Geweldig idee, maar heb hulp nodig

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

Geweldig idee, maar heb hulp nodig

Hallo

Een behoorlijk langetijd ben ik aan het denk naar een manier van logistiek, vervoer en ga maar door over het verminderen van co2 uit stoot.

Ik hen nog altijd in gedachten om met heetwater/stoom te werken nu heb ik iets bedacht, maar nu ben ik niet handig genoeg om mijn ideeën waar te maken in de praktijk, maar heb ik wel een toekomst visie dat het werkt.

Ik wil bijvoorbeeld bij een trailer van een vrachtwagen leidingen op het dak maken die werken als een zonneboiler dan wil ik die leidingen door verbinden in een overloop naar slangen die naar de vrachtwagen gaan in een tank deze tank zit ook vol met water waarop het hete water in de tank het water in de tank heet wordt het hete water laat vervolgens een schoepelrat draaien die de versnellingtandwielen laten draaien waardoor je bijvoorbeeld kunt rijden.

Niet alleen voor trucks maar voor auto's boten, en eventueel een lucht schip waardoor vrachtwagens kunnen opladen en

Dit heeft veel voordelen want de uitstoot van de waterdamp komt in de dampkring terecht en laat bijvoorbeeld in de winter sneeuwen waardoor de aarde afkoelt

Heel simpel uitgelegd alleen in de praktijk is het stukken in gewikkelder ik hoop dat ik iemand kan over tuigen die dit kan over tuigen bij bijvoorbeeld audi volkswagen etc. Met mijn hulp natuurlijk

Misschien klinkt het ook wel wazig maar als die lukt en het lukt dan helpen we aarde een handje

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

Een soort van stoommachine op zonnewarmte dus. 
 
Het klinkt niet per definitie wazig maar wel volkomen onhaalbaar:
 
Niet voor niets zijn stoommachines vervangen zijn door inwendige verbrandingsmotoren en elektromotoren. 
 
Je vrachtwagen gaat verder komen door zonnepanelen op het dak te plaatsen en daarmee een elektromotor aan te drijven. Maar zelfs dat is geen handige oplossing.
 
Sneeuw maken door water te verdampen, dan kun je ook gewoon een bak met water in de tuin zetten. Dat scheelt, omdat je dan het gewicht van het water niet hoeft mee te sjouwen. Maar bedenk zelf hoeveel verschil je gaat maken ten opzichte van de honderden miljoenen vierkante kilometers water in de oceanen die dagelijks staan blootgesteld aan invallend zonlicht.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 656

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

Wat zou het voordeel zijn van jouw idee tegenover reeds bestaande ideeën van auto's die rijden en vliegtuigen die vliegen op zonnen-energie? 

Berichten: 12

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

Wat gebeurt er met die accu's die dood zijn? Het accu zuur word gewoon gedumpt in 3wereldlanden
Water is krachtig dan stroom boven dien kennen ze vroeger geen trubomotor sinds de 2wereld oorlog dat is nu de uitkomst als je de warmte door de tank laat gaan en de tank goed geïsoleerd is dat hij de warmte zo ie zo 14 uur lang warm kan blijven zou dat ideaal zijn

Berichten: 203

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

Op meerdere plekken zijn zonneraces de meest bekende bij ons is die in Australië. Als je ziet wat er uit de kast gehaald moet worden om een super lichte gestroomlijnde auto met 1 persoon redelijk aan het rijden te krijgen, dat is met een vrachtwagen niet te doen. Er valt eenvoudig te weinig zon op de auto om die aan met een redelijke snelheid aan het rijden te krijgen. En dan maakt het niet uit of je met stoom of zonnecellen wilt rijden.
 
