Nepdiamant?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Nepdiamant?

Ik heb een diamant van 200 gram en wil graag weten of hij echt is.

Volgens How to Tell if a Diamond is Real is de eerste aanbevolen test de 'fog test': Put the stone in front of your mouth and fog it like you would a mirror. If it stays fogged for a couple seconds, it’s probably a fake — a real diamond disperses the heat from your breath instantaneously and won't fog up easily. Even if you wait in between fogging it up and looking at it, it will still clear much faster than a fake.

Bij mijn diamant verdwijnt de wasem niet zo snel. Wat ik me dus afvraag is of die test wel klopt, dat testcriterium had toch precies omgekeerd moeten zijn? Diamant is een goede warmtegeleider, de warmte van de adem vloeit snel weg van het oppervlak, zodat de afgekoelde wasem langzamer verdampt.
 
diamant.JPG
diamant.JPG (173.88 KiB) 860 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Nepdiamant?

Inderdaad, gefeliciteerd met je aanwinst!
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: Nepdiamant?

Ik heb zo'n beetje dezelfde liggen als die op de foto - een brijant geslepen stuk glas... fraai maar zeker geen diamant. 
 
Grote diamanten zijn eigenlijk allemaal gedocumenteerd, dus je hoeft het niet eens te proberen. 
 
Als je een kleiner exemplaar zou hebben dan kun je het denk ik het beste gewoon even bij een juwelier laten testen. Die ziet het waarschijnlijk direct, en anders is het een heel simpel test apparaatje voor dan min of meer de thermische geleidbaarheid meet (die is voor diamant uniek hoog). Ik vermoed dat ze je er niet voor zullen laten betalen (het is 1 minuut werk en kost geen materiaal, in tegenstelling tot testen van bijv goudgehalte), tenzij je continu met steentjes/stukjes glas langs komt. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Nepdiamant?

Het ging me eigenlijk om de natuurkunde van de bewering "a real diamond disperses the heat from your breath instantaneously and won't fog up easily". Het suggereert dat snel afvoeren van ademwarmte condensatie voorkomt, of verdamping van condens bevordert. Volgens mijn natuurkunde zou snel afvoeren van warmte het omgekeerde effect hebben. Hoe kouder het oppervlak, des te meer condens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Nepdiamant?

De ademtest is weliswaar simpel maar ook een onbetrouwbare test. Een echte diamant beslaat niet, maar….  een synthetische moissaniet (nepdiamant) doet dat ook niet. En is een diamant door stof, olie of huidvet vies, dan beslaat hij wel.
 
Andere tests zijn:
 
Kleur – onder ultraviolet licht (uv-licht van een geldtester of een zonnebank) kleuren de meeste diamanten fluorescerend blauw. Als een steen dus onder een uv-lamp blauw opkleurt, is de kans groot dat het om een diamant gaat.
 
Lettertest – leg de diamant op zijn kop op een letter van een boek of krant. Aangezien diamant een heel hoge refractie heeft, zul je de letter niet kunnen lezen door de steen heen.
 
Oneffenheden in de steen – zijn er onder een loupe of microscoop oneffenheden (insluitsels) in de steen te zien, dan is de kans groot dat het om een diamant gaat. Een zirkonia heeft bijna nooit oneffenheden.

 
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Nepdiamant?

Als de steen bijvoorbeeld handwarm is, dan zorgt de goede warmtegeleiding ervoor dat er in kortere tijd inwendige energie aan het oppervlak beschikbaar is om het water weer te verdampen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Nepdiamant?

Ah, dat verklaart het. De diamant is geen koudeput maar een hittebron. Het gaat om warmtetoevoer naar het oppervlak. Hoe warmer het oppervlak, des te minder condens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Nepdiamant?

Waar komt die warmte dan vandaan? Van je adem of van je hand waarin je de diamant vast hebt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Nepdiamant?

Die warmte is afkomstig uit het 'warmtereservoir' van de diamant.

De diamant en de lucht beginnen op kamertemperatuur. De condensdruppels op de diamant koelen door verdamping af tot de natteboltemperatuur, die lager is dan kamertemperatuur. De diamant transporteert warmte van zijn eigen warmtereservoir naar de druppels. De diamant koelt daardoor af tot een temperatuur tussen kamertemperatuur en de temperatuur van de druppels in.
 
 
​Of misschien is de warmte toch afkomstig uit de hand: deze video van National Geographic is een fraaie demonstratie van de bijzondere warmtegeleiding van diamant. Een schijfje van diamant snijdt door ijs als door boter, veel beter dan een munt van koper. Hij geleidt de warmte van de hand naar het ijs.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Nepdiamant?

Ik heb voor 10 euro een nepdiamant gekocht met een diameter van 20 mm. Hij is van zirconia, de brekingsindex is kleiner dan van echte diamant (2.15 i.p.v. 2.42), maar de dispersie is groter (0.06 i.p.v. 0.04, dispersie = nblauw - nrood). Is de nepdiamant lelijker dan een echte? Om de fonkelkwaliteit objectief vast te stellen heb ik een backscatterfoto gemaakt, maar er is helaas geen vergelijking op internet, diamantbezitters maken blijkbaar geen backscatterfoto's.

Wat ik me ook afvraag is of de diamantvorm een meetkundige naam heeft, en of het 'logisch' is dat hij rotatiesymmetrisch is over een hoek van 45°.

 
diamant2.jpg
diamant2.jpg (82.91 KiB) 854 keer bekeken
Backscatterfoto, mengsel van witte en geleurde lichtvlekken. Projectiescherm van wit karton lijkt zwart door korte belichtingstijd. Diamantvorm onherkenbaar wegens plakband.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Nepdiamant?

Ik weet niet hoe je steen er uit ziet,dus moeilijk te zeggen of er zo'n naam is.
 
Kijk eens bij halfregelmatige lichamen misschien dat hij daar tussen zit.
 
Ook lijkt me dat je voor die prijs een hele mooie imitatie hebt gekocht.
Maar ik ben geen echte prijs kenner hoor.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Nepdiamant?

Het is de briljantvorm van het onderstaande plaatje uit wikipedia. Ze beschrijven het als twee piramides op elkaar, basis op basis. De ene is afgeknot, maar daarna zijn er meer facetten bij geslepen.
 
Afbeelding
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Nepdiamant?

jkien schreef: (...) diamantbezitters maken blijkbaar geen backscatterfoto's.
 
Ik denk dat quasi niemand dergelijke foto's maakt...  :lol:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Nepdiamant?

Terwijl een diamant toch alleen om lichtverstrooiing gaat, en iedereen maakt tegenwoordig overal foto's van. Maar ik neem het ze niet kwalijk, met hun petieterige glimmertjes van een paar millimeter wordt het geen leuke foto, de projectie van het gereflecteerde licht is dan te donker. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Nepdiamant?

Wellicht komt het effect niet goed tot zijn recht bij een stilstaand beeld. Bij een James Bond tentoonstelling heb ik een bergje diamanten (zwaar bewaakt!) gezien. Het fonkelen dat ik daar zag was een dynamisch gebeuren dat optrad wanneer je de diamanten uit wisselende hoeken bezag.

Reageer