kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 20

kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

Beste,
 
Ik heb volgende kostenfunctie: 
 
\(\left(d\cdot \left(1-f\right)\cdot \:m\right)+\left(\left(1-x\right)\cdot \frac{D}{Q}\cdot \left(m\cdot \left(\frac{D}{C}\right)\right)+\left(h\cdot \left(\frac{Q}{2}\right)\right)+\left(\left(\frac{D}{Q}\right)\cdot \:C\right)\right)\)
Bijlagen
functie.docx
(11.79 KiB) 128 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

Bedoel je dit?
 
\( \mbox{K}(x,f) = \left(d\cdot \left(1-f\right)\cdot \:m\right)+\left(\left(1-x\right)\cdot \frac{D}{Q}\cdot \left(m\cdot \left(\frac{D}{C}\right)\right)+\left(h\cdot \left(\frac{Q}{2}\right)\right)+\left(\left(\frac{D}{Q}\right)\cdot \:C\right)\right) \)
 
Is K dan de kostenfunctie die afhankelijk is van de variabelen x en f en waarbij d, m, D, Q, C en h als constanten mogen worden opgevat?

Berichten: 20

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

Beste,
 
Ik heb een kostenfunctie die ik wil minimaliseren. De onbekende variabelen zijn F en X. Ik heb echter niet de wiskundige kennis om dit uit te voeren.
De functie vind je in de bijlage. Ik zou het enorm appreciëren als iemand mij de oplossing kan geven, maar ook met mij hierdoor gaat zodat ik nog kennis kan opdoen. 
Door een fulltime job beperkt het opdoen van kennis zich via internet media.
 
Mijn vakgebied is voorraadbeheer en daarom zijn er specifieke variabelen. De bekende variabelen in de functie zijn hieronder opgesomd. Dit zijn allemaal variabelen van een artikel item.
 
Q: de seriegrootte van het artikel
D: de jaarvraag van het artikel
M: de marge van een artikel
H: de kost om het artikel op voorraad te houden
R: de voorraadhoogte van het artikel
L: de vraag gedurende de levertijd
Het eerste teken stelt de CDF van de normale distributie voor
Het 2de teken stelt de PMF van de normale distributie voor
S: de standaardafwijking van de vraag
C: de aantal klanten die het artikel afneemt op jaarbasis
O: de ordercost
B: staat onder de vergelijking, dit is het back order level en staat in de functie in het 2de lid.
Elke variabele heeft invloed op de uitkomst, enkel de order cost(O). 
 
De onbekende variabelen zijn:
 
F: het fill rate service level, dit is 1-(B/Q)
X: het cycle service level: dit is P(R>L)
 
De formule is alsook onderdeel van een publicatie. Het is dus ook zo dat er zeker respect behouden blijft in het artikel voor diegene die de vergelijking oplost.
 
 
Hoor het graag,
 
mvg
 
Steven Pauly

Berichten: 20

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

Bedoel je dit?
 
\( \mbox{K}(x,f) = \left(d\cdot \left(1-f\right)\cdot \:m\right)+\left(\left(1-x\right)\cdot \frac{D}{Q}\cdot \left(m\cdot \left(\frac{D}{C}\right)\right)+\left(h\cdot \left(\frac{Q}{2}\right)\right)+\left(\left(\frac{D}{Q}\right)\cdot \:C\right)\right) \)
 
Is K dan de kostenfunctie die afhankelijk is van de variabelen x en f en waarbij d, m, D, Q, C en h als constanten mogen worden opgevat?
Professor Puntje, ja klopt. Ik heb echter 3 verschillende onderwerpen toegevoegd en weet niet hoe ik de foutieve kan verwijderen.
Het laatste onderwerp is met de complete uitleg en de kosten functie in bijlage. Maar wat je zegt is inderdaad correct :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

Waarschijnlijk zullen de moderatoren er één topic van maken, daar wacht ik maar even op voordat ik verder reageer...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

Opmerking moderator

e.e.a. is nu samengevoegd maar ik zie niet met zekerheid welke (delen van) reacties ik kan verwijderen zó dat er één lopend en logisch geheel overblijft.
Wie me dat exact kan vertellen, neem aub even contact op per PB, en anders, doe het met wat hierboven staat.
 
@polly 1988: LaTeX op dit formum is mogelijk, zet daarvoor je code tussen [ tex] code [ /tex ]  tags, maar dan zonder de spaties. In wat momeneel bericht 1 is heb ik die tags even ingevoegd .
 
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

De toelichting in bericht #3 begrijp ik niet. Als de functie K(x,f) is zoals in berichtje #2 gegeven, dan kun je door uitvermenigvuldigen zien dat die functie van onderstaande vorm is:
 
K(x,f) = α . x  + β . f  +  γ
 
Als je nu α en β uitrekent is de zaak al bijna opgelost. Immers is het dan zaak die toegestane waarden van x en f te kiezen zodat  α . x respectievelijk β . f minimaal zijn.

