Debietverlies door diameter reductie in blaas/vacuum systeem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Debietverlies door diameter reductie in blaas/vacuum systeem

In volgende toepassing hadden ik graag de invloed berekend van onze stuurklep in ons vacuüm circuit.
 
In bijlage zit de karakteristiek van de gebruikte pomp waarbij we afwisselend blaas en zuiglucht gebruiken.
Het einderesultaat is het opzuigen en wegblazen van een stukken uit een grijparm. Dit wil zeggen dat we zoveel mogelijk debiet willen overhouden aan de grijparm.
 
De uitgangdiameter van deze pomp is d50mm.
De lengte van het circuit is 4m, de buizen zijn deels metaal en deels rubber en hebben een diameter van 50mm.
 
Graag had ik de verliezen berekend van volgende zaken:
 
- Invloed van de doorlaat diameter van de klep. d50, d35, d28 op het maximum debiet (klep bevindt zich 1m na de pomp)
 
- Invloed van de lengte van het circuit (leidingen d50mm)
 
- Invloed van het aantal bochten 90° in het circuit
 
Wie kan mij op weg helpen?
 
 
 
Bijlagen
2bh1600_eng_070629(gebruikt op robots).pdf
(242.28 KiB) 2292 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Debietverlies door diameter reductie in blaas/vacuum systeem

Het einderesultaat is het opzuigen en wegblazen van een stukken uit een grijparm. Dit wil zeggen dat we zoveel mogelijk debiet willen overhouden aan de grijparm.
Maak eerst eens een schets van het hele systeem, inclusief afmetingen.
 
Is er altijd debiet, of zuigt de arm d.m.v. een zuignap zich vast aan het voorwerp, en is het debiet daarna alleen nog eventuele leklucht langs de zuignap?

Berichten: 5

Re: Debietverlies door diameter reductie in blaas/vacuum systeem

Zoals je ziet zijn er 2 kleppen gebruikt: 1 om te blazen/zuigen en een 2de om de pomp steeds te voorzien van lucht.

De lucht wordt dus 2 keer beïnvloed door deze ventielen.
Deze zitten beide op 1 grote ventielblok die we dus nu opnieuw willen bepalen.
3 versies zijn mogelijk: d25 / d32 / d50
 
alvast bedankt
 
Bijlagen
Capture.PNG
Capture.PNG (336.1 KiB) 985 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Debietverlies door diameter reductie in blaas/vacuum systeem

Het is me nog niet echt duidelijk.
 
Is er wel of niet een zuignap?
 
De onderdrukbeveiliging zit op een leiding genaamd S dus dat suggereert dat dat de zuigleiding moet zijn, maar de pijl in het ventielblok wijst richting grijparm, wat suggereert dat er geblazen wordt vanaf S.
 
Wat betekent S en B ?

Berichten: 5

Re: Debietverlies door diameter reductie in blaas/vacuum systeem

Suction en Blowing
de ventielen staan inderdaad op zijn kop. (visio liet mij even niet toe om het op de juiste manier te roteren)
 
het zijn geen zuignappen.
Machine (onder):48 hulzen waar de buisjes opgezogen worden. nadat deze allemaal in de grijper zitten, is deze volledig afgedicht en gaat het onderdrukventiel open.
Robot (boven): de buisjes worden uit de grijper op een station geblazen. circuit wordt dus van vacuüm naar blaaslucht omgeschakeld.
 
hopelijk brengt dit wat duidelijkheid?
 
ik kan je eventueel wel een filmpje doorsturen in pm
 
alvast bedankt
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Debietverlies door diameter reductie in blaas/vacuum systeem

Als ik het goed begrijp staan de twee pijlen in het linker ventielblok, die schakelen naar/van de grijparm, verkeerd om en de pijlen in het rechter ventielblok, die schakelen naar de omgevingslucht, staan goed?
 
- Invloed van de doorlaat diameter van de klep. d50, d35, d28 op het maximum debiet
Dat hangt er mede vanaf hoe lang elk kanaal in de klep is, en hoe geleidelijk, of abrupt, de overgang van leidingdiameter naar klep doorlaat diameter is.
 
Die slangen zien er enigszins geribbeld uit, vanwege de draadverstevigingen die in de wand zitten. Is dat zo? Ribbels hebben invloed op de stromingsweerstand, maar quantificeren kan ik dat niet.

Berichten: 5

Re: Debietverlies door diameter reductie in blaas/vacuum systeem

Pinokkio schreef: Als ik het goed begrijp staan de twee pijlen in het linker ventielblok, die schakelen naar/van de grijparm, verkeerd om en de pijlen in het rechter ventielblok, die schakelen naar de omgevingslucht, staan goed?
 
