Loslatend folie op aluminium

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Loslatend folie op aluminium

Hallo allemaal!
 
Op mijn werk heb ik een probleem dat ik probeer op te lossen. Helaas kom ik er maar niet uit. Wellicht kan iemand mij hiermee helpen?
 
Het bedrijf waar ik werk ontwerpt en produceert overweg bomen. Op sommige overweg bomen zit een reflecterende folie. Deze reflecterende folie (sheet, een soort sticker) wordt geplakt op een aluminium profiel (ofwel de boom). Het aluminium profiel heeft een lichte curve/bolling. 
 
De laatste jaren is helaas gebleken dat er enkele overweg bomen zijn afgeleverd, waarbij de folie na bepaalde tijd loslaat van de aluminium boom. Hierbij kunnen we 2 type problemen van loslatend folie zien:
  • Bij het type 1 probleem laat de folie vooral los bij de hoeken, terwijl er wel een stukjes folie en lijmresten achterblijven op het aluminium. In het verleden werd de folie in stukken op het aluminium geplakt (stukje wit, stukje rood, stukje wit, etc.). 
  • Bij het type 2 probleem laat de folie in grote delen of in zijn geheel los, waarbij bijna geen lijmresten en stukjes folie achterblijven op het aluminium. De laatste jaren wordt de folie in één stuk op het aluminium geplakt (één baan wit met daarop doorzichtige stukjes rode folie).
Een aantal experts binnen mijn bedrijf heeft al geprobeerd het probleem te vinden, helaas zonder resultaat. Momenteel ben ik dus bezig met een onderzoek waarbij ik op zoek ben naar de oorzaak van het loskomende folie. Via dit forum wil ik kijken of er misschien iemand is die een ingeving heeft voor dit probleem of wellicht het probleem kan oplossen. Mijn vraag aan jullie is dus: weten jullie misschien de oorzaak waarom de folie zo nu en dan los laat van het aluminium?
 
Ter info: wij plakken zelf de folie op de bomen. Voordat de folie wordt geplakt, wordt de aluminium boom eerst 3x ontvet met:
1.      Verdunner (Cobar 309-00)
2.      Ethanol 96%
3.      Loctite SF 7036
 
Vervolgens wordt de folie op het aluminium geplakt. De dag na het folie plakken, wordt er antigraffiti (fluor gemodificeerd 2K polyurethaan) op de folie aangebracht. Hierna laten we de boom nog minimaal een dag rusten voordat deze in de transportkoker wordt opgeborgen.
 
Mocht je meer info nodig hebben, ik kan altijd snel terug reageren. Ik zie jullie reacties graag tegemoet! Dank alvast.
 

Berichten: 656

Re: Loslatend folie op aluminium

Het hechtend oppervlak wordt vergroot als je het aluminium grover maakt daarmee neemt de hechting toe, dit zou je op een plek kunnen uitproberen. Ik weet alleen niet of je aluminium mag opschuren om wat voor een reden dan ook, dat zullen de experts wel weten.. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Loslatend folie op aluminium

Ontvetten van het aluminium is prima. Maar hoe ga je om met de folie? Als je met je vingers de lijmlaag aanraakt kan dat al funest zijn voor de hechting.

Berichten: 12.262

Re: Loslatend folie op aluminium

Dat zou allemaal kunnen, maar belangijk is denk ik om de oorzaak van het loslaten op termijn te vinden. Als het slecht hecht duurt het denk ik geen jaren voor het los komt.
 
Bij loslaten vanuit de hoeken/randen zou ik denken aan inwerking van elementen (water, mogelijk lucht), bij loslaten als geheel mogelijk een probleem met de samenstelling van de lijm, of een gevolg van UV blootstelling oid.  
 
Zijn er verouderingstesten gedaan met die folie en lijm?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Loslatend folie op aluminium

Benm schreef: Dat zou allemaal kunnen, maar belangijk is denk ik om de oorzaak van het loslaten op termijn te vinden. Als het slecht hecht duurt het denk ik geen jaren voor het los komt.
 
Bij loslaten vanuit de hoeken/randen zou ik denken aan inwerking van elementen (water, mogelijk lucht), bij loslaten als geheel mogelijk een probleem met de samenstelling van de lijm, of een gevolg van UV blootstelling oid.  
 
Zijn er verouderingstesten gedaan met die folie en lijm?
Wat bedoel je precies met verouderingstesten? 
 
