Springen naar inhoud

kookpuntverhoging

• Log in om te kunnen reageren

giel

giel

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2006 - 22:26

hoi ik heb een probleempje/vraag

Ik zat eens een keer na te denken over kookpunts verhoging...
Ik wist wel dat als je een vaste stof aan water toevoegd, dat dan het kookpunt van die oplossing verhoogt, en het vriespunt verlaagd.

Nu vroeg ik me eigenlijk af hoe dat precies zat.
Ik had iets gelezen over druk, maar daar kwam ik niet helemaal uit.
Kan iemand precies beschrijven wat er gebeurt als je bijvoorbeeld zout (Na+CL-)aan water toevoegd en als je die oplossing gaat koken, en waarom die oplossing bijv. pas bij 110 Graden Celcius kookt.
Ik geloof ook dat er tussen de hoeveelheid toegevoegde stof en de kookpunts verhoging een evenredig verband is.. kan iemand mij ook uitleggen waarom?

bij voorbaat dank,

Michiel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2006 - 18:16

volgens de Wet van Raoult is de dampspanning van de oplossing is lager dan die van het zuiver solvent.
de oplossing kookt als de dampspanning van de oplossing gelijk wordt aan de atmosferische druk. bijgevolg zal men meer moeten verwarmen om die te bereiken dus een hoger kookpunt

wet van Raoult

VandebruaeneL

VandebruaeneL

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2009 - 19:37

Hallo,

ik snap wel dat er een kookpuntsverhoging is door de verlaagde dampspanning, maar waarom impliceert dit automatisch ook een verlaagd vriespunt? Wat is de fysische verklaring van dit tweede luik van de wet van Raoult?

alvast bedankt!

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2009 - 00:36

Het feit dat de dampdruk van een oplossing met een weinig vluchtige opgeloste stof lager is dan de dampdruk van een zuiver solvent, heeft automatisch tot gevolg dat het kookpunt van de oplossing hoger moet zijn dan het kookpunt van zuiver solvent.

Koken gebeurt immers bij die temperatuur waarvoor de dampdruk van die vloeistof gelijk wordt aan de uitwendige druk. Aangezien de dampdruk van oplossingen lager is dan die van zuiver oplosmiddel, zal er meer warmte moeten worden toegevoegd om een dampdruk te bereiken die gelijk is aan de uitwendig heersende druk.

Op analoge wijze valt te verklaren waarom dit vriesdrukverlaging impliceert.

Grafisch gezien valt dit op volgende wijze te verklaren:

Geplaatste afbeelding

Een kookpuntsverhoging betekent dat je een 'grotere dampdruk' moet bereiken alvorens een stof kookt.
Aangezien de temperatuur op de x-as wordt weergegeven bij een fase-diagram, en de uitwendige druk op de y-as, houdt dit dus in dat je faselijn naar rechts verschuift.
De uitwendige druk verandert immers niet, maar de temperatuur nodig om te koken wel.
We gaan dus van de zwarte naar de paarse lijn.

Aangezien het verschil in dampdrukken geldt over de hele lijn (hier letterlijk en figuurlijk toe te passen) betekent dit dat de hele nieuwe faselijn (die van gas-vloeibaar) 'rechts van de zuivere stof' zal liggen.
Het gevolg is dat het snijpunt dat stollen aangeeft, ook meer naar links-onder zal liggen.
Dit houdt in dat de stof in kwestie zal stollen bij een lagere temperatuur.

Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord.

Veranderd door ToonB, 14 november 2009 - 00:41

"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

VandebruaeneL

VandebruaeneL

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2009 - 18:00

Hallo,

bedankt voor uw uitleg. Het verhogen van het kookpunt is me ondertussen heel duidelijk. Mag ik dus aannemen dat het voor bv gasdeeltjes moeilijker is om terug in de vloeistoffase te gaan omdat de dampdruk minder hoog is? En dat analoog door het verschuiven van de verdampingscurve het snijpunt van de verdampingscurve en de sublimatiecurve dus lager gaat liggen?

alvast bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures