Microscoop voor 8-jarige?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Microscoop voor 8-jarige?

Hallo,
 
Voor de achtste verjaardag van zoonlief dacht ik aan een microscoop. Ik denk dat het voor hem vooral leuk is om insecten, steentjes, schelpjes en ander materiaal te bekijken.  Ik heb begrepen dat ik dan het beste voor een stereo microscoop kan gaan. ik kwam deze tegen: 
 
MIC 890 Grote EUROMEX Stereomicroscoop ST, zonder verlichting.
Objectief 2X, vergroting 20X en gezichtsveld 10 mm. 
verticale tubes
Prijs 95,-
 
Zou dit wat zijn? Ik ben helaas een nitwit op dit gebied. 
De anderen zijn allemaal een (stuk) duurder. Ik wil eigenlijk wel onder de honderd euro blijven omdat ik niet zeker weet of het een 'hit' wordt...
 
Alvast hartelijk dank voor elke input.  :D 

Oeps ik kom ineens van alles tegen... Deze is een stuk goedkoper, of ook een stuk slechtere beeldkwaliteit?
 
https://www.conrad.nl/nl/national-geographic-stereo-microscoop-voor-kinderen-1052532.html

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Microscoop voor 8-jarige?

De microscopen die je daar noemt vallen allemaal in de speelgoed categorie. Om insecten, steentjes, schelpen etc. te bekijken heb je niet eens een microscoop nodig. Begin eens eerst met een loeppotje http://www.opzijnplek.nl/loeppotje.htmlen een normaal vergrootglas. hiermee kan je al vele dingen waarnemen, zeker op macroscopisch  niveau.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Microscoop voor 8-jarige?

Een binoculaire loep is een ideale keuze voor zo'n jonge kinderen, als die aan de microscoop willen.
Aan een gewone lichtmicroscoop hebben ze niet veel omdat, naar het schijnt, hun hersenen nog niet voldoende ontwikkeld zijn om het verband te leggen tussen het tweedimensionale beeld en de driedimensionale structuur die eruit af te leiden valt. Dat is toch wat de psychologen zeggen.
Verder kan je van alles zonder meer onder zo'n toestel leggen. Je hoeft niet aan de slag te gaan met object- en dekglaasjes, wat toch een behoorlijk goede ontwikkelde fijne motoriek veronderstelt. Ook dat hebben kinderen van die leeftijd nog niet.
Ik heb ooit nog eens een opleiding herborist gevolgd en in de lessen plantkunde werkten we toen ook met die kleinere, goedkope prepareerloepjes van Euromex. Ik vond de beeldkwaliteit ervan uitzonderlijk goed voor de prijs. Ik werk zelf nog regelmatig met een veel duurdere binoculaire loep van Zeiss. Het beeld daarvan is niet zoveel beter, maar mechanisch is het verschil natuurlijk wel groot.
Natonal Geographic is eerst en vooral een tijdschrift, dat af en toe zijn naam verleent aan microscopen, telescopen, prepareerloepen, enz... Ik heb  er nooit iets van in mijn handen gehad en ik kan er dus niks zinnigs over zeggen.
Voor het budget dat u in gedachten hebt zal het type loepjes die u geselecteerd hebt zowat de enige keuze zijn, veronderstel ik. Toch enkele bedenkingen daarbij: een (enige) vergroting van 20x vind ik wel wat aan de hoge kant en een verticale inkijk maakt langdurig(er) waarnemen lastig.
Probleem daarbij is natuurlijk dat elke andere keuze (verschillende vergrotingen, inkijk 30 of 45°) de aankoopprijs de hoogte injaagt.
Een alternatief is misschien de Novex AP-4. Novex is de goedkopere lijn van Euromex. De AP-4 heeft een inkijk onder 45° en aangebouwde verlichting. In de basisversie vergroot het toestel ook 20x, maar het biedt de mogelijkheid objectiefparen bij te kopen. Die komt in de basisversie bij Astroshop.eu op een € 150 + BTW, maar wellicht is hij wel iets goedkoper te vinden.
 
De denkpiste van Wouter, om te beginnen met een gewone loep of zo'n loeppotje, is natuurlijk ook overweging waard. Moet het wel meteen een binoculaire loep zijn?
Met Wouter's bedenking dat het hier speelgoed betreft, ben ik het niet eens voor wat Euromex betreft. Natuurlijk zal je dat soort loepjes niet aantreffen in laboratoria, maar een particulier heeft ook niet de budgetten die daar gehanteerd worden. Euromex/Novex is niet de absolute top, maar speelgoed is het zeker en vast ook niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Microscoop voor 8-jarige?

