Energie van een roterend voorwerp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 369

Energie van een roterend voorwerp

De kinetische energie van een puntmassa roterend met een snelheid v op afstand r van de draaias is Ek = Iw2/2. In die situatie is I = mr2 en w = v/r zodat EK = mv2/2, gelijk aan een lineair bewegende massa. Is dat juist?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Energie van een roterend voorwerp

Ja, da's juist, en niet onlogisch ook, omdat een punt eigenlijk per definitie niet kan roteren.Zijn beweging beschrijft een cirkelvormige baan, da's al. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 369

Re: Energie van een roterend voorwerp

Bedankt

Berichten: 635

Re: Energie van een roterend voorwerp

Jan van de Velde schreef: ..., omdat een punt eigenlijk per definitie niet kan roteren.Zijn beweging beschrijft een cirkelvormige baan, ...
Roteren = om eigen as draaien. Dat is inderdaad raar voor een puntlading.
Bij het draaien in een cirkelbaan met straal r is er geen sprake van rotatie maar van revolutie.
De natuurkundigen zijn hier wat slordig mee. Ook het Nederlands laat ons wat in de steek:

roteren en ...? (In het Engels: to revolve)
Misschien rondwentelen. De maan draait om de aarde.

Berichten: 101

Re: Energie van een roterend voorwerp

Ik heb een vergelijkbare situatie, waarin ik het toegevoegd vermogen moet bepalen voor een horizontaal ronddraaiende arm van 9 meter met een eigen gewicht van 460 kg en een last van 950kg. Beginsnelheid is 0 en eindsnelheid is 0.5m/s ofwel 0.056rad/s wordt bereikt na 2.5 seconden.
 
Ik lig in de knoop met de formules voor arbeid W=F.s en de formule voor vermogen tgv een roterende beweging P=M.w^2. En je hebt E=1/2mv^2 + 1/2Iw^2. Hoe langer ik er naar kijk hoe minder ik ervan snap.
 
Gebruik je W=F.s alleen bij liniaire bewegingen? Als ik deze invul komt er 7 kW uit
 
Bij de tweede formule zou ik ook de rotationele traagheid moeten verwerken (vermeerderen) met tegenwerkende winddruk van buitenaf. Maar ik weet niet hoe dat moet. Hoe verdisconteer je de massatraagheid in de vorm van een moment (Nm)?
 
Bij de derde formule krijg ik 1306J. De versnelling is niet erg hoog maar het weegt wel wat. Ik geloof niet dat het hele zaakje opgang gebracht kan worden met 1300J.
 
Bedankt en mvg maurits

Reageer