Meer koningen.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Meer koningen.

Sparta heeft eeuwenlang structureel twee koningen gehad.
(sommigen denken dat het er oorspronkelijk drie waren)
 
Weet iemand een andere staat waar er structureel meer koningen waren?
 
Ik doel hier dus niet op mede/tegen Koningen/Keizers.
Daar staat de geschiedenis bol van.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Meer koningen.

Zoiets heet een "Diarchie". Andorra is hier een bijzonder voorbeeld van; daar regeren 2 coprinsen; de Franse president en de bisschop van La Seu d'Urgell (Spanje). In San Marino worden er iedere 5 jaar 2 Kapiteins Regent gekozen, die samen regeren.
 
Ik heb ook wel eens vernomen dat Noord-Ierland als diarchie wordt gezien, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe dat dan zou zitten. Elizabeth is daar volgens mij gewoon koningin als staatshoofd van het Verenigd Koninkrijk. Wellicht dat daar nog iets meer achter zit.
 
In Rome had je overigens ook Triumviraten (driemanschappen), om mijn antwoord toch een geschiedkundig tintje te geven. ;)
Germaanse stammen hadden volgens mij ook wel vaker zoiets.
 
Toevoeging:
In de 3e en 4e eeuw had je in Rome ook meerdere keizers. Het rijk was in een Oostelijk en Westelijk deel opgedeeld en beide delen hadden een Augustus (Verhevene) en een Caesar ("Keizer", beoogd opvolger van de Augustus). Later werden dit alleen 4 Augusti en Constantijn de grote maakte hier in 324 een einde aan door alleenheerser te worden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Meer koningen.

Dat is toch niet helemaal wat ik bedoelde.
 
In Sparta waren er twee koningsdynastieën naast elkaar en van verdeling van het gebied/macht tussen de twee Koningen was geen sprake.
 
De driemanschappen  in Rome bestonden staatsrechtelijk niet volgens mij.
 
===============
PS.
Het Spartaanse bestuur zat wat ingewikkeld in elkaar.
Wel lijkt onze democratie volgens mij meer op die van Sparta als die van Athene.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Meer koningen.

Niet helemaal mee eens; de coprinsen in Andorra en de regenten in San Marino regeren ook daadwerkelijk gezamenlijk. Nu is dat in het geval van Andorra symbolisch (beide coprinsen wonen in het buitenland) maar in San Marino is het een afstamming van de 2 consuls zoals die vroeger in de Romeinse Republiek waren.
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Captains_Regent
 
(noot: ik lees dat ze ieder half jaar gekozen worden in plaats van iedere 5 jaar zoals ik eerder schreef. ik vergiste me in de termijn van het parlement)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Meer koningen.

Consuls is iets anders als koningen.
 
In Andora zijn die coprinsen zover ik weet trouwens de Franse President en een Spaanse Bisschop.
Dat kun je toch niet met koningsdynastieën vergelijken.
 
Ook Sparta hadd vijf Eforen vergelijkbaar met de Romeinse Consuls die werden gekozen en voor een termijn benoemd door de raad van Geronten.
( De Geronten vormden een soort senaat, die zelfs een Koning konden afzetten)
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Meer koningen.

Ger schreef: ...
 
Ik heb ook wel eens vernomen dat Noord-Ierland als diarchie wordt gezien, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe dat dan zou zitten. Elizabeth is daar volgens mij gewoon koningin als staatshoofd van het Verenigd Koninkrijk. Wellicht dat daar nog iets meer achter zit.
 
...
 
Noord-Ierland is een soort diarchie omdat daar sinds 1998 premier en vicepremier beiden regeringsleider zijn en gelijke macht hebben. Staatshoofd is inderdaad de Britse koning.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Meer koningen.

tempelier schreef: Consuls is iets anders als koningen.
 
In Andora zijn die coprinsen zover ik weet trouwens de Franse President en een Spaanse Bisschop.
Dat kun je toch niet met koningsdynastieën vergelijken.
 
Ook Sparta hadd vijf Eforen vergelijkbaar met de Romeinse Consuls die werden gekozen en voor een termijn benoemd door de raad van Geronten.
( De Geronten vormden een soort senaat, die zelfs een Koning konden afzetten)
Tsja, als je de definitie zo nauw neemt, dan blijft er weinig over ja. Een diarchie gaat over meerdere staatshoofden, een consul of regent is geen koning en een keizer die over oostelijk deel van het rijk regeert is geen keizer over het westelijk deel nee.
 
Rhiannon schreef:  
Noord-Ierland is een soort diarchie omdat daar sinds 1998 premier en vicepremier beiden regeringsleider zijn en gelijke macht hebben. Staatshoofd is inderdaad de Britse koning.
Duidelijk!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Meer koningen.

Het Karolingische rijk werd op een gegeven moment opgedeeld in 3 koninkrijken: west francia, middel francia en oost francia. Eén 'keizerrijk' met drie 'koninkrijken' en 3 koningen.

Bedoel je zoiets?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Meer koningen.

anusthesist schreef: Het Karolingische rijk werd op een gegeven moment opgedeeld in 3 koninkrijken: west francia, middel francia en oost francia. Eén 'keizerrijk' met drie 'koninkrijken' en 3 koningen.

Bedoel je zoiets?
Nee want dat werden drie onafhankelijke rijken.
 
In Sparta was er maar 1-staat maar met 2-koningshuizen die tegelijkertijd een Koning leverden.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer