divergerende lenzen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 257

divergerende lenzen

Hallo!
 
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik het stralendiagram van een divergerende lens best kan tekenen voor 
- O > b > f
- f > b > 2f
(ik ben een beetje in de war aangezien de f en de b bij een divergerende lens beiden negatief zijn.. en stel b = -25 > f = - 30 dan zou ik uitkomen dat mijn voorwerpafstand (do = -150 )ook links zou gelegen zijn van mijn lens net zoals b en f links van de lens gelegen zijn..) 

klopt dit?

Groetjes Katrien

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: divergerende lenzen

Ga uit van de volgende gegevens:
-een straal evenwijdig aan de hoofdas gaat na breking door het dichtstbijzijnde brandpunt
-een straal door het optisch middelpunt gaat ongebroken door
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: divergerende lenzen

Wat je daar formuleert denk ik wel te snappen maar mijn probleem is vooral doordat de conventie die in mijn handboek gebruikt wordt met een - teken is bij divergerende lens zou je mss kunnen antwoorden op mijn vraagje?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: divergerende lenzen

als het voorwerp reëel is , en zich links van de negatieve lens bevindt, dan is het beeld altijd virtueel en rechtopstaand en verkleint.
dit is steeds het geval, op welke afstand het voorwerp zich ook links van de negatieve lens bevindt.
b=-25  f=-30    v=+150

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: divergerende lenzen

Bedankt aadkr!
En is het voorbeeld dat ik dan aangaf is dit dan een voorbeeld van o>b>f ?
Het beeld bevindt zich dan toch ook links van deze lens hé?
Groetjes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: divergerende lenzen

volgens mij wel.
img096.jpg
img096.jpg (172.72 KiB) 1058 keer bekeken
 

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: divergerende lenzen

Super bedankt!

In de meeste handboeken staan enkel alle voorbeelden van de convexe lenzen.

Zou u het zien zitten om de andere gevallen ook te kunnen posten?

Groetjes

katrien

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: divergerende lenzen

Geval:2a: Het voorwerp is virtueel en de afstand tot de lens is kleiner dan de brandpuntsafstand.
De constructie van de stralengang  voor dit geval is geschetst in fig. L 2.51
Uit de constructie blijkt dat het beeld zich verder van de lens bevind dan het virtuele voorwerp. Het beeld is reëel, rechtopstaand en vergroot
img097.jpg
img097.jpg (59.77 KiB) 1058 keer bekeken
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: divergerende lenzen

Geval: 2b
Het voorwerp is virtueel en de afstand tot de lens is groter dan de brandpuntsafstand.
Figuur: L 2.52 geeft de constructie aan in geval 2b. Zoals uit de constructie blijkt is het beeld virtueel en omgekeerd.
De beeldvorming volgens geval 2b doet zich voor bij de Hollandse verrekijker , ook wel toneelkijker genoemd.
img098.jpg
img098.jpg (95.14 KiB) 1059 keer bekeken
 

Reageer