How werkt een zoutstrooier ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 31

How werkt een zoutstrooier ?

In de winter wordt er zout gestrooid om er voor te zorgen dat het niet glad wordt. Echter, hoe werkt het mechanisme dat dat zout op de weg strooit ? Ik heb reeds gezocht op google, wikipedia en howstuffworks, maar kan het niet vinden. Ook plaatjes van zoutstrooiers hebben me niet veel verder geholpen. Ik denk zelf dat er achterop zo'n strooiwagen een ronddraaiende schijf zit waar het zout op valt en waar het -door dat ronddraaien- weer afgeslingerd wordt. Het probleem is echter dat het zout dan niet alleen naar achter uitgeworpen wordt, maar helemaal rondom (360 graden). Dat is weer op te vangen door een soort spatlap op de zoutstrooier, maar dat zou weer betekenen dat in het midden van de zoutstrooier er wel heel veel zout op het wegdek terecht komt. Meer dan nodig in ieder geval, en dat is zonde van het zout en slecht voor het milieu.

Ohja, ik weet dat een strooiwagen eigenlijk pekel strooit, maar ik wil zelf een strooiwagen van Lego bouwen (ja, lach maar) en daarin lijkt gewoon keukenzout mij geschikter dan pekel.
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.

Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.

Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: How werkt een zoutstrooier ?

Het probleem is echter dat het zout dan niet alleen naar achter uitgeworpen wordt, maar helemaal rondom (360 graden).
Ik weet ook niet precies wat voor systemen ze gebruiken, maar wat jij zegt hoeft lang niet altijd het geval te zijn. Het zal er sterk van afhangen waar je je zout op de schijf laat vallen, en hoe snel de schijf draait.

Ik stel me voor dat ze met twee schijven werken, naast elkaar, die in tegengestelde richting draaien. Laat je je pekel in een streep tussen de assen van je schijven vallen, dan wordt de pekel naar achteren geworpen en in de breedte verdeeld. Die verdeling zal mede afhangen van de snelheid van je schijven, en bij voldoende draaisnelheid zal het zout nauwelijks verder dan 90 graden meedraaien. Even de snelheid instellen in ik denk dat je mooie gelijkmatige verdelingspatronen kan bereiken. Misschien moeten de schijven elkaar hiervoor een beetje overlappen.

Afbeelding

De blauwe rechthoek stelt een schudbak voor waarover de pekel naar de schijven wordt geschud, en dan op de schijven valt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: How werkt een zoutstrooier ?

de meeste zout strooiers werken met 1 schijf!

het zout valt er in het midden op en wordt dan naar buiten geslingert,alleen naar voren toe zit een plaat waar tegen het naar voren geworpen zout ketst en daardoor weer alle kanten op geworpen wordt

door dit systeem komt er in het midden van de weg ook het meeste zout!

voor meer info kan je beter zoeken naar kunstmeststrooiers en strooi beelden zoeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: How werkt een zoutstrooier ?

Afbeelding

misschien een grotere versie daarvan?

Berichten: 31

Re: How werkt een zoutstrooier ?

airsal schreef:de meeste zout strooiers werken met 1 schijf!

het zout valt er in het midden op en wordt dan naar buiten geslingert,alleen naar voren toe zit een plaat waar tegen het naar voren geworpen zout ketst en daardoor weer alle kanten op geworpen wordt  

door dit systeem komt er in het midden van de weg ook het meeste zout!

voor meer info kan je beter zoeken naar kunstmeststrooiers en strooi beelden zoeken
Hoe kan het dat het zout, nadat het tegen die plaat ketst, weer terugstuitert ? Bij mijn weten is pekel war plakkerig ...

Maar ik zal je zoektips gebruiken !
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.

Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.

Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: How werkt een zoutstrooier ?

De pekel stuitert niet, maar de centrifugale kracht op de pekel door de snel ronddraaiende schijven is zo groot dat de pekel prima naar de buitenkant gezwierd wordt. Middelpuntvliedende (centrifugale) kracht is groot zat voor pekel op een gladde stalen schijf. En nog wel voor plakkeriger rommel ook.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: How werkt een zoutstrooier ?

Dat gedeelte snap ik ! :roll:

Maar dan knalt die pekel frontaal tegen die achterplaat aan en wordt er lekker tegenaan gedrukt. Volgens mij glijdt/valt het dan gewoon recht naar beneden en kaatst het niet terug ...
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.

Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.

Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

Berichten: 8

Re: How werkt een zoutstrooier ?

Als je het zout zou doseren in het midden van de schijf dan verdeelt hij idd evenveel naar alle kanten.

Door niet in het midden te doseren en de hoeveelheid af te stemmen op de snelheid (of andersom) is te regelen waar het meeste (of het minste) zout terecht komt.

Berichten: 31

Re: How werkt een zoutstrooier ?

Dat is inderdaad waar ja ...

Dan ga ik er van uit dat het zo werkt. Bedankt !
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.

Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.

Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: How werkt een zoutstrooier ?

Jep, zo werkt dat, kijk maar eens onder een kunstmest stooier. De kunstmest word aan de numberbord zijde op de plaat gedoseerd en aan de achterzijde weg gegooid. Het punt van invoeren is dus van crusiaal belang. Dit is verstelbaar bij een boeren kunstmest strooier.

Berichten: 7

Re: How werkt een zoutstrooier ?

Jep, zo werkt dat, kijk maar eens onder een kunstmest stooier. De kunstmest word aan de numberbord zijde op de plaat gedoseerd en aan de achterzijde weg gegooid. Het punt van invoeren is dus van crusiaal belang. Dit is verstelbaar bij een boeren kunstmest strooier.


bij een kunstmeststrooier is het punt van invoeren niet te verstellen alleen de hoeveelheid kunstmest of zout wat je op de schijfen brengt. strooibeeld kun je verstellen met de hoogte in de lengte en in de breedte, of een plaat waar het tegen afketst.

en volgens mij is het bij een zoutstrooier gewoon aan de achterkant invoeren en omdat de schijf niet veel toeren maakt gooit hij het wel op de juiste plek neer... :roll:

Reageer