intensiteit in het buigingspatroon van een enkele spleet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 257

intensiteit in het buigingspatroon van een enkele spleet

Hallo,
 
Ik snap niet goed waarom wanneer we de breedte van de strook veel kleiner nemen dan de golflengte gamma van het monochromatisch licht dat op de spleet valt, al het licht hierbij in fase is?
Kunnen we dit zien door volgende formule sin 0 = Gamma / D (spleet)
Hoofdstuk 35 pagina 1067 Giancoli Deel 2 
 
 
 
 
Kan iemand mij dit uitleggen?

Groetjes

katrien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: intensiteit in het buigingspatroon van een enkele spleet

Zelfs als je radeloos bent door je huiswerk kun je dat hier niet op deze manier dumpen. Niemand op wetenschapsforum hoeft jouw boek Giancoli te bezitten, in de Nederlandse versie, en jouw bladzijde op te zoeken. Stel dat je op die manier een cafe binnenkwam en de bezoekers lastigviel, dan werd je er meteen uitgegooid!
 
Kun je een foto maken van het stukje en dat toevoegen aan een volgend bericht?
 
Kun je ergens opzoeken hoe dat rare omgekeerde gamma-symbool voor de golflengte eigenlijk heet?

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: intensiteit in het buigingspatroon van een enkele spleet

Hallo Jkien!
 
Dit is de eerste keer dat ik met dit forum werk dus ik wist nog niet goed wat ik er juist moest opplaatsen ik kreeg het bestand hier niet geupload en daarom zette ik er de recenties bij.

Mijn excuses als dit u enerveerde. 

Bij een vriendelijk woord zijn dan ook meer mensen gebaat

Ik zal in het vervolg niets meer posten zonder dat ik er een afdruk van neem, ik dacht echter dat dit een veelgebruikt handboek was.
 
 
groetjes Katrien

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: intensiteit in het buigingspatroon van een enkele spleet

Sorry, wees welkom. Ik plaagde maar een beetje.

Het uploaden is een beetje verstopt, klik eerst op de knop "uitgebreid bewerken", dan op "bestanden kiezen", dan rechts van de naam van het bestand op "invoegen in het bericht". Met de knop "voorbeeld" kun je zien hoe het eruit ziet, en met "gewijzigd bericht bevestigen" is het klaar is kees. We wilden het kennelijk liever niet te makkelijk maken.
 
Kun je nog even nakijken of die griekse letter echt gamma heette? Als het de golflengte voorstelt is het meestal een andere letter.

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: intensiteit in het buigingspatroon van een enkele spleet

Hallo,

Ik bedoelde dus de letter Landa.  mistypt.
algemeen: snap ik niet zo goed waarom de golflengte dus ook zo veel kleiner moet zijn als de spleet.

Wat hier een duidelijk verband tussen is?

Het bestand is nu hopelijk geüopload. 

Ik ben nog niet zo goed mee in wetenschapshumor 
apologize me
Bijlagen
Schermafbeelding 2016-06-08 om 22.41.14.png
Schermafbeelding 2016-06-08 om 22.41.14.png (467.88 KiB) 1211 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: intensiteit in het buigingspatroon van een enkele spleet

ik bedoelde dus ook waarom de spleet zoveel kleiner moet zijn als de golflengte..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: intensiteit in het buigingspatroon van een enkele spleet

Het gaat eigenlijk om een figuur zoals hieronder. De spleet wordt denkbeeldig in zoveel mogelijk punten verdeeld, en elk punt is een puntbron. Voor de lichtbundel in de richting θ vraagt Giancoli zich af wat de optelsom is van de lichtstralen van al die punten. Wat Giancoli verder doet ontbreekt op je foto, maar hij zal vermoedelijk een fasordiagram tekenen en concluderen dat het eerste minimum optreedt bij sin θ = λ/D​. 
 
Het liefst zou Giancoli de spleet in oneindig veel punten willen verdelen, dat is het nauwkeurigste. Als oneindig veel niet haalbaar is, bijvoorbeeld in een computermodel, dan toch tenminste een zodanig groot aantal punten dat de afstand tussen de punten veel kleiner is dan een golflengte, want anders wordt het een te onnauwkeurige simplificatie van de spleet.
 
Giancoli bedoelt niet dat de totale spleetbreedte D kleiner moet zijn dan de golflengte λ. Hij gebruikt het woord strook voor de afstand tussen twee punten van de denkbeeldige spleetverdeling.
 
 
sinslitwid.gif
sinslitwid.gif (8.12 KiB) 1211 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: intensiteit in het buigingspatroon van een enkele spleet

OK dus de afstand tussen 2 van zo een kleine punten moet dan gewoon kleiner zijn dan de golflengte omdat anders het model niet klopt?

Als ik het goed begrepen heb?
 
Idd hij tekent daarna een fasordiagram.

Groetjes en bedankt!
 
Katrien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: intensiteit in het buigingspatroon van een enkele spleet

Ja, je hebt het goed begrepen!

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: intensiteit in het buigingspatroon van een enkele spleet

Ik zie echter wel niet goed in waarom: indien we de spleet met afstand D in grotere stroken verdelen de golflengtes hier een verschillende fase zullen hebben bij het intreden in de spleet? ik zou denken aangezien het licht monogromatisch is dat dit ook hetzelfde blijft, ongeacht? Of klopt dit niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: intensiteit in het buigingspatroon van een enkele spleet

Als je spleet in heel weinig punten verdeelt dan versimpel je de ware lichtbundel tot de optelsom van heel weinig lichtstralen. Dan worden de afwijkingen van het model te groot.

Reageer