Springen naar inhoud

Van lengte- en breedtegraden naar pixels

• Log in om te kunnen reageren

Amstelerdam

Amstelerdam

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2004 - 22:45

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een project(je), maar stuit op een probleem waar ik niet uit kom.

IK heb een kaart van Nederland waarop ik wil tekenen volgens de lengte en breedte graden, maar ik weet niet hoe ik dat moet uitrekenen!

Ik heb de volgende gegevens

Amsterdam ligt op 4.851182 en 52.370235 graden
Ik weet ook dat Velsen (in maastricht) ligt op: 6,0217 en 50,769194.

Amsterdam ligt op X = 200 en Y = 260.
Velsen ligt op X = 338 en Y = 598.

Het plaatje van Nederland dat ik gebruik is X= 512, Y = 600 groot.

Als ik nu een willekeurige graden coordinaat heb hoe reken ik nu uit wat de X en Y waarden zijn voor op het plaatje?

Bji voorbaat dank. !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 24 juni 2004 - 17:05

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een project(je), maar stuit op een probleem waar ik niet uit kom.

IK heb een kaart van Nederland waarop ik wil tekenen volgens de lengte en breedte graden, maar ik weet niet hoe ik dat moet uitrekenen!

Ik heb de volgende gegevens

Amsterdam ligt op 4.851182 en 52.370235 graden
Ik weet ook dat Velsen (in maastricht) ligt op: 6,0217 en 50,769194.

Amsterdam ligt op X = 200 en Y = 260.
Velsen ligt op        X = 338 en Y = 598.

Het plaatje van Nederland dat ik gebruik is X= 512, Y = 600 groot.

Als ik nu een willekeurige graden coordinaat heb hoe reken ik nu uit wat de X en Y waarden zijn voor op het plaatje?

Bji voorbaat dank. !

Simpel. Amsterdam naar Velsen is een verplaaatsing van +138 X en van + 338 Y

Ik neem aan dat je X coordinaat van Links naar rechts loopt, en de Y van beneden naar boven.

De verplaatsing in breedtegraad kun je uitrekenen. het getal in graden (velsen minus Amsterdam). Dit getal, delen door die 138 en dan weet je het aantal Graden in het land per Y verplaatsing.

De verplaatsing in lengtegraad kun je ook uitrekenen. het getal in graden (velsen minus Amsterdam). Dit getal, delen door die 138 en dan weet je het aantal Graden in het land per X verplaatsing.

Ik zag dat je maar 2 graden noemde. Plaats op de kaart wordt door 2 graden gegeven, lengte en breedte graad.

Nog een kleine tip aangezien je toch dingen met afstanden doet:
wil je de hemelbreede afstand uitrekenen, dan berekend je dat zo:

afstand = Wortel ( 138≤ + 338≤ ) = 365

• Gast

Geplaatst op 07 juli 2004 - 17:05

ik was op zoek naar lengtegraad en breedtegraden van steden in nederland en toen kwam ik op deze forum en las jou berichtje.
Ik geef jou een site daar staan nog 3 site's op waar dat allemal vandaan kan halen
mvg.
J.

http://odur.let.rug....ial/t05.html.nl

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures