temperatuur ammoniak absoluut vacuum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

temperatuur ammoniak absoluut vacuum

Weet iemand wat de temperatuur is van ammoniak gas bij absoluut vacuum?
Ik vind alleen de temperatuur bij de de laagste druk 0.06 bar (dit is het tripelpunt), maar in principe kan je bij drukken onder het tripelpunt toch ook lager in temperatuur gaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: temperatuur ammoniak absoluut vacuum

Als er een absoluut vacuüm is, dan zal er ook geen gasvorming amoniak aanwezig zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: temperatuur ammoniak absoluut vacuum

forumask schreef: Weet iemand wat de temperatuur is van ammoniak gas bij absoluut vacuum?
Ik vind alleen de temperatuur bij de de laagste druk 0.06 bar (dit is het tripelpunt), maar in principe kan je bij drukken onder het tripelpunt toch ook lager in temperatuur gaan?
Bedoel je: bij welke temperatuur is de verzadigde dampspanning van (vast) ammoniak absoluut nul?
 
Ik denk niet iemand dat ooit experimenteel bepaald heeft, want absoluut vacuum bestaat in de praktijk niet, maar het lijkt me zeer waarschijnlijk dat dat bij 0 Kelvin is, een temperatuur die in de praktijk ook niet te bereiken is.
 
Waarom moet je dit weten?

Berichten: 278

Re: temperatuur ammoniak absoluut vacuum

Voor een stressberekening zou ik de bijhorende temperatuur bij vacuum nodig hebben...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: temperatuur ammoniak absoluut vacuum

Die temperatuur heeft niets van doen met het kookpunt bij vacuum.
 
Gewoonlijk is dat gewoon de minimum temperatuur in de winter. Dat getal hangt af van het land en eventuele eisen van de klant.
 
Een bekend geval in de praktijk is een stoomvat wat bij een storing in de fabriek afkoelt tot omgevingstemperatuur waardoor de stoom condenseert en vrijwel een totaal vacuum creëert. Zo'n vat wordt dan niet alleen berekend voor de ontwerp T en p maar ook voor absoluut vacuum bij (bijvoorbeeld) -20 oC. Er zijn nog andere stoffen met een atmosferisch kookpunt boven die minimum omgevingstemperatuur die door afkoelen een vacuum kunnen creëren.
 
Maar ammoniak heeft een atmosferisch kookpunt onder (bijvoorbeeld) - 20 oC dus afkoelen van een vat met ammoniakdamp naar omgevingstemperatuur zal nooit een totaal vacuum veroorzaken, hooguit een beperkte onderdruk als de minimale omgevingstemperatuur lager is dan -33 oC.
 
Vaak wordt tegenwoordig een hele fabriek ontworpen voor totaal vacuum (full vacuum, FV) omdat men tijdens het opstarten de hele boel verschillende malen vacuum wil kunnen trekken en dat vacuum vervolgens telkens breken met stikstof om alle zuurstof te verwijderen.
Mogelijk is dat ook de achtergrond van jouw opdracht, en dan is de te gebruiken temperatuur in combinatie met absoluut vacuum dus de minimale omgevingstemperatuur.
 
Heb je vat met vloeibare NH3 op hoge druk, en die druk valt om de een of nadere reden weg naar atmosferische druk, dan zal de vloeibare NH3 gaan verdampen waardoor zijn temperatuur zakt naar zijn atmosferisch kookpunt van -33 oC. Maar er ontstaat dan geen vacuum (tenzij een idioot vervolgens zou besluiten de boel vacuum te trekken).
 
Nou wijkt in dit specifieke geval het atmosferisch kookpunt van -33 oC niet zo heel veel af van de minimale omgevingstemperatuur, dus men zou in dit geval -33 in plaats van (bijvoorbeeld) -20 oC kunnen gebruiken. Kwestie van iets meer geld.

Berichten: 278

Re: temperatuur ammoniak absoluut vacuum

De achtergrond van mijn vraag is inderdaad dat het vacuum getrokken wordt bij opstart. Heel erg bedankt voor je verhelderende uitleg.

Reageer