zomaar wat PC waterkoeling vragen?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 96

zomaar wat PC waterkoeling vragen?

Zo maar wat vragen over het bouwen van een waterkoeling op een PC...
 
Ik ben van plan om een waterkoeling op een PC te bouwen. Niet om het kunnen overclocken, maar meer voor de warmte in het zolderkamertje, en de herrie van de ventilatoren.
 
Ik heb een (zelfbouw) CNC machine, en ik wil zo veel mogelijk zelf maken.... Ik heb nog heel veel stukken railkoper liggen, en ik heb al eens een paar proef koelblokken  van gemaakt, en dat gaat prima...
 
Ook heb ik die pompjes eens bekeken, en dat moet ook niet zo moeilijk zijn om te maken....
 
alleen zit ik een beetje met hoe groot?
 
ik heb bijvoorbeeld hier een hele leuke motor liggen van een tafel ventilator... 40 watt (geloof ik uit het blote hoofd)...
en daar wil ik dus een pompje van maken.....
 
ook heb ik  hier zo eheim pompje staan , de 1048, deze is 10 watt , geeft 10 l/min, en kan dit 1.5 mtr omhoog voeren. 
 
in dat pompje zit een rotortje van diameter 33mm , en heeft 6 (pff hoe zeg je dat ) flappen van 12x5 mm
 
dus vraag 1, hoe groot zo alles kunnen worden bij een 40watt motor.... het zal wel niet zo simpel zijn, om de 6 oppervlaktes  4x zo groot te maken?
 
nog een vraag, de rotor is 33mm, het huis is 40mm... waarom zit er zoveel ruimten rondom die rotor?   zo het niet beter werken als dat krapper was? (zal wel niet....maar toch?)
 
verder als je op internet naar pompjes zoek, zie je ook veel bij centrifugaal pompen gebogen bladen... twee kanten , dus met de draairichting mee gebogen, en tegen de draairichting in.... kan iemand daar misschien iets over vertellen/uitleggen?
 
en de laatste
 
Afbeelding
 
 
bijvoorbeeld zoiets.  zou ik ook kunnen maken, ik heb een 4de as, en ook wat solidworks tekenen....
zou zo'n pomp het nog beter doen?
 
alvast bedankt!
Kom eens kijken op me Homepage!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

Met de vragen over de pomp kan ik je niet helpen. Maar ik heb wel twijfels bij de aanleiding voor de vraag. Je hebt het over de warmte op de zolderkamer, maar of je de warmte nou via een luchtstroom of via water afvoert, die komt toch in de kamer terecht. Of ga je een radiator buiten zetten?
Het water zal ook weer gekoeld moeten worden, dus moet er weer een ventilator op de radiator komen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van klazon. Je verplaatst het probleem alleen.
 
En:
- hoeveel warmte denk je af te moeten voeren om de PC te koelen? 30 Watt? 50 Watt? Of laten we heel hoog inzetten: 100 Watt?
- hoeveel waterdebiet denk je daarvoor nodig te hebben? Ik denk dat 10 liter per uur al genoeg is.
- hoeveel vermogen zal dat prutspompje dan nodig hebben? Veeeeeeeel minder dan 40 Watt of 10 Watt. Niet eens 1 Watt.
- bovendien gaat het bij een pomp en motor ook om het toerental.
 
In plaats van proberen zelf een piepklein centrifugaalpompje te maken kun je beter iets anders verzinnen voor de PC koeling. Bijvoorbeeld: een ventilator die wat kamerlucht door de PC trekt en via een slang/buis naar buiten afvoert, als je werkelijk meent dat dat beetje warmte van je PC de zolderkamer opwarmt. Als de herrie een probleem is kun je die ventilator wellicht buiten plaatsen onder een omhulsel tegen regen en wind.

Berichten: 12.262

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

Als je zelf metalen onderdelen kunt maken is het misschien beter een groter maar luchtgekoeld koelblok te fabriceren. 
 
De herrie komt vooral van snel draaiende fans, die een tandje langzamer kunnen als je een groter heatsink kunt plaatsen. 
 
Uiteraard is het goed dit allemaal door te rekenen, maar moderne cpu's en gpu's hebben ook wel een mechansime om terug te klokken als ze te heet worden zonder daarbij direct beschadigd te raken, zolang er maar enige koeling aanwezig is (bijvoorbeeld een koelblok met een defecte fan, helemaal ongekoeld laten kan wel veroorzaken dat ze beschadigd raken voordat een dergelijk mechanisme kan ingrijpen). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

klazon schreef: Met de vragen over de pomp kan ik je niet helpen. Maar ik heb wel twijfels bij de aanleiding voor de vraag. Je hebt het over de warmte op de zolderkamer, maar of je de warmte nou via een luchtstroom of via water afvoert, die komt toch in de kamer terecht. Of ga je een radiator buiten zetten?
Het water zal ook weer gekoeld moeten worden, dus moet er weer een ventilator op de radiator komen.
ja inderdaad,  ik heb al een mooie radiateur, en deze komt buiten.... dat is de bedoeling....
 