Berichten: 20

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

De toelichting in bericht #3 begrijp ik niet. Als de functie K(x,f) is zoals in berichtje #2 gegeven, dan kun je door uitvermenigvuldigen zien dat die functie van onderstaande vorm is:
 
K(x,f) = α . x  + β . f  +  γ
 
Als je nu α en β uitrekent is de zaak al bijna opgelost. Immers is het dan zaak die toegestane waarden van x en f te kiezen zodat  α . x respectievelijk β . f minimaal zijn.
De toelichting in #3 is feitelijk compleet.
De functie zit wel in de bijlage van #1.
De functie in #2 is juist, enkel in het derde lid ontbrak er hetgeen wat in het word-document wel is toegevoegd (B).

X en F is een getal tussen 0 en 1 en ik wil de waarden vinden die de totale kostenfunctie minimaliseert. Q, D, C, M en H zijn variabel, R, L en S zijn constante. O beinvloedt de functie niet.
Ik denk dat er partiële differentiatie aan te pas komt, maar zoals ik al zei: mijn wiskundige kennis is te beperkt.

Hopelijk een beetje duidelijker?

Grts

Steven

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

De bijlage ziet er op mijn computer zo uit:
 
aanblik.png
aanblik.png (23.59 KiB) 1162 keer bekeken
 
Als K(x,f) inderdaad een lineaire functie van x en f is gaan partiële afgeleiden niet helpen, die leveren dan enkel α en β op.
 
 
Is het wel zo dat d, m, D, Q, C en h onafhankelijk van x en f zijn? Dat is wiskundig wel van belang....

Berichten: 20

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

De bijlage ziet er op mijn computer zo uit:
 
Afbeeldingaanblik.png
 
Als K(x,f) inderdaad een lineaire functie van x en f is gaan partiële afgeleiden niet helpen, die leveren dan enkel α en β op.
 
 
Is het wel zo dat d, m, D, Q, C en h onafhankelijk van x en f zijn? Dat is wiskundig wel van belang....
\((D*( 1-F)*M)+( H*(Q/2+(R-L)+((R-L)*(1-Φ(X))+(S*Φ(X)))+((1-X)* D/Q*(M* D/C))+(D/Q x O)\)
Dit zou de totale functie moeten zijn.
Q, M, H, C, m, S en D zijn onafhankelijk van x en f. (R-L) is afhankelijk van F.
Belangrijk om te weten is dat het geen lineaire functie is. Zo zal het 2de lid stijgen als het eerste lid daalt, dus als F groter wordt, wordt het 2de lid groter.

Berichten: 20

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

\((D*( 1-F)*M)+( H*(Q/2+(R-L)+((R-L)*(1-Φ(X))+(S*Φ(X)))+((1-X)* D/Q*(M* D/C))+(D/Q x O)\)
Dit zou de totale functie moeten zijn.
Q, M, H, C, m, S en D zijn onafhankelijk van x en f. (R-L) is afhankelijk van F.
Belangrijk om te weten is dat het geen lineaire functie is. Zo zal het 2de lid stijgen als het eerste lid daalt, dus als F groter wordt, wordt het 2de lid groter.
Edit:

(D*( 1-F)*M)+( H*(Q/2+(R-L)+((R-L)*(1-Φ(((R-L))/S))+(S*Φ(((R-L))/S)))+((1-X)* D/Q*(M* D/C))+(D/Q x O)

Dit is de totale kosten functie.
Alle variabelen zijn onafhankelijk van X en F, enkel R is afhankelijk van F.
Belangrijk om te weten is dat het 2de lid zal stijgen als het eerste lid daalt, dus als F groter wordt, wordt het 2de lid groter.
Het 3de is puur afhankelijk van X en de variabelen en het 4de lid is afhankelijk van O, D en Q, maar hier heeft X en F geen invloed op.
BELANGRIJK: Uit de literatuur vind ik dat het 1ste, 2de en 4de lid te minimaliseren is in F met functie
\( (M*D)/((M*D)+(H*Q))\)
.
Het is enkel het betrekken van het 3de lid erbij dat het me moeilijk maakt omdat er hier een 2de variabele bijkomt.

Hopelijk helpt dit weer een beetje.

Grts

Steven

Berichten: 20

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

Edit:

(D*( 1-F)*M)+( H*(Q/2+(R-L)+((R-L)*(1-Φ(((R-L))/S))+(S*Φ(((R-L))/S)))+((1-X)* D/Q*(M* D/C))+(D/Q x O)

Dit is de totale kosten functie.
Alle variabelen zijn onafhankelijk van X en F, enkel R is afhankelijk van F.
Belangrijk om te weten is dat het 2de lid zal stijgen als het eerste lid daalt, dus als F groter wordt, wordt het 2de lid groter.
Het 3de is puur afhankelijk van X en de variabelen en het 4de lid is afhankelijk van O, D en Q, maar hier heeft X en F geen invloed op.
BELANGRIJK: Uit de literatuur vind ik dat het 1ste, 2de en 4de lid te minimaliseren is in F met functie
\( (M*D)/((M*D)+(H*Q))\)
.
Het is enkel het betrekken van het 3de lid erbij dat het me moeilijk maakt omdat er hier een 2de variabele bijkomt.

Hopelijk helpt dit weer een beetje.

Grts

Steven
EDIT bericht #11 04102016

(D*( 1-F)*M)+( H*(Q/2+(R-L)+((R-L)*(1-Φ(((R-L))/S))+(S*Φ(((R-L))/S)))+((1-X)* D/Q*(M* D/C))+(D/Q x O)

Dit is de totale kosten functie.
Alle variabelen zijn onafhankelijk van X en F, enkel R is afhankelijk van F.
Belangrijk om te weten is dat het 2de lid zal stijgen als het eerste lid daalt, dus als F groter wordt, wordt het 2de lid groter.
BELANGRIJK: Uit de literatuur vind ik dat het 1ste, 2de en 4de lid te minimaliseren is in F met functie
\( (M*D)/((M*D)+(H*Q))\)
.
Het is enkel het betrekken van het 3de lid erbij dat het me moeilijk maakt omdat er hier een 2de variabele bijkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

Als ik het goed begrijp bestaat de kostenfunctie K(x,f) uit de som van vier termen:
 
\( \mbox{K}(x,f) = \,\, \mbox{K}_1(f) \, + \, \mbox{K}_2(f) \, + \, \mbox{K}_3(x) \, + \, \mbox{K}_4(x) \)
 
Waarbij de termen zijn:
 
\( \mbox{K}_1(f) = D \cdot M \cdot (1 - f) \)
 
\( \mbox{K}_2(f) = \mbox{H} \cdot \left [ \frac{Q}{2} + \mbox{T}(f) + \mbox{T}(f) \cdot \left \{ 1-\Phi \left ( \frac{\mbox{T}(f)}{\mbox{S}} \right ) + S \cdot \Phi \left ( \frac{\mbox{T}(f)}{S} \right ) \right \} \right ] \)
 
\( \mbox{K}_3(x) = \frac{\mbox{D}^2 \cdot \mbox{M}}{\mbox{C} \cdot \mbox{Q}} \cdot (1 - x) \)
 
\( \mbox{K}_4(x) = \frac{\mbox{D} \cdot \mbox{O}}{\mbox{Q}} \cdot x \)
 
Voor het gemak schrijven we:
 
\( \mbox{T}(f) = \mbox{R}(f) - \mbox{L} \)
 
 
Dit is van mijn kant deels gokwerk omdat ik door de overvloed aan haakjes regelmatig de weg kwijt was. Kijk dit a.u.b. grondig na of het zo correct is weergegeven zodat we niet met de verkeerde functie verder gaan.

Berichten: 20

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

Als ik het goed begrijp bestaat de kostenfunctie K(x,f) uit de som van vier termen:
 
\( \mbox{K}(x,f) = \,\, \mbox{K}_1(f) \, + \, \mbox{K}_2(f) \, + \, \mbox{K}_3(x) \, + \, \mbox{K}_4(x) \)
 
Waarbij de termen zijn:
 
\( \mbox{K}_1(f) = D \cdot M \cdot (1 - f) \)
 
\( \mbox{K}_2(f) = \mbox{H} \cdot \left [ \frac{Q}{2} + \mbox{T}(f) + \mbox{T}(f) \cdot \left \{ 1-\Phi \left ( \frac{\mbox{T}(f)}{\mbox{S}} \right ) + S \cdot \Phi \left ( \frac{\mbox{T}(f)}{S} \right ) \right \} \right ] \)
 
\( \mbox{K}_3(x) = \frac{\mbox{D}^2 \cdot \mbox{M}}{\mbox{C} \cdot \mbox{Q}} \cdot (1 - x) \)
 
\( \mbox{K}_4(x) = \frac{\mbox{D} \cdot \mbox{O}}{\mbox{Q}} \cdot x \)
 
Voor het gemak schrijven we:
 
\( \mbox{T}(f) = \mbox{R}(f) - \mbox{L} \)
 
 
Dit is van mijn kant deels gokwerk omdat ik door de overvloed aan haakjes regelmatig de weg kwijt was. Kijk dit a.u.b. grondig na of het zo correct is weergegeven zodat we niet met de verkeerde functie verder gaan.
In het 2de element moet de accolade voor de 1 verschuiven naar voor, voor de 2de T(f).
In het 4de element moet de *x weg, want het 4de element is niet afhankelijk van x.
Belangrijk is ook dat het eerste griekse teken voor de CDF staat en het 2de voor de PMF (van de normale verdeling).

Voor de rest klopt het helemaal :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kostenfunctie: oplossing mogelijk ?

Zo dan? Maar dan heeft de accolade geen nut meer....
 
 
\( \mbox{K}_2(f) = \mbox{H} \cdot \left [ \frac{Q}{2} + \mbox{T}(f) + \left \{ \mbox{T}(f) \cdot 1-\Phi \left ( \frac{\mbox{T}(f)}{\mbox{S}} \right ) + S \cdot \phi \left ( \frac{\mbox{T}(f)}{S} \right ) \right \} \right ]
\)
\( \mbox{K}_4 = \frac{\mbox{D} \cdot \mbox{O}}{\mbox{Q}}\)

Reageer