Normaal gesproken krijgen de folies van de fabrikant een garantie en levensduur van 10 jaar. Bij de toepassing van de folies op overwegbomen ligt de levensduur anders (geen garantie en levensduur) door o.a. de invloed van remstof: treinen produceren o.a. remstof, die zich soms in de folie ‘’invreet’’. 
klazon schreef: Ontvetten van het aluminium is prima. Maar hoe ga je om met de folie? Als je met je vingers de lijmlaag aanraakt kan dat al funest zijn voor de hechting.
De plakkant van de folie wordt zo min mogelijk met de vingers aangeraakt. Ik kan echter niet ontkennen dat dit nooit gebeurt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Loslatend folie op aluminium

Hendrikus1 schreef: Het hechtend oppervlak wordt vergroot als je het aluminium grover maakt daarmee neemt de hechting toe, dit zou je op een plek kunnen uitproberen. Ik weet alleen niet of je aluminium mag opschuren om wat voor een reden dan ook, dat zullen de experts wel weten.. 
Ik ga even opzoeken wat de consequenties zijn van het opschuren van aluminium. Wat ik wel kan vertellen is dat het aluminium doormiddel van extrusie in zijn vorm wordt geperst. Hierna krijgt het aluminium nog de volgende behandelingen:
1.     Ontvetten: voorafgaand aan het beitsen wordt het materiaal ontdaan van vet en andere verontreinigingen;
2.     Beitsen: het profiel wordt in natriumhydroxide geëtst, om het een gelijkmatig en mat oppervlak te geven;
3.     Spoelen;
4.     Desmutten: de oppervlaktelaag van legeringverbindingen wordt verwijderd in een zuurbad;
5.     Anodiseren: het profiel wordt aangesloten op een anode in een zuurbad en het aluminium oppervlak wordt omgezet in aluminiumoxide. Het anodiseren van het aluminium zorgt o.a. voor bescherming tegen corrosie, 'witte roest'. Het anodiseren van aluminium profielen gebeurt om een aantal redenen: het kan gaan om extra corrosiebestendigheid (bescherming tegen ‘witte roest’), om een vuilafstotend oppervlak (ook vingerafdrukken), een betere hechting van lijm of coating, of gewoon omdat het mooi is. Meer informatie over anodiseren is te vinden in Bijlage 3.
6.     Spoelen;
7.     Sealen: het sealen maakt het aluminium nog meer corrosiebestendig. Laat je het sealen achterwege, ontstaat er een open structuur. Met deze open structuur is de kans op corrosie erg groot. Bovendien blijf je alle vingerafdrukken op het aluminium zien. 

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Loslatend folie op aluminium

Benm schreef: Dat zou allemaal kunnen, maar belangijk is denk ik om de oorzaak van het loslaten op termijn te vinden. Als het slecht hecht duurt het denk ik geen jaren voor het los komt.
 
Bij loslaten vanuit de hoeken/randen zou ik denken aan inwerking van elementen (water, mogelijk lucht), bij loslaten als geheel mogelijk een probleem met de samenstelling van de lijm, of een gevolg van UV blootstelling oid.  
 
Zijn er verouderingstesten gedaan met die folie en lijm?
Er zitten ook bomen met loslatend folie bij die direct uit de opslag komen, deze zijn niet eens buiten geweest.

Berichten: 12.262

Re: Loslatend folie op aluminium

Dat laatste is interessant, gezien je daarmee feitelijk allerlei 'buiten problemen' kunt uitsluiten. Wat misschien nog wel een verdachte kan zijn: temperatuurswisseling met als gevolg verschillende uitzetting van materialen. Dat kan een verklaring zijn waarom kleine strookjes beter blijven zitten dan grote vellen. 
 
Verouderingstesten worden normaliter gedaan door onder meer temperatuur te fluctueren, blootstelling aan sterk UV licht, water, soms zelfs hagel afhankelijk van de beoogde toepassing. Ik vermoed dat de fabrikant van de folie die wel gedaan zal hebben als ze normaliter 10 jaar garantie geven. 
 
Anodiseren + sealen maakt het oppervlak wel een stuk minder verlijmbaar. Het oppervlak schuren maakt dit goeddeels ongedaan, inclusief de beschermde eigenschappen. Ik denk dat het alleen een optie is als je heel specifiek kunt schuren op plekken waar die folie geplakt wordt, en er vervolgens op kunt vertrouwen dat die folie water etc buiten houdt. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Loslatend folie op aluminium

De bomen worden voor opslag en transport in een PVC koker geplaatst. De klant weet dat de kokers niet in de zon mogen liggen. Ondanks dit gegeven heb ik toch een temp. test in een koker gedaan, om te kijken hoe warm zon koker wordt in de zon. Temperatuur werd snel hoger in koker maar werd uiteindelijk niet extreem hoog (max. 33°C in de koker, buiten was het 22°C).
 
