getijden en gedrag (onweers)buien

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

getijden en gedrag (onweers)buien

Bij mensen in mijn naaste omgeving doet de mare de ronde dat afgaand water in grote kustwateren ervoor zou zorgen dat (onweers)buien langer in die omgeving blijven hangen, om het zo maar eens uit te drukken.
 
Ik kan daar werkelijk geen goede reden voor bedenken: bijvoorbeeld de 2-3-4 meter extra ruimte die door ebbend water onder in de atmosfeer boven die wateren ontstaat lijkt me toch echt niet een significante invloed op plaatselijke luchtdruk kunnen hebben, al helemaal niet vanwege het tempo waarin dat gebeurt. Ook google maakt me niet wijzer. Is dit ook inderdaad een volksverhaaltje van kustpolderbewoners, of zit er tóch iets achter? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: getijden en gedrag (onweers)buien

Geen idee of het perse met afgaand water te maken heeft. Kan ook gewoon aan het water liggen, door temperatuurverschillen.
Maar ik maak het ook wel eens mee. Dan zie ik op buienradar een onweersbui uit België op ons afkomen, maar kijk ik een poosje later dan blijkt die boven Zeeuws Vlaanderen te blijven hangen en komt de Schelde niet over.
Een volgende keer zal ik eens opletten wat er op dat moment met het getij gebeurt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: getijden en gedrag (onweers)buien

Ik kan daar werkelijk geen goede reden voor bedenken: bijvoorbeeld de 2-3-4 meter extra ruimte die door ebbend water onder in de atmosfeer boven die wateren ontstaat lijkt me toch echt niet een significante invloed op plaatselijke luchtdruk kunnen hebben,
Ik ook niet. Met name omdat een cumunolimbus (anders dan een cumulus) zich voortbeweegt met de gemiddelde wind op hoogte (tussen de 1 en 8 km) en niet de grondwind. Waar de lucht het stabielst is in een kuststreek (water/land) verschil per tijd van de dag/jaar. Daar zou je dus geen algemene uitspraak over kunnen doen.

Maar goed, dit soort boerenwijsheid valt niet te onderschatten dus misschien speelt er wel een bijzonder lokaal effect.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: getijden en gedrag (onweers)buien

Er bestaan een paar (oude) papers over dit onderwerp:

 
Deflection of thunderstorms with the tides

ARE THE MOVEMENTS OF THUNDERSTORMS DEFLECTED BY THE TIDE?

Na wat googelen kon ik echter geen artikelinhoud of abstract vinden.
Bij sommige planeten (m.n. Mars) zijn de thermische getijden in de atmosfeer van belang (klik) en ook op Aarde speelt dit een rol. Daarnaast heeft het maangetijde ook invloed op de atmosfeer, zij het veel geringer (klik).
 
Wellicht dat er toch iets van een plausibel mechanisme achter zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: getijden en gedrag (onweers)buien

Michel Uphoff schreef:  Daarnaast heeft het maangetijde ook invloed op de atmosfeer, zij het veel geringer (klik).
Als dat effect zou samenvallen met de watergetijden dan moet dat een plaatselijk co-incident zijn. Per slot van rekening vind je in de zuidelijke Noordzee tussen de kusten van Norfolk en Nederland alle watergetijstanden op één en hetzelfde tijdstip.
 
Maar dat sluit de mogelijkheid van mijn "mare" niet uit. Want die is gebaseerd op volkswijsheid van rond de Westerschelde, net als de opmerking van Klazon.
 
Even wat tabellen nageplozen: voor Terneuzen komt hoogwater tussen een en twee uur na het maanzenith. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: getijden en gedrag (onweers)buien

Natuurlijk is er getijde werking op de atmosfeer, maar dat staat los van de kustlijn en heeft toch zeker geen lokale gevolgen. Dergelijke effecten staan sowieso in geen vehouding tot doe van temperatuur verschil op land en water ed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: getijden en gedrag (onweers)buien

niet echt een wetenschappelijke bron, maar alle begin blijkt moeilijk:
 
http://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/de-aarde/kan-een-onweersbui-soms-een-rivier-niet-over
 
Het probleem van dit misverstand zit in wat wij denken te zien, dus in onze waarnemingen. Onweersbuien trekken vaak in groepen over. Het deel van de wolk dat vooraan zit bevat vaak het onweer. Het deel dat daar achteraan waait bevat de regen. Als een onweersbui voorbij komt, begint het na een paar minuten pas te regenen. De regen zorgt ervoor dat de bliksem steeds minder goed te zien is. Doordat buien altijd met de wind meewaaien, kun je het geluid van de donder vaak ook niet goed horen. Terwijl de ene onweersbui steeds minder goed te zien is, komt de volgende onweersbui weer aan. Deze wolk heeft dezelfde indeling als de vorige. Daarom lijkt het alsof een onweersbui blijft hangen. Omdat een rivier vaak heel groot is en erg opvalt, geven mensen de rivier de ‘schuld’.
 
