Maximale buigkracht berekenen van zelf ontworpen matrijzen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Maximale buigkracht berekenen van zelf ontworpen matrijzen

Hallo,
 
Ik ben bezig met het berekenen van de benodigde 'maximale' perskracht voor matrijzen.
 
beugel mmallen voor wetenschapforum.jpg
beugel mmallen voor wetenschapforum.jpg (46.46 KiB) 1225 keer bekeken
 
Doordat ik temaken heb met plastisch vervormen gelden de formules van sterkteleer/statica niet meer.
Ik heb wel een boek gevonden "industriele productie - Kals", hier heb ik een formule gevonden dat een eenvoudige schatting van de buigkracht bij vrij buigen onder 90 graden kan worden verkregen. 
 
Meer theorie of formules wat past bij mijn situatie heb ik niet kunnen vinden.
 
Ik heb besloten om toch de formule te gebruiken dat in het boek Industrele productie staat (zie afbeelding heironder Fb = cb ....)
Formule buigkracht onder 90 graden.jpg
Formule buigkracht onder 90 graden.jpg (17.49 KiB) 1227 keer bekeken
 
Fb = Buigkracht
cb = factor voor het nadrukken
b = breedte strip
s = dikte 
Rm = treksterkte
w = Breedte buigopening
 
Alleen mijn stempel heeft geen 90 granden kop, maar 180 graden. Hoe kan ik alsnog met deze antwoord, of misschien een ander berekening, uitkomen op een antwoord op mijn vraag? 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Maximale buigkracht berekenen van zelf ontworpen matrijzen

Zie spanning/rek diagram: eenmaal de vloeigrens overschreden, kun je met een beperkte vermeerdering van de kracht een grote verlenging bereiken. Ik verwacht dat de kracht voor 180° vrij buigen slechts een fractie hoger gaat zijn dan voor 90°.

Re: Maximale buigkracht berekenen van zelf ontworpen matrijzen

king nero schreef: Zie spanning/rek diagram: eenmaal de vloeigrens overschreden, kun je met een beperkte vermeerdering van de kracht een grote verlenging bereiken. Ik verwacht dat de kracht voor 180° vrij buigen slechts een fractie hoger gaat zijn dan voor 90°.
 
Ja die verlenging voor mijn materiaal (s235) is 26% max. Maar is niet van toepassing in deze formule. of bedoel je iets anders?
 
en wat bedoel je met fractie hoger ...  

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Maximale buigkracht berekenen van zelf ontworpen matrijzen

Mosika schreef:  
Ja die verlenging voor mijn materiaal (s235) is 26% max. Maar is niet van toepassing in deze formule. of bedoel je iets anders?
 
 
Ik ben even niet mee met deze opmerking...
 
 
 
 
Mosika schreef:  
en wat bedoel je met fractie hoger ...  
 
Dat de benodigde kracht voor 180° vrij buigen een klein beetje hoger zal zijn dan de benodigde kracht voor 90° vrij buigen.

Re: Maximale buigkracht berekenen van zelf ontworpen matrijzen

king nero schreef:  
 
Ik ben even niet mee met deze opmerking...
 
 
 
 

Dat de benodigde kracht voor 180° vrij buigen een klein beetje hoger zal zijn dan de benodigde kracht voor 90° vrij buigen.

 
Ja precies, maar dat meot ik kunnen bewijzen met een berekening of theorie. Ik heb geen idee waar ik die kan vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Maximale buigkracht berekenen van zelf ontworpen matrijzen

empirisch dan?
en op basis van het spannings/rek diagram van S235 kun je toch een theorie onderbouwen?

Berichten: 859

Re: Maximale buigkracht berekenen van zelf ontworpen matrijzen

Wordt het materiaal alleen gebogen of pers je het ook dunner ?
gaat het om een strip of is het een 3d vorm zoals een bakje

Re: Maximale buigkracht berekenen van zelf ontworpen matrijzen

boertje125 schreef:  
Wordt het materiaal alleen gebogen of pers je het ook dunner ?
gaat het om een strip of is het een 3d vorm zoals een bakje
 
Het strip wordt vervormd, en daarna is dooddrukken niet 100% van toepassen, anders kan het materiaal scheuren aangezien de dikte. Maar praktisch gebeurd het wel. (Dat is mijn theorie)
 
Het stripje is 72mm lang, 20mm breed, en 5mm dik. En de breedte van buigopening is 44,5 mm.
king nero schreef: empirisch dan?
en op basis van het spannings/rek diagram van S235 kun je toch een theorie onderbouwen?
Doordat het vervormen zich afspeelt in het plastisch gebied, kan ik niks berekenen. Dan moet ik zelf komen op een formule.. dat is het probleem waar ik tegenaan loop
 
wat bedoel je met empirisch?

Berichten: 859

Re: Maximale buigkracht berekenen van zelf ontworpen matrijzen

Volgens mij moet je er door de vorm rekening mee houden dat  het plastische scharnier in de strip zich steeds verder naar de rand van de matrijs verplaats.
daardoor wordt de arm korter en zal je meer kracht moeten leveren om de vloeispanning op die plaats te bereiken.

Reageer