Ontkalker voor miele drukstoomoven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Ontkalker voor miele drukstoomoven

Hallo,
 
Wij hebben een drukstoomoven die op regelmatige basis dient ontkalkt te worden. Hiervoor kan men CC-reiniger aankopen van het merk miele zelf.
Dit is echter heel duur voor wat het maar is.
Ik zoek een alternatief, misschien kunnen jullie mij verder helpen. Let wel; op gebied van chemie weet ik enkel wat ik in het middelbaar onderwijs heb geleerd.
Het volgende staat op het etiket van de verpakking.
 
samenstelling:
mierenzuur <25%
EG-Nr. 200-579-1
but-2 yn-1.4-diol <0,5%
EG-Nr. 203-788-6
cc reiniger/ontkalker.
 
Nu heb ik via de apotheek reeds een fles formic acid 85% (cas 64-18-6) kunnen bemachtigen.
Het andere bestanddeel weet ik niet precies wat het is. Misschien  is het ook niet noodzakelijk om toe te voegen.
 
Graag had ik van jullie geweten hoe & welke verdunning ik dien te gebruiken of eventuele andere praktische tips om mijn eigen oplossing te maken.
 
zeer benieuwd,
alvast bedankt
 
jurgen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

Als je met zuren gaan werken bedenk dan altijd dat je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt, en het aller belangrijkste voeg nooit water bij zuur, Je kan wel zuur bij water voegen. (water bij zuur bekomt je duur)
Elk zuur zou kalk gewoon prima moeten kunnen verwijderen. Azijn werkt ook prima om te ontkalken (specifiek voor je drukoven weet ik niet). Daar komt nog eens bij dat azijn food-grade is en je ook niet bang hoeft te zijn om restanten achter te laten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

Het blijft verbazend hoe men behoorlijk gevaarlijke chemicalien gebruikt in het huishouden. Ik vermoed dat men mierezuur gebruikt vanwege het lagere kookpunt (101 graden vs 120 voor azijnzuur) zodat het door de hele oven heen komt, maar weet het niet zeker. 
 
Wat de overige ingredienten doen durf ik niet te zeggen, maar het zuur zal het primair ontkalkende ingredient zijn. Je kunt het gerust met azijn proberen, of met bijvoorbeeld 20% mierezuur in water (zoals gezegd zuur bij water voegen, en ogen en huid beschermen, mierezuur is wat brandnetels gebruiken om je te steken). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

but-2 yn-1.4-diol
Dat heet officieel 2-butyne-1,4-diol  ( Cas 110-65-6 ) en is een soort van alkohol:
http://www.chemicalbook.com/ChemicalProductProperty_EN_CB6852816.htm
 
Mierenzuur is een sterker zuur dan azijnzuur. Zijn zuurconstante (Kz, Ka) is een factor 10 hoger. Voorzichtig mee om gaan dus.
 
Op de foto in deze pdf www2.vwa.nl/cdlpub/servlet/CDLServlet?p_file_id=16542 kun je, na flink vergroten, onderscheiden dat het 24,9 % mierenzuur (Ameisensäure) bevat, en <2,5 % Alkyalkohol (dat zal die 2-butyne-1,4-diol zijn).
 
Als je nog wat CC-reiniger over hebt en je zou de pH (zuurgraad) kunnen (laten) meten, bijvoorbeeld met een pH teststrip, dan kun je jouw mierenzuur voorzichtig (beetje bij beetje) aan water toevoegen tot je dezelfde pH krijgt als CC.
 
In plaats van met mierenzuur kun je op dezelfde manier met azijnzuur  een oplossing maken met dezelfde pH als CC, maar die oplossing zal dan een veel hogere zuurconcentratie nodig hebben omdat, zoals al gezegd, azijnzuur een zwakker zuur is dan mierenzuur. Misschien heb je dan zelfs puur azijnzuur nodig om de pH van CC te verkrijgen.

Berichten: 7

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

Jullie antwoorden vind ik super!! Ik volg de veiligheidsadviezen zeker op!.
Misschien heeft de 2-butyne1,4 diol een soort ontvettende werking... maar gezien de verwarmingselementen nooit in contact komen met de voedingswaren zal dit wel niet zo'n belangrijk bestanddeel zijn.
 
De foto geeft inderdaad duidelijk de concentratie weer van het product. Op mijn fles staat <25%, waarschijnlijk om namaak te voorkomen.
Alvast bedankt hiervoor.
 
Voor de verdunning: is mijn redenering correct?
85% = 850ml zuur / 1000ml oplossing
20%=  850ml zuur / 4250ml oplossing
 
dus 3250  ml h20  +  1000 85% toevoegen om aan 20% te raken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

Probleem is dat niet duidelijk is of de genoemde percentages op de etiketten volume% of massa% zijn.
 
Als we aannemen dat het volume% op de etiketten zijn, dan klopt je berekening. Nou ja, ongeveer, want er zal door samenvoegen altijd wat volumeverandering optreden, dus 3250 + 1000 zal waarschijnlijk niet precies 4250 zijn. Maar laten we daar niet wakker van liggen, die 20 % is immers ook maar een aanname.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

Dat lijkt me  correct. 4,25 keer verdunnen om van 85% naar 20% te raken. Dus 1 liter zuur toevoegen aan 3,25 liter water.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

ik denk dat het meest gangbare volume% is in dit geval
en met die 20% ipv 25% heb ik nog wat veiligheidsmarge.
Ik probeer het uit, jammergenoeg zal ik waarschijnlijk nooit weten of het al dan niet goed werkt, tenzij er na de eerste keer al zuur uitloopt :oops: 
 
Maar het is het risico waard voor mij. Uiteindelijk zou het toch 10x goedkoper zijn dan de oplossing die miele aanbied.
 
 
bedankt !!!

Berichten: 12.262

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

Dat butyn-1,4-diol lijkt een of ander glansmiddel te zijn, denk niet dat het noodzakelijk is. 
 
Wat de zuursterkte betreft: Volgens mij maakt dat nauwelijks uit, het reageert allebei prima met kalk. Misschien is azijnzuur wat langzamer, maar het reageert in principe gewoon op (of tot de kalk op is). Probleem is hoogstens dat azijnzuur niet (voldoende) zal verdampen en dus niet de hele oven kan behandelen. 
 
Ik zou zeggen, denk aan je veiligheid en probeer het gewoon uit, je ziet vanzelf wel of die kalk verdwijnt.
Victory through technology

Berichten: 656

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

Natuurlijk heb je ook nog de mogelijkheid om een vervangend middel met dezelfde ingrediënten te zoeken waarvan de prijs lager is. Je betaalt immers ook de naam van het product. Als ik zoek op ontkalken met mierenzuur vind ik genoeg hits.  

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

Hendrikus1 schreef: Natuurlijk heb je ook nog de mogelijkheid om een vervangend middel met dezelfde ingrediënten te zoeken waarvan de prijs lager is. Je betaalt immers ook de naam van het product. Als ik zoek op ontkalken met mierenzuur vind ik genoeg hits.  
Dat is exact waar de OP het over heeft.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 656

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

bedoel kant en klaar 

Berichten: 7

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

Ik kon inderdaad kant en klaar product gekocht hebben, maar tot nu toe wist ik niet de exacte concentratie van de vloeistof. Uiteindelijk heb ik nu het zuivere mierenzuur aangekocht dus zal ik het daarmee proberen.

Berichten: 656

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

Ja dat begrijp ik en misschien werkt het zo, ik bedoelde alleen te zeggen dat er producten zijn voor ontkalken van drukstoomovens die gewoon een stuk goedkoper zijn dan het merk van Miele. 

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Ontkalker voor miele drukstoomoven

but-2 yn-1.4-diol <0,5%: allicht een oppervlakte-spanningverlager, een uitvloeier, dus?

Reageer