 
http://www.weer.nl/nieuws/detail/2013-08-01-de-feiten-en-fabels-over-onweer/
Als het lijkt dat het steeds op dezelfde plek blijft donderen, komt dit niet omdat het onweer stil is blijven hangen, maar omdat een nieuw buiengedeelte met onweer is gearriveerd. Als een bui wel stil hangt, heeft dit te maken met het ontbreken van wind in de hogere luchtlagen.
..//..
Bij een zuidwestelijke stroming zie je dan bijvoorbeeld dat onweersbuien die afkomstig zijn vanaf de Noordzee boven Noord- en Zuid-Holland deactiveren. Maar vervolgens trekken ze over het relatief warme IJsselmeerwater, waardoor ze op hun weg naar Friesland weer in activiteit toe kunnen nemen. In het voorjaar is overigens het tegenovergestelde van toepassing en ontstaan buien vooral boven land, terwijl het koude water de vorming ervan tegenwerkt.
 
 
Als dit allemaal wél waar is dan zou in het voorjaar (zeewater nog koud) zo'n bui uit België richting Zeeland boven de Westerschelde minderen en de achteropkomende cellen boven Zeeuws-Vlaanderen actief blijven totdat ze zelf boven het water terechtkomen. Wat dan lijkt te worden waargenomen is dat de bui blijft hangen. Maar dan zouden hangende buien in zomer en najaar dus zeldzaam moeten zijn. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: getijden en gedrag (onweers)buien

nog een leuke theorie:
 
http://www.vwkweb.nl/index.php?page=Forum&articleid=138&reference=ref154974&threadpage=0&normalwidth=1
bericht nr 6:
Toch een kanttekening over eb en vloed. Ik kan me voorstellen dat dit enige invloed kan hebben op warmte-onweders, bijvoorbeeld boven de Waddenzee. Bij vloed komt er veel relatief kouder water binnenstromen, waardoor ook de temperatuur erboven wat zal dalen. Bij eb vallen zandplaten droog, warmt de oppervlakte daarvan snel op en zal er ook een hoop vocht in de toplaag gaan verdampen. Of dit klopt en er ooit onderzoek naar gedaan is, geen idee. Het lijkt me ergens logisch, maar schiet me maar af.
 
opgevolgd door nr 10:
Als ik me niet vergis heeft een majoor van de luchtmacht (Boer of Ten Boer genaamd) in de jaren '60 onderzoek gedaan naar onweersbuien boven Zeeland. Deze publicatie heb ik niet in mijn bezit, maar daar kwam uit dat het getij, dus droogvallende platen, inderdaad invloed had op buien. Het fijne weet ik er ook niet van, daarvoor zou je de publicatie moeten lezen. Ongetwijfeld te leen bij de bibliotheek van de VWK Afbeelding
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: getijden en gedrag (onweers)buien

vandaag even opnames van buienradar gemaakt, onweersbuien die vanuit Vlaanderen over Zeeland trekken, plaatje per kwartier
 
1745.PNG
1745.PNG (911.91 KiB) 1969 keer bekeken
1800.PNG
1800.PNG (887.46 KiB) 1969 keer bekeken
1815.PNG
1815.PNG (881.06 KiB) 1969 keer bekeken
1830.PNG
1830.PNG (868.76 KiB) 1969 keer bekeken
1845.PNG
1845.PNG (882.97 KiB) 1969 keer bekeken
1900.PNG
1900.PNG (869.39 KiB) 1969 keer bekeken
1915.PNG
1915.PNG (862.61 KiB) 1969 keer bekeken
1930.PNG
1930.PNG (872.72 KiB) 1969 keer bekeken
1945.PNG
1945.PNG (898.39 KiB) 1969 keer bekeken
2000.PNG
2000.PNG (876.64 KiB) 1969 keer bekeken
2015.PNG
2015.PNG (845.81 KiB) 1969 keer bekeken
2030.PNG
2030.PNG (332.62 KiB) 1969 keer bekeken
 
Ik zie geen veranderende dynamiek in die buien naarmate ze over Wester-of Oosterschelde trekken
 
Het was afgaand water, dus toch zeker de eerste 4 plaatjes nauwelijks droge zanplaten in de Westerschelde.
hoogwater.PNG
hoogwater.PNG (4.39 KiB) 1969 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer