Waarom ervaar ik een modern fietslampje als hinderlijk fel?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 778

Waarom ervaar ik een modern fietslampje als hinderlijk fel?

Als ik in de schemering op een vrijwel verlaten weg rijd, zie ik een fietser al op grote afstand doordat deze zijn moderne led-fietslamp aan de voorkant van de fiets aan heeft. Ook vind ik dat deze verlichting erg fel is, zelfs hinderlijk fel. Het hinderlijke knipperen is voor mij alleen zichtbaar als er zeeer langzaam gereden wordt, dus daar gaat het hier niet om.
 
Als ik zelf op zo'n fiets rijd, dan vind ik vaak dat de omgeving vóór mijn fiets juist te weinig verlicht wordt.
Beide ervaringen in soortgelijke omstandigheden, maar dan met een gloeilamp, zelfs een halogeengloeilamp, vind ik compleet anders.
 
 
Waarom vind ik de led-fietslamp zo fel als ik er in kijk, waarom vind ik dat zelfs hinderlijk?
Waarom lijkt de omgeving dan niet voldoende verlicht als ik van de andere kant kijk?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom ervaar ik een modern fietslampje als hinderlijk fel?

Waarom jij het als hinderlijk ervaart kan ik niet zeggen. Zelf ervaar ik dat niet zo.
Een reden zou kunnen zijn dat die lampen te hoog staan gericht. De lichtbundel moet een paar graden naar beneden zijn gericht zodat hij voornamelijk de weg voor je fiets verlicht.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waarom ervaar ik een modern fietslampje als hinderlijk fel?

Veel moderne fietslampen worden op al dan niet willekeurige posities (vaak te hoog) ingesteld. Ook het knipperen is een functie van deze lampen, en is in Nederland in iedere geval illegaal. Daar komt nog bij dat een ouderwetse fietslamp zich vaak op de hoogte van het wiel bevindt, terwijl moderne lampjes vaak op het stuur gemonteerd zitten. Een goede ledlamp (hier zit heel veel variatie in) zal ook meer licht eruit pompen dan een dynamo dat ooit zal kunnen.
 
De regels in Nederland https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-fietsverlichting-en-reflectie-op-een-fiets
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waarom ervaar ik een modern fietslampje als hinderlijk fel?

Zoals aangegeven is het waarschijnlijk dat het lichtje verkeerd is afgesteld. Op de weg als ik in de auto rij ervaar ik soms een soortgelijke hinderlijke situatie: de auto achter mij heeft zijn koplampen dan te hoog afgesteld qua hoek en met een beetje pech ook nog eens qua lichtsterkte (veel nieuwe generatie auto's kunnen ook de lichtsterkte instellen).

Dan is het resultaat net zo erg als iemand die groot licht voert achter je.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Waarom ervaar ik een modern fietslampje als hinderlijk fel?

Volgens mij is het verkeerd afgesteld zijn niet de oorzaak. Dan zouden zowat álle ledkoplampen van fietsers verkeerd zijn afgestel, en zowat álle gloeilampkoplampen goed zijn afgesteld.
 
Hoge intensiteit is wel een goed synoniem van fel.

Berichten: 12.262

Re: Waarom ervaar ik een modern fietslampje als hinderlijk fel?

Het heeft met de aard van de lampen te maken.
 
De meeste simpele led lichtjes zijn gewoon leds zonder reflector of lens, en die schijnen alle kanten op, inclusief links-omhoog waardoor ze tegemoetkomend verkeer verblinden. Een ouderwetse fietslamp heeft normaliter wel een reflector waardoor een gerichte bundel onstaat. Dit zorgt ervoor dat je hem kunt richten zodat je de weg voor je ziet, en dat zorg er vanzelf voor dat je tegenliggers niet verblindt (je mikt immers een beetje naar beneden). 
 
Verder zijn er helemaal geen wettelijke eisen aan hoe fel verlichting op een fiets minimaal of maximaal mag zijn. Bij auto's is dat wel het geval, en wordt ook bepaald in welke hoeken dimlicht mag uitstralen. Voldoet het niet dan moet het bijgeseteld worden om de apk de halen. 
 
Overigens is het prima mogelijk om op basis van LED's een goede lichtbundel te maken, alleen gebeurd dat voor fietsen zelden gezien er geen eisen aan zijn, en de verlichting gevoerd wordt om bekeuringen te vermijden, niet om zelf bij te zien. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom ervaar ik een modern fietslampje als hinderlijk fel?

Veel led fietslampen hebben wel een reflector. Maar die schijnen niet recht vooruit, want dan doet die reflector niks. Ze schijnen achteruit, naar de reflector toe. Wat er aan licht uitkomt is dus uitsluitend gereflecteerd licht.

Berichten: 12.262

Re: Waarom ervaar ik een modern fietslampje als hinderlijk fel?

Die reflector zit er vaak voor de show op - het meeste licht gaat gewoon direct van de led vooruit, misschien dat het een beetje uit de randjes bundelt of iets dergelijks. Met standaard 5mm leds is niet zoveel te doen, uiteraard werkt het wel met power leds en daarvoor geschikte reflectoren of lenzen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Waarom ervaar ik een modern fietslampje als hinderlijk fel?

De meeste leds hebben een smalle openings hoek van 30 tot 60 graden,
terwijl een gloeilampje 360 graden rondom verlicht.
 
Daarnaast geven leds meer lumen in de bundel, icm smalle bundel maakt het nog erger.
 
Kijk maar eens recht in een losse led, en er een stukje naast dan merk je het verschil wel.
 
We wilden leds gebruiken als vervanging van schaal verlichting lampjes, maar door het sterk
bundelend effect valt dat niet mee om een mooi gelijk effect te krijgen, je blijft die sterke
bundeling zien, zelfs het afvijlen van de bovenkant geeft maar weinig extra verstrooiing.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 12.262

Re: Waarom ervaar ik een modern fietslampje als hinderlijk fel?

De hoek verschilt nogal, maar er was een soort race om het maximaal aantal candela's te produceren, en dat gaat het simpelst door de bundel nauwer te maken. Je hebt 5 mm leds met hoeken van 10 graden oid in kleine zaklampjes. 
Victory through technology

Reageer