[scheikunde] Eiwitten isoleren uit insecten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Eiwitten isoleren uit insecten

Hallo,
 
Mijn vriendin en ik willen voor ons PWS het eiwitgehalte van meelwormen en sprinkhanen bepalen.
We zitten te denken aan het gebruik van een biureetreactie en de colorimeter. 
 
Voor de biureetreactie hebben we wel een oplossing nodig met eiwitten. 
We zaten eraan te denken om de insecten te vermalen in een mortier en later te laten oplossen in demiwater.
We weten dat eiwitten oplossen in water en chitine, een stof uit het schild, dat niet doet. 
 
Toch zitten we met de vraag of het wel nauwkeurig genoeg is omdat we niet weten of de eiwitten uit het schild ook kunnen oplossen? Is het vermalen daar goed genoeg voor, of is er een andere methode?
 
Daarnaast geeft internet verschillende waarden biureetreagens aan die we moeten toevoegen aan onze oplossing met albumine-eiwitten om een ijklijn op te stellen. Heeft iemand hier suggesties voor?
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Eiwitten isoleren uit insecten

Ik denk dat een Khjeldal bepaling betere resultaten zal geven dan via biureetreactie en calorimeter.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: Eiwitten isoleren uit insecten

Dank u wel voor uw snelle reactie op onze vraag.
Wij hebben inderdaad gedacht aan deze methode. 
Helaas bevat chitine ook stikstofbindingen en wij dachten dat het chitine een meespelende rol zou krijgen. 
We kunnen dus geen methodes met stikstofmoleculen gebruiken. 

Berichten: 12.262

Re: Eiwitten isoleren uit insecten

Wat wil je precies meten? Hoeveel eiwit er totaal in zit, of alleen hoeveel water-oplosbaar eiwit?
 
Als het gaat om de voedingswaarde is het overigens een lastige gezien niet zeker is in welke mate zoogdieren (al dan niet geholpen door hun darmflora) chitine kunnen verteren. 
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Eiwitten isoleren uit insecten

Wij willen de totale gehalte aan eiwit meten.
Wij zijn er vanuit gegaan dat van de insecten die wij gebruiken het chitine verteerbaar is omdat deze insecten voor de mens eetbaar zijn. 

Berichten: 12.262

Re: Eiwitten isoleren uit insecten

Dat lijkt me de kjeldahl toch echt de aangewezen methode. Dit 'telt' de stikstof in chitine mee als eiwit, maar als je aanneemt  dat het verteerbaar is dan lijkt me dat niet incorrect. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Eiwitten isoleren uit insecten

En hoe groot is het verwachte deel stikstof vanuit de chitin ten opzichte van dat uit eiwit?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer