Significantie uitkomst predicitiemodel, 90%CI of 95%CI bij afkappunt van 0,10?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Significantie uitkomst predicitiemodel, 90%CI of 95%CI bij afkappunt van 0,10?

Hi!
 
Ik ben nieuw hier, dus ik hoop dat ik goed zit :)
Voor een artikel voor de premaster gezondheidswetenschappen hebben wij een predictiemodel gemaakt (backward). 
We hebben hierbij gekozen voor een afkappunt van 10%. (De database is van een andere studie, wij moesten zelf een nieuw onderzoek ermee uitvoeren. De dataset sluit dus niet heel goed aan en hierdoor werd het afkappunt van 0,10 geadviseerd)
 
Nu blijft X als enige predicter over met een p-waarde van 0,053.
De expB is 0,612 en het bijbehorende 95%CI loopt van 0,372 - 1,007. 
Nu is onze vraag.. Is dit een statistisch significante uitkomst of niet als we wat over de OR willen zeggen?
Gelet op de p-waarde van 0,053, die onder ons afkappunt van 0,10 valt, wel. 
Echter valt de 1 in het 95%CI, waaruit we weer zouden moeten concluderen dat dit resultaat toch niet statistisch significant is. Of klopt deze interpretatie niet in dit geval?
Of moeten wij bij deze analyse kiezen voor een 90%CI, omdat we voor een afkappunt van 10% kiezen? 
 
Ik hoop dat het zo duidelijk is en iemand ons verder zou kunnen helpen, alvast bedankt! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Significantie uitkomst predicitiemodel, 90%CI of 95%CI bij afkappunt van 0,10?

Ja, als je alpha 0,10 is, dan is een 90%CI wel handig ja.

Berichten: 3

Re: Significantie uitkomst predicitiemodel, 90%CI of 95%CI bij afkappunt van 0,10?

Saffron schreef: Ja, als je alpha 0,10 is, dan is een 90%CI wel handig ja.
 
Bedankt voor je antwoord Saffron! Zou je ons misschien ook kunnen helpen met je achterliggende gedachte/argumentatie hiervan?
In ons boek (Twisk) gebruiken ze namelijkeen CI van 95% bij een alpha van 0,10. We zijn erg benieuwd! 

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Significantie uitkomst predicitiemodel, 90%CI of 95%CI bij afkappunt van 0,10?

Dat het in het boek met 95% staat is misschien omdat dat dit in de standaard output gegeven wordt. Maar de regel is dat: confidence level + alpha=1. Dus als alpha 0.10 is dan is het daarbij passende CI het 90%CI.


Reageer