Torsiestijfheid holle buizen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 37

Torsiestijfheid holle buizen

Kan iemand mij de rangschikking geven (van hoogste naar laagste) van de torsiestijfheid van holle buizen (uit hetzelfde materiaal vervaardigd en met dezelfde buiswanddikte) met volgende geometrische vormen als dwarsdoorsnede: cirkel, ellips, driehoek, vierkant, rechthoek? Voor de eenvoud mag worden aangenomen dat de dwarsdoorsnede voor al die buizen eenzelfde oppervlakte heeft. Ik vermoed dat de driehoek bovenaan het lijstje zal staan, maar verder heb ik het raden naar de volgorde.
 
Is het ook mogelijk voor de bovenvermelde holle buisvormen een gelijkaardige rangschikking te geven (dus van hoogste naar laagste) betreffende de weerstand tegen doorbuiging t.g.v. een gelijke eenparig verdeelde belasting op die buizen?
 
Algemene opmerking: we gaan ervan uit dat alle buizen eenzelfde lengte hebben en aan beide uiteinden zijn ingeklemd!

Berichten: 859

Re: Torsiestijfheid holle buizen

als je ze schikt naar de afmeting van de omsloten  cirkel is de vorm met het meest materiaal aam de buitenzijde het beste bestendig tegen torsie. uiteraard is dit de ronde buis.
 
als je naar het gewicht of het oppervlakte kijkt is er redelijk wat rekenwerk nodig om de afmetingen te bepalen.
 
bij de weerstand tegen doorbuiging moet je een richting aangeven profielen zoals een ellips zijn in de brede richting een stuk stijver dan in de smalle richting 

Reageer