[Elektriciteit] bliksem

Moderator: physicalattraction

Berichten: 10

[Elektriciteit] bliksem

Onlangs had ik een discussie,

de vraag was: " gaat de bliksem naar benenden?"

of is het wel degelijk zo dat de bliksem van de aarde naar de wolken gaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] bliksem

de electron komen van de wolken naar de aarde. en de electronen lopen in tegengestelde richting van de stroom. dus de stroom gaat inderdaad van aarde naar de wolken. maar dit is niet helemaal eerder lijk te zeggen. dit was bepaald toen ze nog niet wisten wat stroom inhield.

Want de daad werkelijke deeltjes die de bliksem een bliksem maken vliegen van de wolken naar de aarde. (daar worden wolken statich geladen)

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [Elektriciteit] bliksem

Aangezien de wolken zorgen voor een onevenwicht in het aantal electronen, door wrijving, zal er volgens mij electronen bijkomen. Gevolg is dat de aarde dit in evenwicht wil brengen, en zal er dus een tijdelijk contact zijn tussen de wolk en de aarde, waardoor het aantal electronen zal gelijk komen.

Wat ik echter wel heb gehoort, is dat bliksem van de wolk naar de aarde gaat, maar dat het ook kan dat deze bliksen van de wolk naar boven gaat, weg van de aarde. Dit is echter iets wat ik ergens heb opgevangen, en ik herriner me niet waar.

btw: is dit niet eerder iets voor het klassiek natuurkunde forum?

Berichten: 597

Re: [Elektriciteit] bliksem

Wat ik echter wel heb gehoort, is dat bliksem van de wolk naar de aarde gaat, maar dat het ook kan dat deze bliksen van de wolk naar boven gaat, weg van de aarde. Dit is echter iets wat ik ergens heb opgevangen, en ik herriner me niet waar.


dit snap ik niet

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [Elektriciteit] bliksem

Als je de aarde beschouwt als een x-as, dan zitten wolken op y=1. Bliksen die wij zien gaat van (x, 1) naar (x, 0). Maar ik heb ook gehoort dat de bliksem ook kaan gaan van (x, 1) (x, >1). Of met andere woorden dat de bliksem naar boven gaat, weg van de aarde.

Berichten: 597

Re: [Elektriciteit] bliksem

Als je de aarde beschouwt als een x-as, dan zitten wolken op y=1. Bliksen die wij zien gaat van (x, 1) naar (x, 0). Maar ik heb ook gehoort dat de bliksem ook kaan gaan van (x, 1) (x, >1). Of met andere woorden dat de bliksem naar boven gaat, weg van de aarde.
ja sorry ik snap wel wat je bedoelt

maar ik snap niet waarom de bliksem dat zou doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Elektriciteit] bliksem

Prima met klassieke natuurkunde te beschrijven.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 23

Re: [Elektriciteit] bliksem

Fabrice Macours    

BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 06, 18:55    Onderwerp:

Odyssius schreef:

Wat ik echter wel heb gehoort, is dat bliksem van de wolk naar de aarde gaat, maar dat het ook kan dat deze bliksen van de wolk naar boven gaat, weg van de aarde. Dit is echter iets wat ik ergens heb opgevangen, en ik herriner me niet waar.

dit snap ik niet
ik weet er niet veel van af, maar het lijkt mij dat de elektronen gewoon de snelste weg kiezen om gelijk te komen met hun omgeving.

net zoals dat de wind niet vanuit nederland over china naar new york gaat om daar een laag druk gebied te compenseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [Elektriciteit] bliksem

Mss een extra vraagje/opmerking. Als een vliegtuig (=metalen kooi) tijdens een onweer vliegt, dan is dit toch een elektrische geleider? Maar aangezien het een kooi van faradei is, doet het toch weinig kwaad? of ben ik hierin mis...

Elektronen gaan idd het liefst via de weg met het minste weerstand (dit is meestal ook de korstste weg), maar niet altijd: anders zou er in sommige schakelingen geen stroom door een langere weg met meer weerstand lopen, terwijl dit het toch doet.

misschien gaan de wolken elkaar bebliksemen om ook onderling verschil bij te leggen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] bliksem

lucht is een hele slechte geleider. Je hebt dan ook veel spanning nodig om door lucht een vonk te laten overslaan. De onderkant van een donderwolk wordt negatief geladen, de bovenkant positief. Als in een condensator duwt die negatieve lading elektronen uit het aardoppervlak weg, waardoor deze positief wordt geladen. Er ontstaat nu een sterk elektrisch veld tussen wolk en aarde door het enorme spanningsverschil. hier en daar springt in de wolk een vonkje over tussen plaatsen met ladingsverschillen, over een afstand van 10-50 meter. In deze vonk wordt de lucht sterk verhit, waardoor de luchtmoleculen worden ge-ioniseerd. De lucht in het vonkkanaal wordt dus even zeer goed geleidend, en lading stroomt door dit ionisatiekanaal. Zo'n ionisatiekanaal is maar een paar centimeter in doorsnee. De punt heeft nu een hoge spanning ten opzichte van de omgeving, en er ontstaat een volgende vonk richting aarde. Het ionisatiekanaal wordt weer een 50 meter langer, en onderin heeft de lucht dezelfde potentiaal als in de wolk. Dit gaat zo in stappen door naar beneden. Als het ionisatiekanaal voldoende is gegroeid, tot zo'n 100 meter boven het aardoppervlak, staat er intussen een spanning van duizenden kilovolts tussen het puntje van dat ionisatiekanaal en de aarde.

