Flessenwater onzin?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 146

Flessenwater onzin?

De vermeende onzin van flessenwater is alom bekend. Het water uit de kraan zou net zo goed / vergelijkbaar zijn en kost een halve cent. Aan flessenwater betaalt een mens zich blauw en het is ook nog eens belastend voor het milieu. Maar maar maar.
Men neme een fles Spa Blauw, zette die naast de bank, en drinke de fles in een paar dagen halfleeg (dop eraf, teug, dop erop). Een week later ruikt en smaakt het water in die fles nog steeds helder/fris. In tegenstelling tot water uit de kraan. Vul een lege mineraalwaterfles met kraanwater en draai de dop erop. De volgende dag (of eerder al) ruikt het water in de fles al muf. Hoe kan dat als er geen verschillen zijn tussen kraanwater en mineraalwater?
[Uiteraard heb ik de factor 'zuurstof' getracht te elimineren door het waterbesparingsstukje van de kraan te schroeven, en het water eerst rustig langs de rand van een kan te laten lopen et cetera, maar nop.]

Berichten: 12.262

Re: Flessenwater onzin?

Veel verschil zou er niet moeten zijn, al zit er in sommig flessenwater wel een en ander aan mineralen die invoed hebben om de smaak (niet op de voedselveiligheid oid). 
 
Opgelost zuurstof kan meespelen, wellicht kun je het kraanwater koken (10 min zachtjes doorkoken verwijdert vrijwel alle opgeloste gassen). 
 
Overigens is het mij nooit opgevallen, ik zet altijd een glas water op mn nachtkastje, en als er de volgende avond nog wat in zit is het geen probleem daar een slok van te nemen. Langer laten staan lijkt me wat onsmakelijk gezien er stof in kan vallen enzo. 
 
Flesjes water vaak hergebruiken is trouwens niet zonder problemen. Na verloop van tijd gaat er echt wel wat in groeien, bacterien, algen of iets dergelijks, dat vormt na verloop van tijd een zichtbare biofilm. Sowieso, een glas onder de kraan houden lijkt me praktischer dan flesjes vullen, tenzij je het onderweg nodig hebt. 
Victory through technology

Berichten: 656

Re: Flessenwater onzin?

Spa heeft een lagere pH dan kraanwater, spa zo rond de 6 (licht zuur) en kraanwater rond de 8. Het kan daarom zijn dat de smaak fris blijft maar of het ook fris is durf ik niet te zeggen. Door aan de fles te lurken kunnen natuurlijk wel bacteriën in de fles komen en bij warm weer kunnen die zich snel vermenigvuldigen. Waarschijnlijk zal iemand met een goede gezondheid er niet veel last van hebben om oud water te drinken maar of dit ook voor iemand met een slechte gezondheid geldt waag ik te betwijfelen. Denk dat dit zowel voor spa als kraanwater geldt. 

Berichten: 12.262

Re: Flessenwater onzin?

Er is inderdaad de mogelijkheid dat er wat speeksel terug de fles in gaat, maar het gevaar daarvan zal denk ik wel meevallen, het zijn in ieder geval bacterien die je toch al in je mond had. 
 
Misschien is dat beluchtende stukje in de kraan wel bevorderlijk, het zorgt voor meer zuurstof in het water, maar ook CO2 uit de lucht, wat zorgt voor een lagere pH. 
 
Ik denk dat het ook verschilt per plaats, kraanwater is niet overal in nederland hetzelfde. Hier in utrecht hebben we kraanwater gewonnen uit de grond (zelfde bron als onder meer 'sourcy' mineraalwater), maar in bijvoorbeeld rotterdam is het gezuiverd water uit de maas. Alles voldoet aan de veiligheidseisen, maar de hoeveelheid mineralen kan wel fors verschillen. 
Victory through technology

Berichten: 203

Re: Flessenwater onzin?

Als je de proef echt goed wilt doen moet je ook een fles spa nemen en doe overschudden in een andere fles. Want je weet niet zeker of bij het contact met de buitenlucht iets gebeurd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Flessenwater onzin?

Ik vul vaak beugelflessen met leidingwater en zet die in de koelkast.
 
Die staan er soms meer dan een week, maar de smaak gaat echt niet achteruit.
 
Denk dat hier de verbeelding de mensen sterk parten speelt en dat proeft wat men wil proeven.
 
Zo was er in Utrecht een kroeg waar ze jarenlang kraanwater als Spa verkochten.
Er was gewoon niemand die het merkte.
 
PS.
Ongezuiverd echt Spa water is ondrinkbaar.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: Flessenwater onzin?

