suiker

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

suiker

Wat ik graag zou willen weten is wat nu juist het verschil is tussen bloemsuiker, kristalsuiker en bruinen suiker. Worden ze gewoon op een andere manier gemaakt of zijn ze ook uit andere stoffen opgebouuwd?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: suiker

Het is allemaal saccharose, dezelfde stof dus. Ik denk dat de witte wat zuiverder geraffineerd is dan de bruine maar ben niet heel zeker. Het verschil tussen bloem en witte is gewoon dat de bloemsuiker wat fijner gemalen is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: suiker

Bruine suiker is gebrand. Als je suiker in een reageerbuis verhit, krijg je ook donkere suiker, dat zal zoiets wel zijn. Wat er dan met de molecuulstructuur gebeurd, weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: suiker

Bruine suiker is gebrand. Als je suiker in een reageerbuis verhit, krijg je ook donkere suiker, dat zal zoiets wel zijn. Wat er dan met de molecuulstructuur gebeurd, weet ik niet.
Nee, bruine suiker komt van suikerriet en kristalsuiker uit bieten. In riet zit namelijk bruine pigmenten. In suikerriet zit dihydroxyaceton wat het bruinkleurt. Zit ook in zelfbruiningsmiddelen.

De structuur van verhit suiker worden polymeren. De afzonderlijke suikers klitten aan elkaar. Het wordt bruin door degradatieproducten.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: suiker

Bruine suiker is basterdsuiker (gekneusde kristalsuiker met een beetje glucosesiroop) waaraan caramel is toegevoegd. De herkomst is in de Benelux meestal suikerbiet en niet suikerriet. Nederlandse rietsuiker is meestal ruwe rietsuiker, vandaar dat deze suiker niet wit is. De kleur wordt veroorzaakt door de melasse die achtergebleven is in de suiker.

Bloemsuiker is volgens mij hetzelfde als poedersuiker. Dat is zeer fijn gemalen kristalsuiker.

Kijk ook op : http://www.csmsuiker.nl/

Berichten: 40

Re: suiker

Kristalsuiker: In de keuken beter gekend als de ‘witte suiker’. Deze suiker wordt gebruikt in koffie, thee, voor de productie van chocolade, yoghurt, koeken, snoep, frisdrank en ijs.

Basterdsuiker (bruine suiker): Vroeger was basterdsuiker een licht geraffineerde suiker die uitsluitend uit suikerriet gewonnen werd. Tegenwoordig is basterdsuiker witte kristalsuiker waaraan melasse en kunstmatige kleurstoffen worden toegevoegd. De voedingswaarde van basterdsuiker is dan ook volledig afhankelijk van het gehalte aan vitaminen, mineralen, sporenelementen en vezelstoffen die al dan niet in de melasse aanwezig zijn. Er bestaat witte, gele en bruine basterdsuiker. Aan de donkere basterdsoorten werd een carameloplossing toegevoegd. Wanneer men basterdsuiker gebruikt bij de bereiding van gebak, droogt het gebak minder snel uit.

Poedersuiker: Poedersuiker is heel fijn gemalen kristalsuiker. Deze suiker lost veel sneller op in het speeksel. Men gebruikt poedersuiker veel als versiering. Poedersuiker wordt niet alleen gebruikt bij zoete bereidingen zoals oliebollen, pannenkoeken en wafels, maar ook bij de productie van chocolade, snoepjes en roomijs.

bron : http://www.xquis.com/products/_nl/suiker.htm

greetz freekie2

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: suiker

Ik denk dat we twee soorten bruine suiker door elkaar halen (dus dan hebben we drie suikers :roll: ). Want is er dan geen verschil tussen bruine suiker en bruine candijsuiker? Ik heb de twee aparte in mijn keuken staan en proef ook het verschil wel degelijk. De candijsuiker is ook veel donkerder.

Berichten: 32

Re: suiker

Misschien is het een domme vraag maar wat is de molecule- en structuurformule van suiker(saccharose) eigenlijk? :roll:
"I Have A Dream..."

Martin Luther King

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: suiker

C12H22O11?

Ben niet 100% zeker, maar moet makkelijk te vinden zijn in de wikipedia bijvoorbeeld denk ik.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: suiker

C12H22O11?
Dat is correct.

Bruine suiker is inderdaad melasse + kristalsuiker. Waarschijnlijk ook additieven..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2.746

Re: suiker

bij disacchariden kan je de structuurformule weten uit twee keer een monosaccharide nemen er er 1 keer H2O van aftrekken

2* C6H12O6 - H2O => C12H22O11

Berichten: 284

Re: suiker

Misschien is het een domme vraag maar wat is de molecule- en structuurformule van suiker(saccharose) eigenlijk? :roll:


http://chemfinder.cambridgesoft.com/result...p?molid=57-50-1

Reageer