Hieronder krijgt de aarde een steeds groter tekort aan elektronen, en probeert dat aan te vullen vanuit de lucht hierboven. Er ontstaat door vonkoverslag een ionisatiekanaaltje van aarde richting wolk, in de richting van het al bestaande ionisatiekanaal. Die twee ontmoeten elkaar, er is nu een goed geleidingskanaal van boven naar beneden, en boem.

Hier vind je meer zo te zien nette info:

http://users.castel.nl/~brinb05/Bliksem.htm

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Elektriciteit] bliksem

Uit de KIJK!

Nummer + jaargang kan ik niet meer opzoeken omdat ik de stapel heb weggegeven. Dit had ik eens naar een vriend gestuurd over de mail, vandaar dat ik het nog kon vinden.

50 keer per seconde slaat op de aarde bliksem in

Bliksem zendt rontgen en gamma straling uit (gammastraling is extreem energierijk en komt normaal gesproken alleen voort uit kernreacties en heftige troep rondom sterren enzo)

Bliksem is een centimeter dik kanaal

Spanning: 10 tot 100 miljoen Volt

Stroom: tot honderdduizenden ampere

Temperatuur: tot 30.000 graden Celsius

Snelheid: de voorontlading loopt met 1500 meter/seconde,

als de voorontlading contact maakt met de aarde schiet de hoofdontlading met bijna de lichtsnelheid naar de aarde (door het gebaande kanaal van de voorontlading)

Het flikkeren van bliksem is een nieuwe voor- en hoofdontlading, dit kan een aantal keer voorkomen

Het elektrisch veld in onweerswolken loopt op tot 150.000 Volt per meter

De drempelveldsterkte voor een gewone vonk in lucht is 3 miljoen volt per meter (= 3 kV per mm)

(onweers)wolken kunnen best op bijvoorbeeld 700 meter hoogte hangen, iets lager ook nog wel denk ik. Dan heb je voor een normale vonk dus 3 miljoen * 700 meter = 2100 miljoen Volt (=2,1 miljard Volt!) nodig voor een 'gewone' vonk. Dit is dus niet het geval.. wat het dan wel is, daar zijn de meningen over verdeeld.

Onweerswolken produceren ook opwaartse bliksem: die schieten naar de ionosfeer op 80 km hoogte.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Elektriciteit] bliksem

Mss een extra vraagje/opmerking. Als een vliegtuig (=metalen kooi) tijdens een onweer vliegt, dan is dit toch een elektrische geleider? Maar aangezien het een kooi van faradei is, doet het toch weinig kwaad? of ben ik hierin mis...


Voor de inzittende kan dit weinig kwaad, omdat de stroom buitenlangs gaat. Maar het vliegtuig zal zeker schade oplopen bij een blikseminslag.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [Elektriciteit] bliksem

De onderkant van een donderwolk wordt negatief geladen, de bovenkant positief.


dus dan kan het toch dat een donderwolk een bliksem heeft naar een bovenliggende donderwolk?

Berichten: 597

Re: [Elektriciteit] bliksem

remi de zoeten schreef:
Fabrice Macours    

BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 06, 18:55    Onderwerp:

Odyssius schreef:

Wat ik echter wel heb gehoort, is dat bliksem van de wolk naar de aarde gaat, maar dat het ook kan dat deze bliksen van de wolk naar boven gaat, weg van de aarde. Dit is echter iets wat ik ergens heb opgevangen, en ik herriner me niet waar.

dit snap ik niet
ik weet er niet veel van af, maar het lijkt mij dat de elektronen gewoon de snelste weg kiezen om gelijk te komen met hun omgeving.

net zoals dat de wind niet vanuit nederland over china naar new york gaat om daar een laag druk gebied te compenseren.
ok,

nu om het volledig te begrijpen :

waar zit het spanningsverschil? Als de bliksem van een wolk naar boven gaat, dan zit er een spanningsverschil tussen wolk en ...?

Jan schreef : "De onderkant van een donderwolk wordt negatief geladen, de bovenkant positief. Als in een condensator duwt die negatieve lading elektronen uit het aardoppervlak weg, waardoor deze positief wordt geladen"

dus de negatieve electronen van de onderkant van de donderwolk duwen de electronen van de aarde weg? Naar waar worden die weggeduwd?

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [Elektriciteit] bliksem

waar zit het spanningsverschil? Als de bliksem van een wolk naar boven gaat, dan zit er een spanningsverschil tussen wolk en ...?

Jan schreef : "De onderkant van een donderwolk wordt negatief geladen, de bovenkant positief. Als in een condensator duwt die negatieve lading elektronen uit het aardoppervlak weg, waardoor deze positief wordt geladen"
Kan het niet zijn dat er tussen twee wolken onderling ook een spanningsverschil komt? Niet alle wolken zijn even sterk geladen, dus dit lijkt me niet onmogelijk. Als dit zo is, kan het ook zijn dat een bovenliggende wolk dezelfde invloed heeft op een onderliggende wolk als een wolk op de aarde.

Reageer