Aluminium beschermen tegen Natronloog

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Aluminium beschermen tegen Natronloog

Goedendag allen en heeel dank voor al informatie en uitleg!!!
 
momenteel volg ik een opleiding tot operator B Chemie en werk ik.
 
Mijn vraag is: hoe bescherm ik een stuk aluminium tegen natronloog en rest van het aluminium weg etsen (80%)?
 
iemand kan me helpen, alvast bedankt 

Berichten: 12.262

Re: Aluminium beschermen tegen Natronloog

Wat probeer je precies te doen?
 
Je kunt op zich aluminium tegen etsen beschermen met een fysieke barriere, bijvoorbeeld vernis. Zoiets kun je gebruiken om bijvoorbeeld een ets te maken waar je vervolgens afdrukken mee kunt maken oid. 
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Aluminium beschermen tegen Natronloog

Hartelijk dank Benm voor jou reactie!
 
Op het aluminium worden verschillende lagen aangebracht (door chemische reactie) vervolgens deze lagen worden beschermd met en speciale folie dan het aluminium wordt verwijderd met behulp van NAOH en temperatuur.
Maar een stuk aluminium van 10mm breedte bij de lengte van de rol moet over blijven (het moet beschermd worden).
 
welke hulp middel geschikt hiervoor?
 
Dankje
 
 
 
 
 
 
 

Berichten: 12.262

Re: Aluminium beschermen tegen Natronloog

Ik weet nog steeds niet wat je aan het maken bent, dus dat is lastig ;)
 
Als het een lange strook van 10mm breed is zou ik overwegen er domweg 10 mm brede (kapton oid) tape overheen te plakken, veronderstelt dat je die bescherming ook weer gemakkelijk wilt kunnen verwijderen. 
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Aluminium beschermen tegen Natronloog

Ik probeerde om een bijlage toe te sturen maar lukte niet!...
 
waar ik werk produceren zonnecellen. Het aluminium is een tijdelijke drager, later wordt verwijderd.
Het strookje Alu. is de polen van het zonnecel.
 
Inderdaad gebruiken we een bestendige tape als bescherming van die 10mm Alu. (deze is duurder).
 
Voor mijn af studie als operator B (proces techniek) moet ik een vervanging vinden van deze methode (tape) met een inkt...
 
En de 2de opdracht: ik moet een ander manier bedenken voor het connectoren. Met warm las persen we koper op alu. dan met tin lassen we de connectoren) kost veel tijd... 
 
Ik hoop dat is een duidelijk uitleg...

Berichten: 12.262

Re: Aluminium beschermen tegen Natronloog

Is die tape zo duur? Ik kan me wel andere opties voorstellen, bijvoorbeeld met een epoxyhars of andere goed waterbestendige materialen die niet ontleden in loog. Maar of dat, in combinatie met een systeem om het aan te brengen, goedkoper uitvalt dan tape durf ik niet te zeggen. 
 
Voor de connecties is het misschien mogelijk alles met aluminium te bedraden, en pas aan het eind van de installatie naar koper te gaan. Je hebt speciale verbindingskits om van alu naar koper draad te verbinden. Normaliter zijn die meer bedoeld om distributienetwerken die alu kabels gebruiken te vebinden met eindgebruikers die koperen kabels hebben, maar ze zouden hier denk ik net zo goed werken. 
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Aluminium beschermen tegen Natronloog

De tape is niet zo duur maar heb ik deze informatie voor mijn studie.
 
Ik zal jou voorstel proberen...
 
Hartelijke dank, 

Reageer