Berichten plaatsen op Wetenschapsforum met een iPad: ervaringen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Berichten plaatsen op Wetenschapsforum met een iPad: ervaringen

Ik bekijk vaak WF via mijn iPad. Omdat er geen flash ondersteuning is op een iPad, heb je heel wat minder mogelijkheden bij het posten van berichten (zeker bij het modereren), dan als je op een PC werkt (of gebruikt maakt van andere besturingssystemen?).
Daarom gebruik ik al enige tijd Tapatalk, maar ook dat valt me behoorlijk tegen: ik kan terug heel wat minder functies gebruiken mét Tapatalk, via mijn iPad, dan dat het WF ons aanbiedt.
 
Sinds enkele dagen gebruik ik nu echter Puffin, een webbrowser die Flashcontrol aanbiedt. En daar ben ik heel wat meer tevreden over! Ik kan het WF lezen, ik kan berichten plaatsen, net zoals dat kan via mijn desktop (Windows 10). De app is niet gratis, ik kan echter niet meer zien wat de prijs ervan is, maar ik betaalde in de tijd een klein bedrag ervoor.
Het grootste probleem met Puffin dat ik nog merk, is dat het selecteren van woorden moeilijk verloopt. Na een wat langer bericht te hebben getypt, merk ik bovendien dat datgene wat ik verder typ, niet meer wordt overgenomen (cursor schuift mee vooruit, maar er verschijnen geen bijhorende letters meer op het scherm). In dat geval dien ik het virtueel toetsenbord even te laten verdwijnen om het dan weer tevoorschijn te laten komen. En dan kan je wel weer verder typen. Ook een cursor verplaatsen lukt niet steeds makkelijk. Maar in Puffin kan je een virtuele muis gebruiken, die daarvoor wel handig is.
 
Al bij al blijft het voor mij de beste app die ik probeerde (zeker ook om te modereren). Maar er zijn nog mankementen aan, dus.
 
Wat gebruiken jullie om op WF berichten te plaatsen, met een iPad? En welke zijn jullie ervaringen?
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Berichten plaatsen op Wetenschapsforum met een iPad: ervaringen

Ik heb geen Apple apparatuur in huis, maar gebruik normaliter een Nexus tablet (Android) zonder veel problemen. Grootste manco vind het het ontbreken van een volwaardig toetsenbord in plaats van het onscreen toetsenbord. Maar geen app die daar iets aan doet. ;)
 
Op de telefoon (ook Nexus) vind ik het trouwens ellende, maar dat ligt meer aan de beperkte mobiele skin die dan ingeladen wordt (en het feit dat de desktopweergave ook ellende is op zo'n klein scherm).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Berichten plaatsen op Wetenschapsforum met een iPad: ervaringen

Ik gebruik ook I-Pad. Je mist dan een aantal best veel gebruikte opties. Voorbeeld, ik kan geen link naar een web pagina koppelen aan 1 van de woorden uit deze tekst.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Berichten plaatsen op Wetenschapsforum met een iPad: ervaringen

Shimmy, dat kan wel hoor! Ik ook altijd mijn ipad en uik codes om een woord te linken aan een url. Zie hier voor uitleg van codes- zo doe ik het altijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Berichten plaatsen op Wetenschapsforum met een iPad: ervaringen

Ger, inderdaad. ik merk in se geen beperkingen om WF te gebruiken bij Android.
Bedankt voor de link, Saffron. Zo is het wel mogelijk om diverse functies toch te gebruiken via een iPad en de gewone browsers (zonder flash). Het blijft natuurlijk wel omslachtig, zo. 
Verder biedt het vaak geen oplossing bij het modereren, omdat standaardteksten niet kunnen worden opgepikt zonder flash, merk ik. Met die Puffin webbrowser lukt dit gelukkig wel.
Maar de site waarnaar je verwees, kan wel al het één en ander opvangen inderdaad.
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Berichten plaatsen op Wetenschapsforum met een iPad: ervaringen

Die link is wel nuttig inderdaad. Blijft natuurlijk wel dat ik juist een ipad gebruik omdat ik geen code wil kloppen maar graag heb dat iemand anders dat doet zodat ik alleen op een knop hoef te drukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Berichten plaatsen op Wetenschapsforum met een iPad: ervaringen

Herkenbaar, Shimmy... Anders toch Tapatalk (blijft wel beperkt in haar mogelijkheden) of die Puffin browser eens uitproberen? 
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Berichten plaatsen op Wetenschapsforum met een iPad: ervaringen

Persoonlijk raad ik Tapatalk ten zeerste af. Het is gemakkelijk om via Tapatalk berichten te plaatsen, dat is zonder meer waar. Echter staat het ook bekend om de zeer slechte architectuur en dat ze weinig of pas heel laat iets doen met beveiligingsissues die ontdekt worden. Persoonlijk zou ik me daarom niet aan Tapatalk wagen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Berichten plaatsen op Wetenschapsforum met een iPad: ervaringen

... Echter staat het ook bekend om de zeer slechte architectuur...
Dit herken ik zeker ook bij Tapatalk! Het is echt wel zoeken naar de functies waar die zich bevinden en de logica lijkt mij vaak te ontbreken.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Berichten plaatsen op Wetenschapsforum met een iPad: ervaringen

Ik bedoel meer de architectuur van de software, de onderliggende code. ;)
Het functioneert, maar daar is veel mee gezegd. Door die slechte architectuur lopen ze veelal achter de feiten aan bij bugs en is het risico groot dat ze met het patchen van een bug meerdere nieuwe creëren. Ik weiger dan ook het te gebruiken.
 
Ik zou liefst zien dat Wetenschapsforum ook de beschikking krijgt over een volledig responsive stijl, d.w.z.: een weergave die zich aanpast aan het apparaat wat je vasthoudt en waarbij alle functies goed toegankelijk blijven, zonder dat er iets als Tapatalk nodig is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer