[scheikunde] Calciumcarbonaat en zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Calciumcarbonaat en zuur

hallo,
ik heb een reactievergelijking:  2 H+ (aq) + CaCO3 (s) → H2(l) + CO2 (g) + Ca2+ (aq)
hierbij is de vraag welke chemische reacties plaats vinden. Nu weet ik dat het ontstaan van CO2 een chemische reactie is, maar is het ontstaan van H2O ook een chemische reactie? En het ontstaan van Ca2+? Want volgens mij kan je met de stoffen na de vergelijking niks meer 'terug laten keren' naar de oude toestand, of is dit onzin?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Calciumcarbonaat en zuur

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
Voor de volgende keer, graag netjes werken met sub en super script, nu heb ik even jouw bericht aangepast
 
De vorming van Ca2+ is geen chemische reactie. Mede doordat de calcium ionen al bestaan in het gips. Het ontstaan van water is wel een chemische reactie, daar 2 H+ met een zuurstof reageren tot water.
 
In principe heb je altijd met evenwichts reacties te maken. In principe, als je na het zuur, extra CO2 door het water laat leiden, zal je op een moment weer neerslag krijgen van CaCO3
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Calciumcarbonaat en zuur

ArcherBarry schreef: De vorming van Ca2+ is geen chemische reactie. Mede doordat de calcium ionen al bestaan in het gips.
Er is alleen gegeven dat er een reactie met CaCO3 (dus niet met gips) plaatsvindt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Calciumcarbonaat en zuur

klopt, schrijffout
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2

Re: Calciumcarbonaat en zuur

ArcherBarry schreef:

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
Voor de volgende keer, graag netjes werken met sub en super script, nu heb ik even jouw bericht aangepast
 
De vorming van Ca2+ is geen chemische reactie. Mede doordat de calcium ionen al bestaan in het gips. Het ontstaan van water is wel een chemische reactie, daar 2 H+ met een zuurstof reageren tot water.
 
In principe heb je altijd met evenwichts reacties te maken. In principe, als je na het zuur, extra CO2 door het water laat leiden, zal je op een moment weer neerslag krijgen van CaCO3
Bedankt!!

Reageer