Verwarmbaren stoffen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Verwarmbaren stoffen

Beste geleerden,
 
Ik heb een vraag, ik studeer technische bedrijfskunde en ik ben bezig met een onderzoek naar ovens. Ik heb heel het internet afgezocht naar het antwoord op de vraag: bestaan er stoffen die niet heet worden en niet smelten in een oven? Dus denk hierbij aan 300 graden Celsius.
 
U zou mij erg helpen met het antwoord op deze vraag.
 
Alvast bedankt!
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Verwarmbaren stoffen

Elk materiaal die je in een oven stopt van 300 graden zal op den duur ook 300 graden worden. Hoe lang dit duurt hangt wel af van het materiaal, maar er zal geen enkel materiaal op een lagere temperatuur blijven.
 
Welke materialen niet smelten bij 300 graden is makkelijk op te zoeken online. Je googelt naar "smelttemperatuur", en alle stoffen die een smelttemperatuur hoger dan 300 graden hebben, smelten niet op 300 graden. Zoals ijzer, of zilver.

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Verwarmbaren stoffen

Physicalattraction heeft gelijk, er bestaan geen stoffen die koud blijven in een oven. Maar er bestaan wel materialen die supersnel afkoelen zodra je ze uit de oven haalt. Aluminium folie raakt bijvoorbeeld door zijn grote oppervlak en redelijk lage warmtecapaciteit snel de warmte kwijt zodat je het bijna meteen uit de oven weer kan vast pakken.
 
Ik heb ooit een filmpje gezien waarin iemand een nog zichtbaar gloeiend heet blok uit een gigantisch hete oven na een aantal seconden aan de randen op kon pakken, omdat de randen al voldoende snel waren afgekoeld. Ik kan alleen dat filmpje nu niet meer vinden...
 
Ik weet niet naar wat je precies op zoek bent, misschien helpt dit je op weg.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Berichten: 12.262

Re: Verwarmbaren stoffen

Bij materialen als aerogel kan dat zeker, dat kun je na een paar seconde bij de randjes van een kubus oppakken terwijl het midden nog letterlijk witheet is. 
 
Goede warmtegeleiders als aluminium hebben hun voor en tegen: Bijvoorbeeld alumnium ovenschaaltjes koelen best snel af als je ze eenmaal uit de oven hebt, maar als je probeert er eentje beet te pakken direct uit een oven zul je waarschijnlijk je vingers flink branden gezien aluminium ook heel goed warmte naar je vingers toe geleidt. 
Victory through technology

Reageer