 
Benm schreef: Als je zelf metalen onderdelen kunt maken is het misschien beter een groter maar luchtgekoeld koelblok te fabriceren. 
 
De herrie komt vooral van snel draaiende fans, die een tandje langzamer kunnen als je een groter heatsink kunt plaatsen. 
 
Uiteraard is het goed dit allemaal door te rekenen, maar moderne cpu's en gpu's hebben ook wel een mechansime om terug te klokken als ze te heet worden zonder daarbij direct beschadigd te raken, zolang er maar enige koeling aanwezig is (bijvoorbeeld een koelblok met een defecte fan, helemaal ongekoeld laten kan wel veroorzaken dat ze beschadigd raken voordat een dergelijk mechanisme kan ingrijpen). 
 
Ja, dat zou ook kunnen... maar dan heb ik de warmte nog wel in de zolderkamer toch?  
of ik heb een 8-core welke heel langzaam draait, om niet te warm te worden....?
en ook... ik heb een CNC machine ,..  ik moet toch iets maken.... :-)
 
dus tis een beetje van beide....vandaar die vragen over het pompje....
Kom eens kijken op me Homepage!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

ik heb een CNC machine ,..  ik moet toch iets maken....
 
Ok, leuk knutselprojectje dus.
 
Stel dat de CPU (overdreven) continue 200 W (720.000 J per uur) aan warmte produceert. De soortelijke warmte van water is 4186 K/(kg.K). Als we de temperatuur van het water zeg eens 15 graden willen laten toenemen, dan heb je per uur pakweg 12 liter koelwater nodig, dat is een schijntje.
Je zou dus afkunnen met een heel klein prutspompje. Op eBay kan je dat soort pompjes voor een paar euro kopen: klik.
Je zou er ook een kunnen nabouwen, maar dat loont de moeite natuurlijk niet. Wel een leuke uitdaging.
 
In het koperblok voor de CPU zou je de waterloop kunnen infrezen met een vingerfreesje en het blok voorzien van een gesoldeerd deksel of een geschroefde deksel met pakking. Als je de radiator groot genoeg maakt met flinke koelribben heb je waarschijnlijk niet eens een fan nodig, maar beter is een forse en stille fan op laag toerental, bijvoorbeeld deze.
 
Wat gedestilleerd water en wat slangetjes en je bent een heel eind op weg.

Berichten: 12.262

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

Radiator buiten zetten voert de warmte inderdaad af, dat scheelt. Overigens zou je ook de lucht naar buiten kunnen afvoeren natuurlijk, al heb je daarvoor een groter gat nodig dan 2 slangetjes van en naar een radiator. 
 
Nadeel van zelf koelblokken maken is natuurlijk wel dat dat mis kan gaan, en dan heb je je computer vol koelwater staan. Gedestilleerd water zou in principe niet eens zoveel kwaad kunnen, al is de vraag hoeveel metaal er uit de radiator etc in oplost, met daar naast CO2 uit lucht en dergelijke. Ik zou niet gokken dat het isolerend genoeg is om schadeloos over een (van stoom voorzien) moederbord te laten lopen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

ik heb een 8-core welke heel langzaam draait
De TDP (thermal design power) van een 8-core zal hooguit 150 W zijn. De over langere tijd gemiddelde power zal echter veel lager zijn.
Hang eens een Wattmeter aan die PC om te zien wat hij werkelijk gebruikt.
 
Mijn twee jaar oude PC heeft een i3-4130 met een TDP van 54 W maar in werkelijkheid gebruikt mijn hele PC (inclusief andere chips en ventilator) niet meer dan gemiddeld 20 W. Die 54 W zal hooguit af en toe eens gedurende enkele seconden gehaald worden. Mijn acht jaar oude 20 inch LCD monitor gebruikt met 25 W meer dan mijn PC.
 
Ik speel overigens geen spectaculaire spellen. Als je de ventilator van de PC uitschakelt of verwijdert zullen ook de andere chips geen koeling meer krijgen. De grafische kaart ook niet, tenzij die zijn eigen ventilator heeft, maar in dat geval hou je nog steeds wat "herrie" als je de CPU met water koelt.
 