Ik had niet zo snel de euromex bekeken (stond geen linkje bij). Inderdaad dat ziet er nog best redelijk uit. Hoewel zonder een lichtbron werken is toch een beetje lastig. Je kan hier wel met een extra lamp gaan spelen, maar hoe makkelijk dat voor een 8 jarige is vraag ik me af.
 
De ene 8 jarige is de andere niet. Ik neem aan dat je zoon interesse voor microscopie danwel biologie heeft getoond? begin eens rustig met loepjes en dergelijke als hij die nog niet heeft. Niets zo veranderlijk dan de hobbies van een kind....
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: Microscoop voor 8-jarige?

Inmiddels achter dat er inderdaad een lampje in moet zitten, wel zo handig. Hij heeft enorme interesse in biologie, natuur en wetenschap, weet ook al een hoop. :-)  Vergrootglas heeft hij al een tijdje en daar is hij regelmatig mee in de tuin te vinden.
 
Inmiddels wat verder gekeken en ik denk dat deze twee wellicht nog zo gek niet zijn, mocht het echt vreselijke kwaliteit zijn kunnen ze nog terug natuurlijk...
 
 
http://www.bresser-online.nl/Webwinkel-Product-4926463/Bresser-Microscoop-Biolux-ICD-Stereo-20x.html
 
http://www.bresser-online.nl/Webwinkel-Product-5112170/Bresser-Junior-Stereo-Microscoop-20x.html

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Microscoop voor 8-jarige?

Over de optische kwaliteit van deze microscopen kan ik weinig zeggen, dat laat ik aan de experts (Yvan) over. Dat de microscoop snoerloos is klinkt leuk, maar constant batterijen vervangen is niet leuk. Alleen daarom zou ik het al afraden. Een microscoop zet je ergens neer en je gaat er rustig bij zitten. Constant met dat ding lopen slepen is niet de bedoeling. De Neopta S13 825.013 lijkt aan alles te voldoen. Opvallend (en doorvallend) licht, en vergrotingen van 10x en 30x. De inkijkhoek is me alleen niet duidelijk.
 
Los hiervan, leuk dat je zoon zo'n interesse toont voor de natuur en wetenschap in het algemeen. Probeer die nieuwsgierigheid in stand te houden!
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Microscoop voor 8-jarige?

Wouter_Masselink schreef: De microscopen die je daar noemt vallen allemaal in de speelgoed categorie. Om insecten, steentjes, schelpen etc. te bekijken heb je niet eens een microscoop nodig. Begin eens eerst met een loeppotje http://www.opzijnplek.nl/loeppotje.htmlen een normaal vergrootglas. hiermee kan je al vele dingen waarnemen, zeker op macroscopisch  niveau.
 
Ik vond het ook heerlijk om een beetje groot vergrootglas te hebben. "Peesje stinken" deden we dan, als de zon scheen. Ofwel een schoenveter laten smeulen in het brandpunt, bij voorkeur niet met je eigen schoenveter.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Microscoop voor 8-jarige?

Erg interessant voor zo'n jonge kinderen vind ik een (tweedehandse) Russische BM 51-2. Ik heb die hier eerder al eens vernoemd. Het is een stereoloepje dat destijds in de LOMO-fabrieken in Leningrad ontwikkeld werd voor kinderen/scholieren.
Het mocht niet veel kosten en daarom werd vertrokken van een bestaand model verrekijker. Het ding is ongelofelijk lelijk, het ziet er erg primitief uit, maar de optische kwaliteit ervan is zeer goed.
Er zijn twee versies van: de ene vergroot 8,75x, de andere 20x. De versie 8,75x heeft een beeldveld van maar liefst 25mm.
Ik weet niet of je die nog nieuw kan kopen, maar af en toe zie je ze passeren op de gekende koopjessites. Soms worden er waanzinnige prijzen voor gevraagd (> € 200), maar even vaak gaan ze weg voor een Euro of 40.
Het toestelletje is wel wat het is: er kan niks aan uitgebreid worden, de oculairs hebben niet de standaardmaat enz. Maar voor die prijs kan je dat ook niet echt verwachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Microscoop voor 8-jarige?

Hier is de BM 51-2 voor 35 euro te krijgen http://r.ebay.com/FJZeq3 en het is de 8.75x vergroting!
Voor dat geld kan je het bijna niet laten. Extra licht kan je indien nodig altijd met een burolamp regelen.
 
Ik vind 'm trouwens wel mooi in z'n lelijkheid. Een beetje zoals de Citroën 2CV...
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Microscoop voor 8-jarige?

En een 8,75x versie is makkelijk om te bouwen naar 20x...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Microscoop voor 8-jarige?

Dat is heel gaaf. Ik vraag me af of ze dat niet bewust zo ontworpen hebben...  It's a feature!
"Meep meep meep." Beaker

Reageer