[scheikunde] De Ka berekenen voor HOac

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

De Ka berekenen voor HOac

Hi,
 
Kan er iemand mij helpen met deze oefening, ik geraak er maar niet uit ..
 
Dit is de vraag: 
 
In een 0.100 M azijnzure oplossing bij 25 graden Ceslsius vindt men dat azijnzuur voor 1,34 % gedissocieerd is. Bereken de waarde van Ka voor HOac. (Het antwoord moet 1,8 * 10-5) zijn.
 
Oplossing:
 
Ik weet dat de Ka klein zal zijn omdat er weinig dissociatie is.
 
Dissociatie = HB => H+ +B-  waaruit H+ + B = 1,34% Omdat azijnzuur een zwak zuur is zal de geconjugeerde base sterk zijn en mag die niet worden verwaarloosd?
 
Azijnzuur is een zwak zuur, de formule  is dan 1/2 (pka- log CHB)
PH= 1/2 (pka -log 0,100)
 
Maar je kan zo niet aan de Pka geraken want de PH weet je niet?
 
Hoe moet ik verder?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: De Ka berekenen voor HOac

De pH heb je wel aangezien gesteld wordt dat 1.34% van het in het begin aanwezige AcOH is omgezet in H+ en AcO-.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: De Ka berekenen voor HOac

Je weet dat er 0,1 mol azijnzuur in 1 liter oplossing aanwezig is. Hiervan is 1,34% gedissocieerd. Wat is dus de concentratie H+, wat is dus de pH (let op de schrijfwijze) en wat vind je dus voor de gevraagde zuurconstante? 
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 37

Re: De Ka berekenen voor HOac

Dus er zal 1.34* 10-3 gedissocieerd zijn. Dit is dan de concentratie aan Hionen.
 
Maar hoe kun je hieruit dan de Ph berekenen? Als de Pka waarde niet gegeven is?
 
Zo zijn er toch 2 onbekeden in u formule voor een zwak zuur. De PH en u pka?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: De Ka berekenen voor HOac

pH (let op de schrijfwijze, 2e keer. Een goede docent zal ph PH en Ph gewoon foutrekenen) betekent niets meer dan de negatieve logaritme van de H+ concentratie. Maakt geen zak uit waar die H+ verder vandaan komt, dat is het mooie van die definitie. :)
 
De H+ concentratie is, zoals je het al min of meer stelde, gelijk aan 1.34* 10-3 mol/l (let op de eenheden, zie eerdere opmerking). Wat is dus de pH en de gevraagde (p)Ka?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: De Ka berekenen voor HOac

Bedenk dat pH = -log[H+] en dat daarmee dus de zuurconstante berekend kan worden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 37

Re: De Ka berekenen voor HOac

Haha ik zal er op letten.
 
pH = -log (1,34 * 10-3)   
pH = 2.87
De pKa is dan 2,87 = 1/2 * pKa - 1/2 * log 0,100.
pKa = 4.74
Ka is 10-pKa1,8 * 10-5
 
Yes kheb het gevonden, Merci ! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: De Ka berekenen voor HOac

En eigenlijk had je de pH niet eens nodig. De formule die je gebruikt is een omschrijving/versimpeling van onderstaande:
 
Ka = ([H+]*[B-])/[HB]
 
Aanname: [H+] = [B-], goed opletten wanneer je deze maken mag. Bij mengsels van zwakke zuren natuurlijk niet. Echter werkt hij wel nog bij mengsels van sterke en zwakke zuren waarbij de invloed van de geconjugeerde base van het sterk zuur dus verwaarloosbaar klein is.
 
Ka = ([H+]*[H+])/[HB] = [H+]2/[HB]
 
Van beide de - log nemen geeft:
 
pKa = -log([H+]2/[HB])
 
Rekenkundig trucje 1: log (a/b) = log (a) - log (b)
 
pKa = -log([H+]2) - -log ([HB]) = -log([H+]2) + ([HB])
 
Rekenkundig trucje 2: log (a2) = 2 log (a)
 
pKa = -2log([H+]) + ([HB]) = 2*pH + ([HB])
 
Omschrijven
 
(pKa - [HB])/2 = pH

Berichten: 37

Re: De Ka berekenen voor HOac

pH= (4,74- log 0,100) / 2 = 2.87
 
Dat klopt idd ook!  ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: De Ka berekenen voor HOac

Fuzzwood schreef:En eigenlijk had je de pH niet eens nodig. De formule die je gebruikt is een omschrijving/versimpeling van onderstaande:

 [...]

 

(pKa - [HB])/2 = pH
Ik snap niet wat je hier probeert te doen. Wat je krijg is exact dezelfde formule als in bericht 1. Ergens is wel een log weggevallen.
 
Het klopt dat je de pH niet per se nodig hebt, maar dat vraagt een andere aanpak, dan moet je alle concentraties schrijven in termen van de beginconcentratie C0 en de dissociatiegraad x, en dan krijg je een vergelijking die Ka (of pKa) geeft als functie van Cen x.
 
Maar mijn inschatting is dat dat wiskundig gegoochel is waar bnnen de lessen van de TS (nog) geen aandacht voor is. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer