PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 81

PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Hallo,
 
Ik heb een 24V elektromotor die ik van stroom wil voorzien met een accu. Voor dit type motor is volgens de verkopende partij een PWM controller noodzakelijk. De motor hoeft slechts één kant op te draaien maar de snelheid moet wel kunnen worden ingesteld. Tevens wil ik graag een aan/ uit knop.
 
Wie zou mij hierin willen adviseren?
 
Hierbij de foto's:
 
[sharedmedia=core:attachments:21695][sharedmedia=core:attachments:21696][sharedmedia=core:attachments:22013]
Image1.jpg
Image1.jpg (132.31 KiB) 5464 keer bekeken
 
De productdocumentatie is hier te lezen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Wat voor een spanning geeft die accu?
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik denk dat je twee van deze controllers nodig hebt ($265.47 per stuk).
Hier de uitgebreide informatie:
07400185.pdf
(1.45 MiB) 617 keer gedownload

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik moet nog een accu aanschaffen, maar vermoedelijk 24V.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik krijg net een e-mail van de fabrikant binnen:
 
 
Model 3704 has a control on the back end. All you need is a power supply.
 
Dan zou ik met een goedkopere PWM regulaar ook uit de voeten moeten kunnen. Een PWM waarmee ik alleen de snelheid reguleer. Bijvoorbeeld een met de volgende specificaties:
 
 
 
Input supply voltage: 6V-30V DC
Output current: Rated current 5A (8A MAX, can not be prolonged)
PWM frequency: 16kHz
Duty Cycle adjustable: 0%-100%
The digital displays the duty ratio
 
Deze kost slechts €15 en heeft de volgende eigenschappen:
 
 
 
The Motor Speed Controller allows controlling the direction of a DC motor using a Pulse-Width-Modulated (PWM) DC voltage with a Duty Cycle fully adjustable from 0%-100%.

The motor speed controller can easily provide a continuous current of 8A to your DC motor or other DC load. The circuit also includes the function of digital display whose digital tube display the duty ratio.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Aangezien het een Brushless motor betreft en de besturingselektronica achterop lijkt te zitten, hoef je alleen een pulsbreedte gemoduleerd (TTL)-signaal aan de besturing aan te bieden (pin 9). Voor een pasklare oplossing zou ik moeten zoeken, maar dit kan niet duur zijn.
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Je kan zoeen pwm regelaar ook wel zelf maken voor onder de 15.-
vind alleen dit deel raar,

 
 
Output current: Rated current 5A (8A MAX, can not be prolonged)
5A is denk ik bij direct aansturen van een motor,
 
Als je een JFET aan een NE555 circuitje hangt zit je wel onder de 15.-
Ik denk ook dat je de NE555 direct wel kan aansluiten, maar als het echt zo is dat er 8A kortstondig doorheen moet kan gaan natuurlijk niet.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Zelf bouwen gaat me mijn petje te boven.
 
 
24V Brushless DC Motor with Built-In Voltage Mode PWM Controller
 
Klopt het dat de PWM controller al is ingebouwd? Kan ik derhalve niet met slechts een potmeter en een aan/uit knopje uit de voeten, direct aan te sluiten op de pin's? Of moet ik meer denken aan een kant en klaar product zoals deze PWM controller.
 
Wat betreft de accu, ik zit aan het volgende te denken:
 
2 accu's van 12V 19 Ah. Volgens mijn informatie zouden ze gekoppeld 24V zijn en meer dan 1,5 uur moeten kunnen draaien met twee motoren. Klopt dit een beetje? Ik twijfel overigens nog over accu's vanwege de prijs. Een voeding zou een goedkopere oplossing zijn. Mocht ik hiervoor kiezen, is een DC voeding van 24V en 6,25 Ah voldoende voor twee motors van 24V en 5,9 Ah?
 
Alvast bedankt voor de uitleg en het meedenken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Uit de specificatie blijkt dat er een voorziening voor PWM besturing is ingebouwd. Je moet dus nog wel een pulsbreedte gemoduleerd signaal aanbieden (aan pin 9), maar er hoeft geen vermogen te worden geleverd; een TTL-poort is genoeg. Wanneer je niets aansluit loopt de motor gewoon op maximum (t.g.v. de pull up weerstand).
 