De CPU van je PC met water koelen omdat je meent dat de warmte van die CPU je zolderkamer opwarmt is in mijn ogen onzinnig. Allereerst is die CPU-warmte waarschijnlijk peanuts, en zoals Benm al aangaf: het is het risico van lekkage niet waard.
 
Overigens kun je i.p.v. water olie gebruiken als koelvloeistof, Bij lekkage loop je dan geen risico op kortsluiting, maar wellicht wel op brandgevaar......

Berichten: 12.262

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

Water is een goed koelmiddel vanwege de hoge specifieke warmte en wordt daarom vaak gebruikt. 
 
Olie isoleert wel, maar moet je sneller circuleren voor dezelfde capaciteit (hier geen probleem denk ik), maar ook dat geeft bij lekkage een kliederboel. 
 
Wat warmteproductie betreft zou je inderdaad eens moeten meten hoeveel die cpu gemiddeld verstookt, en als je spellen speelt oid eens naar wat de GPU opstookt, dat kan best wel eens meer zijn. Uiteraard kun je ze beide waterkoelen, tweakers doen dat ook wel. 
 
Een ander project is zelf een airco bouwen voor die zolder - een stukje complexer, maar dan ben wel gelijk klaar (afgezien van de stroomrekening ;) )
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

en hoe groot  zou ik het rotortje maken bij een 40 watt motor?  of is dat niet zo simpel?
 
te klein (als je zeg maar de motor bekijk) kan eigenlijk niet toch? bedoel als het rotortje te klein is, gaat de motor allee minder vermogen gebruiken...?
te groot zou de motor het te warm krijgen.....?
 
dus ik zit er aan te denken hem bijvoorbeeld 2 x de grote van de 10 watt eHeim pomp te maken?
ik denk dat ik die pomp maar een beetje afkijk?
 
 
Benm schreef: Water is een goed koelmiddel vanwege de hoge specifieke warmte en wordt daarom vaak gebruikt. 
 
Olie isoleert wel, maar moet je sneller circuleren voor dezelfde capaciteit (hier geen probleem denk ik), maar ook dat geeft bij lekkage een kliederboel. 
 
Wat warmteproductie betreft zou je inderdaad eens moeten meten hoeveel die cpu gemiddeld verstookt, en als je spellen speelt oid eens naar wat de GPU opstookt, dat kan best wel eens meer zijn. Uiteraard kun je ze beide waterkoelen, tweakers doen dat ook wel. 
 
Een ander project is zelf een airco bouwen voor die zolder - een stukje complexer, maar dan ben wel gelijk klaar (afgezien van de stroomrekening ;) )
 
ik heb zo'n verijbare arco staan.... maar daar hou ik het ook niet echt koel mee.....  en heb ik al iets gemaakt dat de slang naar buiten goed naar buiten gaat.... dus niet dat warmte van buiten door het openraam waar de slang door naar buiten gaat naar binnen kan komen..... + ik heb de airco vermaakt , met een 2de slang die lucht aanzuigt om het warme deel te koelen.... (dus nu is het warme gedeelte verbonden met 2 slangen naar buiten, dus de warme lucht welke nu naar buiten geblazen word, komt ook buiten vandaan.....normaal komt dat van binnen, en wordt naar buiten geblazen.... maar ja dan moet er toch ergens anders weer warme lucht naar binnen komen.....)
 
moet wel zeggen dat hij het nu wel veel beter doet....
 
maar een hele airco maken... ik weet niet zo goed waar ik op moet letten..... en vullen, en vacuümpomp enzo heb ik ook allemaal niet....
of kan je ook op andere manieren een airco maken?
Kom eens kijken op me Homepage!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

Je leest nogal selectief.
Dat kleine beetje warmte wat je PC produceert is echt niet de reden dat het te warm is op je zolderkamertje. Dat is de zon die op het dak staat te branden, of via een raam binnenvalt.
 
Maar goed, als je zonodig een pompje wilt maken zou ik zeggen: maak een slangenpompje:
 
Afbeelding
 
Werkingsprincipe:
De drie rollen drukken beurtelings de slang gelijkmatig in. Tijdens de roterende slag zal een hoeveelheid vloeistof voor de roller worden uitgedreven naar de persuitgang. Achter de roller zal de slang zich weer naar de originele vorm terugbewegen, wat een volumevergroting tot gevolg heeft en dus lokaal een drukverlaging veroorzaakt. De vloeistof loopt toe in de ontstane opening, waarna deze wordt afgesloten door de volgende roller. Hierna herhaalt het geheel zich.
 