Een leverancier van ontvettingsmiddelen heeft ons al een ander middel aangeraden (dit middel gaan we binnenkort in productie nemen) omdat dit beter zou zijn dan onze huidige middelen. Deze reiniger is de Bonderite C-MC 90014 en is op waterbasis en zal de huidige reinigingsproces tot slechts 1 reiniging stap terugbrengen. Het bedrijf heeft een test gedaan met ons huidige middel en het aanbevolen middel: de aluminium profielen zijn diverse malen getest op de zgn. contacthoek. Zo’n meting geeft een indicatie ten aanzien van hechting. Hoe hoger het getal (de hoek), hoe slechter de benatting en dus de verlijmbaarheid. Let wel dit is een indicatie en er zijn meerdere factoren van belang.
 
 
 
Resultaten: contacthoek meting
Geen reiniging: gemiddeld 65.96
Reiniging met Loctite SF 7063/7064: gemiddeld 42.27
Reiniging met Bonderite C-MC 90014: gemiddeld 24.04
 
Ook zijn de profielen 14 dagen blootgesteld aan de zogenaamde BMW test, een soort klimaatkast. De BMW test houd volgende in:
  • 1 uur @ 23 C en 20% RH
  • 1 uur @ 80 C en 80% RH
  • 4 uur @ 80 C en 98% RH
  • 1 uur @ 23 C en 20% RH
  • 4 uur @ -30 C en geen vocht
  • 1 uur @ 23 C en 20% RH
Hier kwamen geen rare dingen uit.

Berichten: 656

Re: Loslatend folie op aluminium

Men zou er ook voor kunnen kiezen om dat gedeelte dat beplakt wordt niet te sealen immers dan dringt de lijm gedeeltelijk in de poriën en dan heb je weer dat groter hechtend oppervlak, de folie houdt toch corrosie tegen. 

Berichten: 656

Re: Loslatend folie op aluminium

Hier heb je een voorbeeld in het stukje tekst dat gaat over sealen.
 
http://www.atmheerhugowaard.nl/index.php?pagina=anodiseren1

Berichten: 12.262

Re: Loslatend folie op aluminium

Als je selectief de te beplakken stukken niet kunt sealen is dat natuurlijk ideaal. 
 
Andersom vraag ik me af of het misschien haalbaar is om het te sealen met de folie erop (dwz dat je alles sealed waar geen folie zit), geen idee of de folie het sealproces overleeft. 
Victory through technology

Berichten: 656

Re: Loslatend folie op aluminium

Tja dat is de vraag, het is in ieder geval duidelijk dat de adhesie tussen plaksel en metaal te wensen overlaat, daarom blijft mijn eerste optie om de plaatsen op te schuren waar de folie opkomt ook nog open. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Loslatend folie op aluminium

Wat is er bekend over de gebruikte folie en de lijm?
Die 10 jaar garantie, geldt die ook voor het verlijmen op gebogen ondergrond?

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Loslatend folie op aluminium

Hendrikus1 schreef: Men zou er ook voor kunnen kiezen om dat gedeelte dat beplakt wordt niet te sealen immers dan dringt de lijm gedeeltelijk in de poriën en dan heb je weer dat groter hechtend oppervlak, de folie houdt toch corrosie tegen. 
 
 
Hendrikus1 schreef: Hier heb je een voorbeeld in het stukje tekst dat gaat over sealen.
 
http://www.atmheerhugowaard.nl/index.php?pagina=anodiseren1
 
 
Benm schreef: Als je selectief de te beplakken stukken niet kunt sealen is dat natuurlijk ideaal. 
 
Andersom vraag ik me af of het misschien haalbaar is om het te sealen met de folie erop (dwz dat je alles sealed waar geen folie zit), geen idee of de folie het sealproces overleeft. 
 
 
Hendrikus1 schreef: Tja dat is de vraag, het is in ieder geval duidelijk dat de adhesie tussen plaksel en metaal te wensen overlaat, daarom blijft mijn eerste optie om de plaatsen op te schuren waar de folie opkomt ook nog open. 
 
Dank voor jullie reacties! Een gedeelte van de boom (wat beplakt wordt) niet laten sealen: ik vraag mij af hoe dat moet, het product moet in zijn geheel ondergedompeld worden. Dat zou betekenen dat een strook, over de lengte van de boom, niet ondergedompeld moet worden... Lijkt mij niet echt mogelijk. De folie mee laten sealen lijkt mij ook geen goed idee, tenminste, als dat is wat je bedoelt. Dan lijkt mij het opschuren van het gedeelte dat beplakt moet worden een beter idee (als dit de folie beter laat plakken).

Reageer