Vaak is de capaciteit van een accu in Ah gegeven bij een ontlading van 10 uur, dus in jouw geval bij een stroom van 1,9 A. Neem je meer af, dan neemt bij de meeste accu's de capaciteit snel af. Dit verdient wel enige aandacht m.b.t. de specificaties van die accu's.
De foto is niet erg scherp, maar ik dacht te zien dat een motor rond de 6 A opneemt. Als je er twee hebt, zoals je schrijft, dan heb je aan 6,25 A niet genoeg.
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Een erg eenvoudig PWM circuitje met een NE555 chipje, kost een paar euro aan onderdelen (voedingsspanning verlagen tot 5v):
 
555pwm.gif
555pwm.gif (2.59 KiB) 5435 keer bekeken
 
Maar je kan ook de interne elektronica laten voor wat ze is en een externe PWM gebruiken: klik

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Wanneer ik zelf een PWM circuit maak, zoals voorgesteld door Michel, waar komt dan de potmeter?
 
Koop ik een kant en klare PWM oplossing, dan wordt dit als het goed is tussen de stroomvoorziening geplaatst. Dit zou ik zelf kunnen.
 
Wat ik niet helemaal begrijp is, de kant en klare oplossingen zijn ook gebaseerd op de NE555 chip. Wat is dan het verschil tussen een PWM controller (kant en klaar en maakt geen gebruik van de interne elektronica) en de voorgestelde zelfbouw oplossing (die wel gebruik maakt van de interne elektronica).
 
En welke van deze twee oplossingen is aan te bevelen?
 
Wat een voeding betreft, de motoren zijn ieder 5,9 Ah. Wanneer ik er twee moet aandrijven, moet ik dan aan minimaal 12 Ah denken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

De potmeter in de schakeling van Michel zit bovenin.
Wanneer je een uitwendige PWN gebruikt dan heb je ten eerste extra verlies en het is ook niet helemaal voorspelbaar hoe de motordrive hierop reageert. Het is dus aan te bevelen de ingang te gebruiken die hiervoor bestemd is. Ik heb de schakeling van Michel niet nagerekend, maar ik neem aan dat hij weet waar hij het over heeft.
Twee motoren vragen een voeding die minimaal 12 A kan leveren (niet Ah, want dat is de eenheid van accucapaciteit).
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

555pwm.gif
555pwm.gif (2.91 KiB) 5435 keer bekeken
 
Rood omcirkeld: een potmeter van 100.000 Ohm
Zwart: weerstandje van 1.000 Ohm
Groen: twee diodes, type 4148 of gelijkwaardige universeel diodes
Blauw: condensator van 1 microfarad (tantaal werkt prima)
En verder natuurlijk de NE 555 timerchip
 
Met de potmeter kan een duty cycle van 10% tot 90% worden ingesteld. Vervang je de 4148 diodes door germanium, bijvoorbeeld de 1N60, dan kan de duty cycle waarschijnlijk wat breder worden, zo rond de 3 tot 97%
 
Je zou de benodigde 5 volt (TTL) spanning kunnen krijgen door een LM7805 op de 24 volt voedingsspanning aan te sluiten, als volgt. De uitgang (3) gaat dan naar pen 8 van de 555.
 
IC-7805.jpg
IC-7805.jpg (24.74 KiB) 5547 keer bekeken
 
@Olaf: Doorgerekend heb ik het circuitje niet. Het is een standaard 555 schakelingetje dat ik vroeger wel eens gebruikte om Led's te dimmen.

Berichten: 12.262

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Dat zal geheid werken, al heb je geen 555 timer nodig, een eenvoudige inverter is genoeg in combinatie met potmeter, condensator en een kleine weerstand. 
 
De specificatie van de motor zegt echter wel dat het pwm signaal 18-22 kHz moet zijn, een relatief krappe tolerantie om te halen met het geschetste schema. Ik vermoed echter dat het een aardig eind buiten die range ook wel zal werken. 
Victory through technology

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Zo, de onderdelen als door Michel aangegeven zijn aangeschaft.
 
Printplaatje
Aan/uit schakelaar
Potmeter van 100.000 Ohm
Weerstandje van 1.000 Ohm
Twee type 4148 diodes
Condensator van 1 microfarad (tantaal)
NE 555 timerchip
Behuizing
 
Behalve alles wat door Michel is aangegeven heb ik ook twee aan/uit schakelaars gekocht en kunstof behuizing voor het geheel. Waar in het schema dienen deze te worden aangesloten?
 
Tevens, wat het onderste schema van Michel betreft, wat moet ik hier precies mee doen doen?
 
Wat betreft de voeding zat ik aan deze te denken. Is deze voeding (24V 12,5A, 300W) geschikt?
Bijlagen
IMG_7511.JPG
IMG_7511.JPG (204.76 KiB) 5435 keer bekeken

Reageer