Maak een tandwieloverbrenging tussen de motoras en de draaiende schijf met de drie rollen om het juiste toerental te krijgen voor het gewenste debiet en de gekozen slangdiameter.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

Pinokkio schreef: Je leest nogal selectief.
Dat kleine beetje warmte wat je PC produceert is echt niet de reden dat het te warm is op je zolderkamertje. Dat is de zon die op het dak staat te branden, of via een raam binnenvalt.
 
Maar goed, als je zonodig een pompje wilt maken zou ik zeggen: maak een slangenpompje:
 
Afbeelding
 
Werkingsprincipe:
De drie rollen drukken beurtelings de slang gelijkmatig in. Tijdens de roterende slag zal een hoeveelheid vloeistof voor de roller worden uitgedreven naar de persuitgang. Achter de roller zal de slang zich weer naar de originele vorm terugbewegen, wat een volumevergroting tot gevolg heeft en dus lokaal een drukverlaging veroorzaakt. De vloeistof loopt toe in de ontstane opening, waarna deze wordt afgesloten door de volgende roller. Hierna herhaalt het geheel zich.
 
Maak een tandwieloverbrenging tussen de motoras en de draaiende schijf met de drie rollen om het juiste toerental te krijgen voor het gewenste debiet en de gekozen slangdiameter.
Beetje?
 
ik voel het toch....  er staan hier 2 PC.... eentje daar is me dochter mee bezig, die draait allemaal zware spellen.....
 
en ik ben heel veel met Blender bezig,  en als die in filmpje staat te renderen , dan heeft de computer een paar uur 100% te draaien, en dan loopt de temperatuur echt omhoog tot 37 a 38 graden .... (in de kamer dus) ......
 
plus alle ventilators in me computer (op me grafische kaart zitten er al drie) staan vol aan te loeien.....,  en daar wil ik dus vanaf....
 
eigenlijk al een paar zomers....
 
Ik heb een cnc machine....  ik heb heel veel koper liggen (railkoper uit de elektrokasten wereld)...    blokken heb ik al gemaakt.... en getest met een ander pompje of ze god waterdicht zijn......  en ik wil nu gewoon een pompje maken.....  ik heb al een aantal motortjes.... 
 
het enigste wat ik wil weten is hoe groot... ... en zo'n slange pompje heeft denk ik veel te weinig flow....?
 
en ik krijg overal antwoord op, behalve wat ik vraag... :-)
Kom eens kijken op me Homepage!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

Heb je de reacties nu eigenlijk wel echt gelezen?
 
Pakweg 10 liter water per uur is voor adequate koeling van de processor al meer dan voldoende.
Je kan ook de grafische kaart van watergekoelde blokjes voorzien, en als die (wederom behoorlijk overdreven) ook nog eens 200 Watt continue warmte genereren, dan wordt het water 30 graden warmer bij ruwweg 10 liter per uur.
Dat is dus prima te doen met een aquarium/fontein of ander pompje van een paar euro dat beslist veel meer dan 10 liter per uur rondpompt.
 
Zo'n pompje zou je zelf kunnen maken, maar dat is minder eenvoudig. Daarvoor een motor van 40 Watt als aandrijving gebruiken is enorme overkill.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

Oke.... maar als ik op die 40 watt motor en pomphuisje zet zo groot als die 10 watt Eheim pomp, zal ook die 40 watt motor maar 10 watt gebruiken?
Kom eens kijken op me Homepage!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

als ik op die 40 watt motor en pomphuisje zet zo groot als die 10 watt Eheim pomp, zal ook die 40 watt motor maar 10 watt gebruiken?
Ja, de motor verbuikt nooit meer dan de pomp vraagt.
 
en zo'n slange pompje heeft denk ik veel te weinig flow....?
Nee hoor, er bestaan slangenpompen voor duizenden liters per uur.
 
Het is een kwestie van toerental, diameter van roterende schijf en binnendiameter van de slang.
Voordeel van zo'n slangenpomp is ook dat hij heel simpel zelf te maken is.
 
Die 40 W motor van een tafelventilator zal een te hoog toerental voor een slangenpomp hebben. Gebruik bijvoorbeeld tandwielen om het toerental omlaag te brengen naar iets in de orde van 1 rotatie per seconde, oftewel 60 RPM.
Stel je gebruikt een slang met een binnendiameter van 10 mm en een schijf met rollen die op een draaicirkel met diameter 10 cm staan, dan zal bij 60 RPM de pomp ongeveer 80 liter per uur doen. Meer dan genoeg voor jouw twee PC's
 
Als je in de pomp een 10 mm binnendiameter slang gebruikt kun je voor en na de pomp gerust een kleinere diameter slang gebruiken, dat maakt niet uit voor de pompcapaciteit.

Reageer