[scheikunde] PH zuur-base mengsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

PH zuur-base mengsel

Ik heb een product bestaande uit restanten base en zuur.
Kan iemand (of hoe kan ik) de PH hiervan bepalen?
 
In massaprocenten:
 
6% zwavelzuur (H2SO4)
1% soda Na2CO3
 
Thnx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: PH zuur-base mengsel

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: PH zuur-base mengsel

Wil je de pH in de praktijk bepalen of wil je deze theoretisch bepalen door middel van berekeningen?
En indien dit in de praktijk is, hoe precies moet dit bepaald worden?

Berichten: 3

Re: PH zuur-base mengsel

De bedoeling is om dit theoretisch te bepalen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: PH zuur-base mengsel

Begin eens met de reactievergelijking. Want één van de twee stoffen is ver in ondermaat.
 
Ik vermoed dat je er vanuit mag gaan dat je de invloed van de producten die ontstaan mag verwaarlozen. Dat maakt dus de vraag....hoeveel is er van welke stof over.
1. Reactievergelijking
2. Massa% omrekenen naar absolute hoeveelheden.
3. Koppel stap 1 aan stap 2. Wat is over?
4. Bereken hieruit de pH.
 
Maar.....als je aangeeft welk niveau het om gaat, zou het enorm helpen in hoe te coachen. Aanpak verschilt nog al, namelijk.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 3

Re: PH zuur-base mengsel

Ik weet even niet exact wat ik met je vraagsteling moet, maar ik denk dat je het volgende bedoeld:
 
De reactie van Zwavelzuur met Soda levert:
H2SO4 + Na2CO3 = Na2SO4 + H2O + CO2
 
De molmassa van beide is:
Zwavelzuur:   98,07848 g/mol

Soda:   105,988439 g/mol
 
Ik heb alleen geen idee hoe ik massa procenten om moet rekenen naar mol en vervolgens naar PH (of PH van het samenstel).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: PH zuur-base mengsel

Opmerking moderator

svp werken met suben super script
 
Na2SO4 zal je niet krijgen zal hoe dan ook fout worden gerekend, wel krijg je 2 Na+ + SO42-
 
als je massa% zal schrijven als 1g/100g soda en 6g/100g zwavelzuur, kan je dan inschatten hoeveel van welke reageert met de reactievergelijking?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: PH zuur-base mengsel

Echter, de vraagstelling is zo dat het 1% w/w  soda en 6% w/w in het uiteindelijke mengsel aanwezig is. 
 
Dus kan je er wat mee als ik ongeveer zeg wat ArcherBarry zegt: "In 100 gram mengsel zit 1 gram soda en 6 gram zwavelzuur. De rest is........"
Hieruit kan je het aantal mol van iedere stof bepalen.
 
Begrijp ik tevens dat je niet weet hoe je van mol naar pH moet? (wordt trouwens toch lastig zonder dat de dichtheid uiteindelijk gegeven is...)
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 15

Re: PH zuur-base mengsel

De bedoeling is waarschijnlijk:
 
1. Neem een willekeurig gewicht om mee om te rekenen (tenzij dit is aangegeven)
2. Reken beide gewichten om naar het aantal mol wat je hebt.
3. Hierna stel je de vergelijkingen van de twee stoffen in oplossing op: zwavelzuur levert twee oxonium-ionen per atoom en soda levert twee hydroxide ionen per atoom. de vergelijking is dus 1:1
4. Dan haal je het aantal mol soda af van het aantal mol zwavelzuur, dit heeft de hoeveelheid zwavelzuur in mol.
5. Dit moet maal 2 gedaan worden, want er geldt immers: 2 oxonium ionen voor een atoom zwavelzuur. 
6. Hierna bereken je de concentratie oxonium in je oplossing, in mol/l
7. Als laatste doe je -log(concentratie) en dit moet de pH van je oplossing zijn. De data gezien zal deze onder de 7 liggen.
 
Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan, als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: PH zuur-base mengsel

Mike1997 schreef: De bedoeling is waarschijnlijk:
 
1. Neem een willekeurig gewicht om mee om te rekenen (tenzij dit is aangegeven)
2. Reken beide gewichten om naar het aantal mol wat je hebt.
3. Hierna stel je de vergelijkingen van de twee stoffen in oplossing op: zwavelzuur levert twee oxonium-ionen per atoom en soda levert twee hydroxide ionen per atoom. de vergelijking is dus 1:1
4. Dan haal je het aantal mol soda af van het aantal mol zwavelzuur, dit heeft de hoeveelheid zwavelzuur in mol.
5. Dit moet maal 2 gedaan worden, want er geldt immers: 2 oxonium ionen voor een atoom zwavelzuur. 
6. Hierna bereken je de concentratie oxonium in je oplossing, in mol/l
7. Als laatste doe je -log(concentratie) en dit moet de pH van je oplossing zijn. De data gezien zal deze onder de 7 liggen.
 
Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan, als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel
Ik begrijp je wel, maar dit is niet direct de manier waarop we hier op het forum werken. Laten we zorgen dat degenen met vragen met tips van ons verder komen en ook werkelijk wat leren. Daarbij hoop ik dat juist Klokkenluider zich weer terug zal melden hier met zijn mogelijke aanpak/oplossing van zijn probleem, en niet van wat wij denken dat het probleem is...
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 15

Re: PH zuur-base mengsel

Ow  oke ik begrijp wat de bedoeling is, mijn excuses

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: PH zuur-base mengsel

Weet je wat jammer is.......als de TS niet meer terug komt. Je hoopt op interactie. Ik vond je uitleg goed te lezen. Zou leuk zijn als iemand er gebruik van maakt.
 
We hebben geduld en wachten af.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer