SC, IM toediening en first pass effect.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 42

SC, IM toediening en first pass effect.

Hallo, 
 
Mijn vraag is of SC en IM toediening van medicatie een first pass effect hebben?
 
Alvast bedankt

Berichten: 247

Re: SC, IM toediening en first pass effect.

Welk orgaan is hiervoor (voornamelijk) verantwoordelijk? Wanneer je een geneesmiddel subcutaan of intramusculair toedient, zit dit orgaan dan in de route van opname? 

Berichten: 42

Re: SC, IM toediening en first pass effect.

Voor de first pass effect is Lever en darmen verantwoordelijk. Bij de orale toediening zal medicatie in de darm geraken en dmv absorptie  via vena hepatica waar first pass effect optreed. 

Bij de SC en IM toediening zal medicatie rechtstreeks naar de bloedbaan geabsorbeerd worden. Wel hier ben ik aan het twijfelen, aangezien het medicatie in de bloedbaan geraakt zal die ook tot het lever geraken aangezien lever het best doorbloedbare orgaan is. Gebeurt dan eerst first pass effect of direct de metabolisatie van medicament?

Berichten: 247

Re: SC, IM toediening en first pass effect.

Het first-pass-effect speelt een rol bij geneesmiddelen die via de darmen worden opgenomen en dus via de leverpoortader de lever passeren. Zoals je ook beschrijft. 
 
 
 
Wel hier ben ik aan het twijfelen, aangezien het medicatie in de bloedbaan geraakt zal die ook tot het lever geraken aangezien lever het best doorbloedbare orgaan is.
Ook orale geneesmiddelen raken gewoon in de bloedbaan. Na een (mogelijk) first-pass-effect gaan ook de orale toegediende farmacologische actieve stoffen gewoon door de lever heen. Hier vindt dan ook metabolisme plaatst. Dit is dan geen first-pass, maar gewoon afbraak van de actieve stof via verschillende metabolische pathways. 
 
 
 
Bij de SC en IM toediening zal medicatie rechtstreeks naar de bloedbaan geabsorbeerd worden. Wel hier ben ik aan het twijfelen, aangezien het medicatie in de bloedbaan geraakt zal die ook tot het lever geraken aangezien lever het best doorbloedbare orgaan is.
Bij SC of IM is er een spraken van een first-pass effect. De toegediende hoeveelheid kan direct in de systemische circulatie komen, zonder tussenkomst van de lever. 
 
Er is na SC of IM toediening dus geen spraken van een FP effect. Er zijn wel andere factoren die de biologische beschikbaarheid van een SC of IM toegediend geneesmiddel kunnen beïnvloeden. 

Berichten: 247

Re: SC, IM toediening en first pass effect.

Ik zie een foutje in mijn post:
 
 
 Bij SC of IM is er geen sprake van een first-pass effect.

Berichten: 42

Re: SC, IM toediening en first pass effect.

Dank u wel  :)

Reageer