Klopt
 
 
Pinokkio schreef: Dat hangt er mede vanaf hoe lang elk kanaal in de klep is, en hoe geleidelijk, of abrupt, de overgang van leidingdiameter naar klep doorlaat diameter is.
 
Die slangen zien er enigszins geribbeld uit, vanwege de draadverstevigingen die in de wand zitten. Is dat zo? Ribbels hebben invloed op de stromingsweerstand, maar quantificeren kan ik dat niet.
 
Laat ons stellen dat de afstand in het ventiel en de ventielblok in het totaal 50cm bedraagt
Van het type slang mag je uitgaan van niet geribbelde slangen, aangezien het om een kort stuk gaat en wij deze eventueel ook kunnen vervangen door een vaste metalen buis.
 
Alvast bedankt voor de input.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Debietverlies door diameter reductie in blaas/vacuum systeem

Ik heb eindelijk de tijd gevonden er eens aan te rekenen en dit is het resultaat:
 
Met 50 mm inwendige diameter van alle buizen, inclusief kanalen in het ventiel, en bochten etc zoals hierboven genoemd, en in de tekening en foto, zal het theoretische debiet ongeveer 270 m3/h zijn bij een drukval van ongeveer 45 mbar.
 
Als het ventielblok vervangen zou worden door een met kanalen met een inwendige diameter van 32 mm, terwijl alle buizen 50 mm blijven, dan neemt de drukval toe tot ongeveer 60 mbar en zakt het debiet naar ongeveer 260 m3/h.
 
Als het ventielblok vervangen zou worden door een met kanalen met een inwendige diameter van 25 mm, terwijl alle buizen 50 mm blijven, dan neemt de drukval toe tot ongeveer 80 mbar en zakt het debiet naar ongeveer 240 m3/h.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Debietverlies door diameter reductie in blaas/vacuum systeem

Sorry, mijn bovengenoemde getallen kloppen niet. Invloed van ventielen was te laag ingeschat.
 
Dus alles nog een keer:
 
Met 50 mm inwendige diameter van alle buizen, inclusief kanalen in het ventiel, en bochten etc zoals hierboven genoemd, en in de tekening en foto, zal het theoretische debiet ongeveer 250 m3/h zijn bij een drukval van ongeveer 70 mbar.
 
Als het ventielblok vervangen zou worden door een met kanalen met een inwendige diameter van 32 mm, terwijl alle buizen 50 mm blijven, dan neemt de drukval toe tot ongeveer 130 mbar en zakt het debiet naar ongeveer 200 m3/h.
 
Als het ventielblok vervangen zou worden door een met kanalen met een inwendige diameter van 25 mm, terwijl alle buizen 50 mm blijven, dan neemt de drukval toe tot ongeveer 180 mbar en zakt het debiet naar ongeveer 150 m3/h.

Berichten: 5

Re: Debietverlies door diameter reductie in blaas/vacuum systeem

Heel erg bedankt voor de berekeningen. De invloed van de klep is nog groter dan ik had verwacht (en door de fabrikant werd beweert).
Ook bij d50 is er reeds een aanzienlijk verlies van capaciteit. Is dit te wijten aan het aantal bochten of eerder aan de lengte van het circuit?
 
Nogmaals, heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Debietverlies door diameter reductie in blaas/vacuum systeem

De invloed van de klep is nog groter dan ik had verwacht (en door de fabrikant werd beweert).
Ik heb geen gedetailleerde tekening van het binnenste van de klep, dus ik moet met baseren op jouw schema en mijn fantasie. Misschien zit zo'n klep binnenin anders in elkaar dan ik dacht. Het drukverlies van de klep zit in mijn berekening vooral in de splitsing en bocht in jouw schema.
 
Bij de 50 mm klep is het drukverlies van de rest van het circuit groter dan van de klep. Bij de kleinere kleppen schiet de snelheid in de klep omhoog en daarmee de drukval, want drukval is evenredig met snelheid in het kwardraat, dus dat gaat hard. Bovendien krijg je er drukval bij door de vernauwingen en verwijdingen door de kleinere aansluitingen met de 50 mm buizen.
 
Ook bij d50 is er reeds een aanzienlijk verlies van capaciteit.
Nou ja, aanzienlijk, de maximale capaciteit van de blower zonder aangesloten buizen et cetera is 310 m3/h (zie performance curve) en je krijgt met alles erop en eraan toch nog 250 m3/h, oftwel 80 % van maximum blowercapaciteit.
Is dit te wijten aan het aantal bochten of eerder aan de lengte van het circuit?
Invloed bochten is iets groter dan invloed lengte. Het hangt trouwens ook af van de draaicirkel (radius) van de bochten.

Reageer