Het zou zeker een stukje placebo cq 'beleving' kunnen zijn. Overigens kan de samenstelling van flessen en kraanwater dus wel verschillen en een smaakverschil opleveren, hoe sterk dat is hangt van beide waters af. Vaak kan men bij blind proeven niet eens raden wat wat is, dus verkijk je daar verder ook niet op. 
 
Er staat me nog een casus bij waarbij een cafe kraanwater voorzag van koolzuur (zelfde systeem als premix cola/sinas/etc, maar zonder de premix aan te sluiten) en het vervolgens verkocht als mineraalwater. Ik geloof dat dat uiteindelijk van de rechter toch niet mocht, al was de reden nogal vaag. 
Victory through technology

Berichten: 146

Re: Flessenwater onzin?

Verbeelding speelt geen parten; het was mij al eerder/vaker opgevallen en in meer regio's in het land (verschillend kraanwater). “Ik denk ...” is weinig argument, waarde tempelier.
Ik vroeg me af of er een scheikundige duiding van dit fenomeen is.
Enige voedselresten heb ik wel meer aangetroffen in een door mij half leeg gedronken fles Spa Blauw die ik vervolgens een paar dagen (met de dop er op) naast de bank had laten staan, maar dat wijst er niet naar waarom een fles opnieuw gevuld met kraanwater snel muf zou mogen ruiken.
“Blind proeven/ruiken” kan het beste gebeuren in de eigen vertrouwde woonomgeving. Want waar bijvoorbeeld het ene merk bier lekker ruikt/smaakt als de boeren in de omgeving mest uitrijden, smaakt dat merk walgelijk als het gedaan is met mest rijden. Wat een mens ruikt/proeft is een cocktail die in zeer sterke mate wordt beïnvloed door de omgeving. Zelfs het merk schoonmaakmiddel of een vleugje parfum zijn van invloed.
Nou ben ik al tijdenlang vegetariër, en vegetariërs ontwikkelen na verloop van tijd een betere smaak/reuk. Omnivoren/carnivoren eten immers (regelmatig) lijk. Dat iemand geen verschil proeft, wil niet zeggen dat het er niet is.
 
@Papatom. Ik zal eens een fles overschenken.
 
Wellicht dat de pH inderdaad een rol speelt. Het is ook een idee door het kraanwater eens te vervangen door uitgekookt kraanwater. Als experiment.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Flessenwater onzin?

Dat denken komt niet zonaar uit de lucht vallen er zijn goede argumenten voor.
 
Zo werd er lange geleden een smaakproef gedaan tussen flessenmelk en melk uit pakken. (ik meen door AH)
De rede was dat er nogal wat mensen waren die beweerden dat flessenmelk lekkerder was.
 
Men heeft toen een flink aantal van deze mensen aan een smaaktoets onderworpen.
Hier uit kwam dat de personen niet in staat waren het verschil te proeven.
 
Tot zover niet bijzonders maar nu komt het:
 
Een behoorlijk tijdje later ging men deze mensen weer opzoeken.
Wat bleek ze gebruikten nog steeds flessenmelk en beweerden nog steeds dat die lekkerder was.
Dus ondanks dat aangetoond was dat ze het niet konden hielden ze er toch aan vast.
 
Ik heb vroeger wel een smaaktesten met bier gedaan, (meestal dubbele driehoekstest)
ook daar was de ervaring dat mensen in de verste verte niet konden proeven wat ze beweerden te kunnen proeven.
 
PS.
Zodra ze wisten wat er in het glas zat ging het ineens velen malen beter. :lol:
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Flessenwater onzin?

Ik heb nooit enig verschil gemerkt in smaak of uitzicht tussen flessenwater en tapwater, ook niet als dat al een dagje oud was. Maar misschien is het er wel, en verbiedt mijn vooringenomenheid mij zulks op te merken. Ik vind het namelijk waanzin dat enkele multinationals, zo goed als gratis, kostbare grondwaterreserves oppompen om die te bottelen en peperduur te vermarkten...
 
Uw persoonlijk 'experimentje' (mag ik het zo noemen?) bevat wel tal van gaten. Variabelen waar u geen enkele controle over hebt met uw proefje. Het is bijvoorbeeld niet ondenkbeeldig dat een mogelijk smaakverschil zijn oorsprong vindt in microbiologische contaminatie ter hoogte van de uitloop van de kraan of ter hoogte van de (reeds geopende en al gebruikte) fles. U gebruikt waters die helemaal niet te vergelijken zijn en uiteindelijk van de bron in uw maag terechtkomen langs wegen die ook al niet vergelijkbaar zijn. enz. Dan wordt het natuurlijk moeilijk...
 
Anecdotisch: mijn ex beweerde altijd dat ze van tapwater onmiddellijk moest kokhalzen. Daar kon ze niet aan doen, zei ze: 'er zit iets in dat water, en...'. Ik heb dan maar eens een paar keer stiekem de proef op de som genomen (ik ben er niet fier op...) en een mineraalwaterfles gevuld met tapwater. Er gebeurde niks speciaals.

Berichten: 12.262

Re: Flessenwater onzin?

tempelier schreef: Ik heb vroeger wel een smaaktesten met bier gedaan, (meestal dubbele driehoekstest)
ook daar was de ervaring dat mensen in de verste verte niet konden proeven wat ze beweerden te kunnen proeven.
 
PS.
Zodra ze wisten wat er in het glas zat ging het ineens velen malen beter. :lol:
 
Tja, zelfde verhaal hier. Met het studendenhuis deden we wel eens een bier, of betergezegd, pilsproefavond met diverse merken pilsener. Idee was om het een cijfer te geven en te raden welk merk het was. Niet het soort test waarbij je het bier uitspuugd (in ieder geval niet expres...) maar resultaten van zoiets zijn toch wel geinig. 
 
Merk raden gaat niet beter dan domweg gokken, en de cijfers zijn echt all over the place. Misschien kon je concluderen dat ongeveer het 3e biertje het beste smaakt, maar that's it ;)
 
Bij pils zijn de verschillen in samenstelling groter dan bij water (of minstens zo groot gezien ze verschillende bronnen gebruiken), en dat levert nauwelijks een proefbaar resultaat op. 
 
 
Muf worden is echter wel iets anders: Dat impliceert dat het vers uit de kraan wel goed smaakt, ook vergeleken met flessenwater, maar na enige tijd niet meer. Er zou dus sprake moeten zijn van bederf, mogelijk microbiologisch of via een ander mechanisme. Als dat pH afhankelijk is, of afhangt van opgeloste gassen oid zou het best een verschil kunnen maken. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Flessenwater onzin?

Bij smaaktesten met koffie is gevonden dat men het tweede bakje vaak wat lekkerder vond,
als ze achter elkaar werden geserveerd.
 
Dat kan gevonden worden door tweemaal het zelfde te laten proeven.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 656

Re: Flessenwater onzin?

tempelier schreef: Een behoorlijk tijdje later ging men deze mensen weer opzoeken.
Wat bleek ze gebruikten nog steeds flessenmelk en beweerden nog steeds dat die lekkerder was.
Dus ondanks dat aangetoond was dat ze het niet konden hielden ze er toch aan vast.
 
Als ik eerlijk ben dan smaakt mij Cola uit een glazen fles ook beter en lekkerder, vooral als deze goed gekoeld is bij warm weer dan uit een plastic fles. Dat bewezen is dat de smaak hetzelfde is doet hier niets aan af, we drinken en eten immers ook met onze ogen. Denk dat dit een beetje in de genen zit, dat we evolutionair eerst op uiterlijkheden afgaan en dan pas op smaak en dat een glazen robuuste fles hier de eerste indruk bepaald en dan ook de schijn wekt lekkerder te zijn. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Flessenwater onzin?

Zo'n smaaktest heeft Ilja Gort ook eens gedaan. Hij ging op de markt staan met wijn in glazen flessen en plastic flessen van verschillende afmetingen.
Mensen mochten gratis proeven. De wijn uit de grootste glazen fles kreeg de beste waardering, uit de kleinste plastic fles de slechtste.
De werkelijkheid was dat in alle flessen precies dezelfde wijn zat.

Berichten: 146

Re: Flessenwater onzin?

Hoor eens, het zou me aangenaam zijn als het niets uitmaakt. Het is niet zo maar dat ik wel eens lege fles Spa Blauw opnieuw heb gevuld (met kraanwater). Dan was het de laatste fles die in huis had, helemaal leeg gedronken, en geen zin/tijd om boodschappen te doen. De fles parkeer(de) ik als gebruikelijk naast de bank, en een dag later dacht ik er niet meer aan dat de fles opnieuw was gevuld, en nam zonder na te denken een teug. Dan dacht ik "Wat ruikt/smaakt dit muf" even later gevolgd door "O ja, opnieuw gevuld met kraanwater". Ik heb dus geen zin in discussies die suggereren dat het allemaal verbeelding is.

Reageer