkerigheid!)
De vraag die men dan verder kan stellen is of de oorzaken (trauma verwerken, ghosts in the nursery, identificatie met slachtoffer, temperament van kind, weinig sociale steun, geen reflectief vermogen) van onvoldoende afgestemd zijn op het kind wel opgehoffen kunnen worden door de babyvertaler. Zo kan een moeder bijvoorbeeld wel het kind zijn emoties interpreteren maar zou het kunnen weigeren te reageren. (het dus niet willen in plaats van niet kunnen.)

Tegenover de cursus is de invloed van technologische ontwikkelingen een aanvullende component en een kritische reflectie ten aanzien van afstemmingsprocessen (en verstoringen ervan) in verband met basisrelatie, regulatie en mentalisatie (holding, aandacht, container, affectief investeren, attunement, spiegelen, ...) die onder de noemer van "good enough mother" te plaatsen zijn.
Good enough mother staat in relatie met de mythe van instinctieve moederliefde. Het falen (doch reparaties, correcties, herstellen van band) van de moederlijke zorg is geen schande. Vele moeders denken dat ze falen waardoor de gedachte “babyvertaler” zich kan opwerpen.

De verdere vragen die deze reflectie mij hebben opgeleverd zijn:
Wat is de invloed van medische-technologische ontwikkelingen prenataal?
Met andere woorden een vraag die te maken heeft met verwachtingen ten aanzien van de baby die op komst is of bestaat (fantasmatische baby vs reële baby)
Bijvoorbeeld: het weten van het geslacht op voorhand?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures