Bloeddruk.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Bloeddruk.

Ons hart houdt de bloeddruk op 120/80 mmHg (mooi voorbeeld).

Hoe hoog is de bloeddruk in onze hersenen.

Deze zijn hemelsbreed 30 cm van elkaar verwijdert.

Wordt de bloeddruk in hersenen stabiel gehouden zoja, hoe?

alvast bedankt

loowie

Berichten: 106

Re: Bloeddruk.

De waardes van bloeddruk in hersenen kun je het beste opzoeken in anatomieboeken of een medische encyclopedie.

Het lijkt me wel handig om een stabiele bloeddruk in de hersenen te houden. Hersenen zijn een van de gevoeligste en ook belangrijkste organen, dus het is essentieel om ze een stabiele bloeddruk te bieden. Je valt flauw als je bloeddruk te laag is (of je hebt hoofdpijn). Ook bij langdurige blootstelling aan een te hoge bloeddruk kunnen de hersenen beschadigen. De manier waarop de bloeddruk in stand gehouden wordt, is nog niet geheel opgehelderd. Maar tot nu toe zijn 3 factoren ontdekt:

- Baroreceptor reflex

- RAS systeem

- Aldosteron

De laatste 2 systemen kunnen ook elkaar beinvloeden. Op wikipedia en anatomieboeken kun je nalezen hoe deze systemen werken.
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Berichten: 590

Re: Bloeddruk.

Als de bloeddruk gemeten wordt gebeurt dat in grote slagaders waarbij de slagaders in de bovenarm het meest gebruikelijk zijn. Bij een gezond persoon vind men dan inderdaad waardes rond de 120/80.

De hersenen hebben een paar aanvoerende slagaders waarin de bloeddruk ook ongveer dezelfde waarde heeft als in de bovenarm. Eenmaal in de hersenen vertakken deze aderen snel tot een uitgebreid capillairnetwerk, een netwerk van zeer kleine bloedvaatjes. De bloeddruk in deze haarvaatjes en dus in het grootste gedeelte van de heresen, is zeer laag. Na het capillairnetwerk komt het bloed in afvoerende vaten en uiteindelijk in de bovenste holle ader waarbij de druk nog steeds laag is, maar wel iest hoger dan in de capillairen.

Na de longcirculatie zal het bloed weer met vole kracht door de linkerventrikel via de aorta het lichaam in worden gepompt.

Berichten: 31

Re: Bloeddruk.

Volgens mij is dat niet te beredeneren. Je zit met de verticale afstand tussen het meetpunt (bovenarm ter hoogte van het hart) + de doorstroomdiameter van de aderen (vernauw een ader en voor de vernauwing gaat de bloeddruk omhoog) + de flexibiliteit van de aderen enzovoorts.

Voorbeeldje: iedereen die weet hoe het moet kan in m'n linkerarm m'n bloeddruk meten, maar slechts 2 of 3 mensen ooit zijn ooit in staat geweest om in m'n rechterarm de bloeddruk te meten. Oorzaak: afwijkende bloedsomloop.

Ik denk dat je het beste een uit de praktijk ontstane formule kan nemen die alleen van toepassing is op volledig gezonde mensen met een standaard bloedsomloop, standaard diameter van de bloedvaten en een standaard rek van de vaten.
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.

Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.

Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bloeddruk.

Archeopteryx schreef:
De hersenen hebben een paar aanvoerende slagaders waarin de bloeddruk ook ongveer dezelfde waarde heeft als in de bovenarm. Eenmaal in de hersenen vertakken deze aderen snel tot een uitgebreid capillairnetwerk, een netwerk van zeer kleine bloedvaatjes. De bloeddruk in deze haarvaatjes en dus in het grootste gedeelte van de heresen, is zeer laag. Na het capillairnetwerk komt het bloed in afvoerende vaten en uiteindelijk in de bovenste holle ader waarbij de druk nog steeds laag is, maar wel iest hoger dan in de capillairen.
:roll:

Stroming vindt nog steeds plaats van hoge naar lage druk en niet andersom toch? Volgens mij is de bloeddruk in die haarvaatjes gemiddeld gewoon 100 mm Hg (het gemiddelde van 120 persdruk en 80 zuigdruk. Het hele bloedcirculatiesysteem staat dus onder een overdruk van gemiddeld ca 100 mm Hg t.o.v. de buitenlucht, wat hoger aan de perszijde en wat lager aan de zuigzijde. De druk in de aders kan toch nooit hoger zijn dan in de capillairen, want dan zou het bloed nooit meer uit die capillairen komen. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: Bloeddruk.

Misschien, ik weet het niet zeker, zitten er in de vaatjes van de hersenen wel terugslagkleppen, net zoals in je benen.
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.

Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.

Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

Berichten: 106

Re: Bloeddruk.

Volgens mij is de bloeddruk in die haarvaatjes gemiddeld gewoon 100 mm Hg (het gemiddelde van 120 persdruk en 80 zuigdruk. Het hele bloedcirculatiesysteem staat dus onder een overdruk van gemiddeld ca 100 mm Hg t.o.v. de buitenlucht, wat hoger aan de perszijde en wat lager aan de zuigzijde.
Dat is niet waar. De bloeddruk verschilt per type bloedvat in de circulatie. De aorta en slagaders hebben inderdaad een bloeddruk van 120/80, maar bij de arteriolen begint de bloeddruk al te dalen (80/60 ongeveer) en de capillairen hebben een nog kleinere. De allerlaagste bloeddruk is in de holle aders (vena cavae).
De druk in de aders kan toch nooit hoger zijn dan in de capillairen, want dan zou het bloed nooit meer uit die capillairen komen. :roll:
Dat klopt als een bus. Lees het maar eens na in een anatomieboek. Ik zelf gebruik Human Anatomy & Physiology van Elaine M. Marieb.

De bloeddruk in de hersenen verschilt per plek. Als je meet in een slagader, dan is die dus rond de 120/80. Maar je kunt ook gaan meten in haarvaten en venules. Daar is de bloeddruk een stuk lager.
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Reageer