Informatie bias of confouding

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Informatie bias of confouding

Hallo,
 
Voor mijn studie moet ik wetenschappelijke artikelen bestuderen.
In een artikel komt het volgende voor:
Een hoofdverloskundige moet collega's verloskundigen vragen om deel te nemen aan een onderzoek.
Is hier sprake van informatiebias of confounding?
Ik vind het lastig om diverse biasen van elkaar te onderscheiden.

Alvast bedankt!

Berichten: 247

Re: Informatie bias of confouding

Een confounder is een variabele die voldoet aan de volgende voorwaarden:

(1) Geassocieerd met de determinant 

(2) Geassocieerd met het eindpunt

(3) Geen deel uit van de causale keten 

Neem bijvoorbeeld het eenvoudige voorbeeld. Het effect van het drinken van alcohol (determinant) op het krijgen van een hartinfarct (eindpunt). In dit voorbeeld zou leeftijd een confounder kunnen zijn. 

(1) Leeftijd is geassocieerd met het gebruik van alcohol.

(2) Het krijgen van een hartinfarct is geassocieerd met alcohol gebruik. 

(3) Het drinken van alcohol maakt je niet ouder en zorgt er via deze causale keten dus niet voor dat de kans op een hartinfarct toeneemt. 

Leeftijd is dus mogelijk een confounder. 
 
Informatiebias is heel iets anders. Dit kunnen verschillende dingen zijn. Google dat eens. 

 
Een hoofdverloskundige moet collega's verloskundigen vragen om deel te nemen aan een onderzoek.
Wat voor bias is hier aanwezig... Ik zou eerlijk gezegd niet zo goed weten. Heb je meer informatie over de onderzoeksopzet? 

Berichten: 22

Re: Informatie bias of confouding

Het onderzoek is een kwalitatief onderzoek. 
Het doel van het onderzoek is om zowel vrouwen als verloskundigen hun perspectief mbt de ontvangen borstvoedingsondersteuning. 
De onderzoekers namen contact op met de hoofd verloskundige, waarna deze contact zocht met collega's.
 
Doordat de hoofd verloskundige aan collega's vraagt deel te nemen aan het onderzoek,kan er sociale druk ontstaan (omdat ze bijvoorbeeld indruk willen maken). 
Determinant is dan sociale druk
Eindpunt is deelname aan het onderzoek
Maar maakt deel uit van de causale keten?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Informatie bias of confouding

Nee, dit is geen confounding; confounding speelt een rol bij de statistische analyse van de data en dit betreft een design kwestie. De respondenten zijn door hun leidinggevende gevraagd; dat zou sociaal wenselijke antwoorden kunnen opleveren en daarmee een meetfout met zich meebrengen.

Reageer