Opmerking over waterdamp en sneeuwen: Waterdamp is een beter broeikasgas als CO2. Ik zou er op dit moment niet extra veel van in de atmosfeer willen hebben. Alhoewel deze hoeveelheden waarschijnlijk niet uit zouden maken op de van nature aanwezige hoeveelheid water.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

uitvinder schreef: Wat gebeurt er met die accu's die dood zijn? Het accu zuur word gewoon gedumpt in 3wereldlanden

Water is krachtig dan stroom boven dien kennen ze vroeger geen trubomotor sinds de 2wereld oorlog dat is nu de uitkomst als je de warmte door de tank laat gaan en de tank goed geïsoleerd is dat hij de warmte zo ie zo 14 uur lang warm kan blijven zou dat ideaal zijn
 
Kletskoek. Ten eerste ging het niet over accu's maar over de mogelijkheid om zonnepanelen op auto's of vrachtauto's te leggen.
Ten tweede omdat accu's van elektrische auto's geen accuzuur bevatten. Dat is voorbehouden aan start-accu's maar die zijn veel te zwaar om de hele aandrijving van auto's mee te voorzien.
Ten derde omdat noch accuzuur, noch de materialen in de batterijen van elektrische auto's worden gedumpt. Men zou wel gek zijn, dat is kapitaalvernietiging.
 
Water is krachtiger dan stroom is een holle uitspraak en bovendien in dit kader onjuist. Hou in je achterhoofd dat water ook een hoop weegt, en dat je al dit gewicht met je mee moet sjouwen om je idee uit te voeren. En al dat gewicht moet ook in beweging worden gebracht, wat een hoop extra energie kost.
 
Het isoleren van de tank verandert daar niets aan.
 
Een turbo biedt ook geen soelaas, want die werkt op uitlaatgassen en die zijn er juist niet.
 
 
Zonlicht opvangen, daarmee water verdampen en daarmee een turbine aandrijven, dat wordt al wel gedaan in zonnewarmtecentrales:
 
Afbeelding
Afbeelding
 
Maar daar maakt het gewicht (van het water) niet zoveel uit omdat de opstelling blijft staan waar hij staat.
 
Voor auto's gaat dit niet werken. Echt niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

Ideeën als dit zijn altijd aardig. Maar ze gaan mank aan gebrek aan inzicht bij de bedenker over de haalbare vermogens.
Of je met een apparaat op het dak water opwarmt of elektriciteit opwekt, het vermogen is bij lange na onvoldoende om de vrachtwagen met een acceptabele snelheid voort te bewegen.

Berichten: 12.262

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

Dat is inderdaad het hele punt, je kunt het op een kladje al bepalen. 
 
Stel zo'n trailer is 12 meter lang en 2 meter breed, dan heb je 24 m2 oppervlak. Daar valt, zeker in nederland, nooit meer dan 1kW/m2 zonlicht op, en 24 kW is onvoldoende om een vrachtwagen mee aan te drijven. Reken je vervolgens nog met een praktisch rendement van 10% voor het hele systeem, dan is het vermogen vergelijkbaar met 3 paarden voor de vrachtwagen spannen: Dat werkt wel, is wellicht CO2 neutraal, maar je ziet het maar zelden ;)
Victory through technology

Berichten: 12

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

Ik heb het niet over zonnepanelen maar zonnecollectoren. Hier heb ik een link van wat er bijvoorbeeld gebeurt met boven https://youtu.be/WOmtFN1bfZ8

Vroeger zeiden ze dat we nooit konden vliegen of ruimte zouden kunnen reizen, maar soms moet je je blik verruimen om het onmogelijk mogelijk te maken.

In mijn theorie metaal word warm vooral zwarte auto's zijn warmer als witte auto's

Misschien met de kleine buisjes van koper tussen de metalen plaatsen bijvoorbeeld motorkap, dak, deuren, en kofferbak, en misschien een bolle glasplaatje er over zodat er koper buisje misschien warmer kunnen worden.

Ik wil gewoon simpel weg dingen die bedenken dat misschien helpt bij de opwarming van de aarde inplaats van verdedig van het komende stijgende water.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

Zonnepanelen of zonnecollectoren, het maakt niks uit. Zoals benm al stelde, de zoninstraling in Nederland komt niet boven de 1kW per vierkante meter.
Al zou je die hele trailer volhangen met panelen, meer dan 50kW kan je er niet uithalen. En dat dan alleen op zonninge dagen zoals afgelopen week.
Op bewolkte dagen is het veel minder. En dat is gewoon te weinig om een beetje vrachtwagen een behoorlijke snelheid te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

uitvinder schreef: Ik heb het niet over zonnepanelen maar zonnecollectoren. Hier heb ik een link van wat er bijvoorbeeld gebeurt met boven https://youtu.be/WOmtFN1bfZ8
 
Ik ook. Maar ik zei ook al dat die zonnecollecteren niet praktisch zijn vanwege het gewicht van het water. Benm rekent je voor wat het maximale vermogen is dat je met hetdak van een trailer kunt opwekken. Dat is in het theoretische geval dat je alle energie van het invallende zonlicht omzet in beweging. En zelfs dan kom je nog niet aan het vermogen dat een Citroën 2CV in de jaren 70 van de vorige eeuw had.
 
Neem asjeblieft de moeite om dat tot je door te laten dringen. Het was een creatief idee, maar het is onhaalbaar, het werkt niet, het biedt geen oplossing. Ook niet als je het heel graag wil.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

Wetenschap gaat verder dan antwoord geven en afronden.

Wetenschap gaat verder.. altijd door blijven vragen waarom lukt het niet en hoe lossen we het op. Ik ben van mening dat het lukt, omdat ik dat geloof.

Maar zo als ik het begrijp dan kan niemand helpen of energie er in te stoppen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

uitvinder schreef: altijd door blijven vragen waarom lukt het niet en hoe lossen we het op.
 
Die waarom is in deze topic al gegeven. De vraag hoe we het oplossen wordt in deze topic niet beantwoord, maar met je standpunt blijven herhalen tot je een medestander vindt, komen we daar ook niet dichterbij. Het idee laten varen en een ander creatief idee zoeken zou misschien wel een oplossing kunnen bieden.

Berichten: 203

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

Zou het op treinen kunnen werken? Daar is minder energie nodig om iets over een bepaalde afstand te bewegen. Zelfs al zou die maar 5 of 10 km per uur rijden dat zou in landen rond de evenaar wel kunnen schelen. Waarom rond de evenaar? Grofweg geen seizoenen die de lichthoeveelheid beïnvloeden. Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Geweldig idee, maar heb hulp nodig

uitvinder schreef: Wetenschap gaat verder dan antwoord geven en afronden.
 
Vaak wel. Soms ook niet. Bij bepaalde dingen loop je tegen funamentele natuurkundige wetten aan die de boel beperken. Heel vaak gaat het dan om wetten van de thermodynamica, zoals de wet van behoud van energie. Die wet is er en klopt als een bus, dat is keer op keer gemeten, en de wet vormt ook de basis voor talloze andere beschrijvingen die ook steeds blijken te kloppen. Er is niets wetenschappelijks aan geloven dat het toch anders kan zijn of op zoek gaan naar redenen waarom dat zou moeten.
 
De wet van behoud van energie stelt dat je niet meer energie in die vrachtwagentrailer kunt stoppen dan er qua energie in het zonlicht invalt. Dat is geen technische beperking, maar een natuurwet. En die natuurwet legt een bovengrens op van zo'n 24 kW.
Let wel, dit is een theoretische bovengrens. Wat je met de huidige stand van de techniek zou kunnen maken levert je hooguit 10 van die 24 kW, en dat is met toepassing van de meest vooruitstrevende materialen en technieken. Die 10 kW zou hoger kunnen, misschien 11 kunnen worden of 15, en het is wel wetenschappelijk om na te denken hoe dat dan zou kunnen. Maar meer dan 24 kW (nogmaals: het vermogen van een lelijke eend uit de jaren 70) wordt het nooit.
 
En dat heeft niets met onwil van de forumleden te maken.
 
Maar je begrijpt dat een systeem dat met de beste wil en de duurste materialen van de wereld niet meer vermogen levert dan van een boodschappenauto'tje van bijna 50 jaar oud niet gaat helpen om een vrachtwagen mee aan te drijven.
 
Daarom onderschrijf ik ook de tip/het verzoek van physicalattraction: steek je energie liever in het verzinnen van nieuwe ideeën. Een ander idee is misschien wel haalbaar.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gesloten