Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 11

Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Beste mensen,
 
Ice Drip Coffee wordt zo benoemd in de USA en Canada en in Azie is het Dutch Coffee.
Dutch Coffee is mijns inziens een goede naam omdat het recht doet aan de Nederlandse handelsmensen die deze
techniek in de 17e eeuw in Azie hebben ontwikkeld. Maar Ice Drip Coffee geeft duidelijker weer wat het doet, ijswater over versgemalen koffie laten druppelen. En dat in 24 uur waarna je een paar liter ultiem lekkere koffie hebt.
 
Mijn vraag over bovenstaande techniek is het volgende;
Graag ontvang ik een verwijzing naar een wetenschappelijk rapport dat aantoont dat deze manier van koffie zetten een heilzaam effect heeft voor de mens. Graag ook een dergelijk rapport over de Ice Drip tea variant.
Over dat laatste wordt stellig beweerd dat er in Ice Drip tea veel meer antioxidanten zitten. Dat wil ik graag aannemen, maar graag zie ik dat wetenschappelijk bevestigd.
 
Alvast hartelijk dank voor reacties, Bram

Berichten: 12.262

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Eerlijkgezegd had ik er nog nooit van gehoord, hoewel ik toch nederlander ben en graag koffie drink. 
 
Gerelateerd heb ik wel gehoord dat filterkoffie gezonder/minder ongezond is vergeleken met koffie waarbij de drab onderin het glas terecht komt (koffie tubruk, turkse koffie of hoe je het noemen wilt). Dit zou komen omdat een paar vettige stoffen niet door het filter komen. Of het waar is en of het daadwerkelijk gezondheidseffecten heeft weet ik niet. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Heb je zelf al iets gevonden m.b.t. de eventuele gezondheidseffecten van 'ice coffee'?

Ik heb gauw een beetje rondgekeken, maar kan zo snel echt helemaal niets substantieels vinden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 11

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Ice coffee is een heel ander soort koffie. Meestal is het een soort oploskoffie met veel suiker en melk.
In het beste geval een goed gezette kwaliteitskoffie die afgekoeld wordt.
De zetmethode die ik boven beschrijf is uniek en heeft een heel aantal voordelen.
Het gaat mij echt om het wetenschappelijke bewijs daarvan.

Berichten: 12.262

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Dit is dus een koude extractiemethode, waarbij langzaam koffie wordt 'gezet' met ijswater ipv snel met heet water zoals gebruikelijk?
 
Het is zeker iets anders dan 'ice coffee' zoals je die in blikjes enzo kunt kopen, dat is feitelijk gewoon nescafe met meestal een lading suiker en melk (tamelijk populair in zuidoost azie, beetje zoals hier ice tea wordt verkocht). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Ja goed, welke naam je er ook aan moge geven....

Heb je iets gevonden over 'ice DRIP coffee'?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Op zich maakt de naam natuurlijk niet uit, maar het kan handig zijn om meer informatie te vinden als er een specifieke naam voor is. 
 
Ik kom weinig verder dan https://en.wikipedia.org/wiki/Cold_brew_coffee- summier en vrij obvious. 
Victory through technology

Berichten: 11

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Zie mijn eerste beschrijving, bovenaan. Het gaat om Dutch Coffee (term europa en azie) Ice drip coffee is de term in usa en canada

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Dank, maar met onze ogen is niet zoveel mis. Ik neem aan dat benm óók gezocht heeft op 'ice drip coffee' en aanverwante termen. Nog sterker; je kunt beter zoeken op 'ice drip coffee' (als dat echt zo genoemd wordt in de VS), omdat veel onderzoeken in het Engels zijn c.q. uit de VS komen.

Nu zijn je laatste 3 posts louter gegaan over de terminologie en ondertussen heb ik nog geen antwoord gekregen op mijn vraag...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 11

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Dank voor je reactie. Nee ik heb niets gevonden met zoekopdrachten op google . Maar ik ga ervan uit dat wetenschappelijke rapporten ook via een andere manier boven kunnen komen. Vandaar dat ik een vraag op dit forum heb neergezet.

Berichten: 12.262

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Ik vermoed dat het gevraagde wetenschappelijke rapport niet bestaat. 
 
Als je bijv even in pubmed zoekt met termen als 'ice drip coffee' or zelfs 'cold coffee' komt er vrij weinig relevants terug. Wellicht zijn er gewoon geen publicaties rond dit onderwerp. 
Victory through technology

Berichten: 11

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Dank je Benm, wellicht kan ik zelf een onderzoeker eens benaderen
Bedankt voor het zoeken. Mocht je het leuk vinden om op een ander moment nog eens te zoeken, ik
hoor je resultaten graag. Alvast bedankt en een fijne dag.
Hartelijke groet, Bram

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

De gezondheids effecten van koffie zijn minimaal en tegenstrijdig. De verschillen die ontstaan door verschillende manieren van het koffie zetten zal waarschijnlijk niet veel verschil in zitten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 11

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Beste Wouter,

Beide stellingen zijn mijns inziens onjuist, en ik weet daarin dat er wetenschappelijke rapporten zijn die mijn stelling daarin bevestigen.
Maar dat is voor nu off-topic omdat ik deze unieke zetmethode op dit punt verder wil onderzoeken
 
Groet, Bram

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Heilzame werking Ice Drip Coffee cq Dutch Coffee;

Als je lang genoeg zoekt kan je voor veel dingen papers vinden. Een kwestie van selectief kijken. Mijn punt is dat koffie vaak zowel positieve als negatieve effecten heeft. Dat er nog steeds discussies worden gevoerd of koffie wel/niet gezond is maakt het duidelijk dat het bij elkaar geteld niet veel uit zal maken. Morbiditeit onder koffie drinkers zal bijvoorbeeld niet veel hoger danwel lager zijn. De specifieke manier van koffie zetten zal hier niet veel aan veranderen.
 
Verder je suggestie dat anti-oxidanten een heilzame werking hebben is nogal overtrokken. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/antioxidants/#antioxidants%20benefits
"Meep meep meep." Beaker

Gesloten