[wiskunde] absolute en relatieve fout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 19

absolute en relatieve fout

Hey iedereen,
Tegen 1 september moet ik deze taak maken maar ik begrijp het echt niet. Heeft iemand een idee?
Dit is de taak: Meet gedurende twee weken hoeveel vocht je gemiddeld drinkt (water, koffie, thee, frisdrank, ...) op een dag. Maak een schatting van de absolute fout (AF) en de relatieve fout (RF) op elke portie afzonderlijk en op het geheel. Bepaal voor frisdrank ook de massadichtheid (met AF en RF) en schat zo hoeveel suiker je onder die vorm opdrinkt. 
 
Alvast Bedankt... Aub help mij

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: absolute en relatieve fout

Opmerking moderator

@super elliot: zie je e-mail
 
Los daarvan:
 
 
super elliot schreef: Meet gedurende twee weken hoeveel vocht je gemiddeld drinkt (water, koffie, thee, frisdrank, ...) op een dag. 
 
kom eens met de metingen van één dag, dan kan aan de hand daarvan je probleem besproken worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: absolute en relatieve fout

Op 1 dag drink ik een fles water van 1.5l en 1 blikje frisdrank van 33cl. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: absolute en relatieve fout

Of zo'n "meting" geaccepteerd gaat worden door degene voor wie je de taak maakt lijkt me overigens de vraag, maar goed, da's aan jou.
 
.absolute fout elke "portie" afzonderlijk:
Hoeveel mL meer of minder zou dat kunnen zijn op die 1500 mL fles? 
Gaat die helemaal leeg? 
En dat blikje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: absolute en relatieve fout

Nee, ik denk dat er altijd een klein beetje overblijft maar hoe bereken je zoiets?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: absolute en relatieve fout

dat bereken je niet, dat moet je schatten:
 
Maak een schatting van
 
 dus, maak een redelijke schatting.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: absolute en relatieve fout

super elliot schreef: Nee, ik denk dat er altijd een klein beetje overblijft maar hoe bereken je zoiets?
Dat kan niet zonder meer gegevens.
 
Je zult het dus moeten meten als er verder niets is.
Maar mag dat binnen de opdracht?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: absolute en relatieve fout

Nee je moet alles bereken of schatten, dus als je op het einde van de fles 20ml over hebt is dan v= 1500ml en Vbenaderd= 1480ml dus de Af is 20ml ? Hoe bereken je dan de Af en Rf op de gehele 2 weken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: absolute en relatieve fout

Maar dat is geen probleem:
 
De absolute fout is (de gemeten/geschatte waarde) - (de werkelijk waarde).
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: absolute en relatieve fout

tempelier schreef: De absolute fout is (de gemeten/geschatte waarde) - (de werkelijk waarde).
Dus het is AF= 1480-1500
AF= -20
Is dit correct?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: absolute en relatieve fout

Je opdracht gaat over absolute fouten en relatieve fouten, en hoe ze eventueel doorwerken in berekeningen. Je zou je eens kunnen verdiepen in wat voor iets dat nou is, zo'n absolute of een relatieve fout.
Probeer Wikipedia eens?
 
Wanneer je jouw consumptie over één week hebt bijgehouden, dan kun je schatten (of  gokken) wat die consumptie over twee weken zou zijn.
Heb je je consumptie over één door-de-weekse dag bijgehouden, dan kun je bedenken dat je iets meer zou drinken op een vrije zaterdag, zeker wanneer die zaterdag erg warm zou zijn. Het is ook gokwerk.
 
Wellicht gaat het er niet over of je schat (of gokt) maar meer wat een of andere aanname met de betrouwbaarheid van je uitkomst doet.
 
Uit verschillende informatiebronen blijkt dat een volwassene ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht per dag nodig heeft. Als je geen tijd meer hebt om meetproeven te doen, zou je deze gegevens kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: absolute en relatieve fout

Back2Basics schreef: Probeer Wikipedia eens?
Op wikipedia staat er zo goed als geen uitleg en ik vind heel weinig op get internet.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: absolute en relatieve fout

Wanneer je in Google intypt "absolute fout', dan leidt de eerste hit je naar Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Absolute_fout
Naar 'relatieve fout' hoef je niet te zoeken, die wordt je aangereikt op dezelfde pagina in je eerste google-resultaten.
 
Welke opleiding doe je, en in welke klas zit je?

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: absolute en relatieve fout

Ik doe Wetenschappen wiskunde en ga naar mijn 4de jaar. AF en Rf was het enige dat ik niet begreep vorig jaar dus heeft mijn leerkracht mij vakantie werk gegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: absolute en relatieve fout

super elliot schreef: Dus het is AF= 1480-1500
AF= -20
Is dit correct?
Half de min moet worden weggelaten. Maar dat is mijn fout want het stonde er niet bij.
 
De relatieve fout = (absolute fout)/ (relatieve fout)
Vaak wordt die in procenten uitgedrukt.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer