stroomsterkte railgun

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

stroomsterkte railgun

Hallo ik ben bezig met een railgun te bouwen maar ik heb een vraag hoe bereken ik de stroomsterkte in ampère bij het ontladen van de condensator?
De condensator heeft een spanning van 16 volt en een capiciteit van 76.000 uF.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: stroomsterkte railgun

Hoi,
voor een condensator geldt:
Elektrische Lading Q = C x U = Igem x t
Stel dat de condensator zich ontlaadt in 0,01 s dan is de gemiddelde ontlaadstroom dus 0,076 x16 : 0,01= 121,6 Ampère
De piek ontlaadstroom is uiteraard een aantal malen groter( hoeveel precies weet ik niet) , maar laten we zeggen 3 x zo groot ,dus Ipiek= 364 Ampère
 
Verder neem ik aan dat je bijvoorbeeld 76 condensatoren van 1000uF parallel schakelt, om de benodigde stroom te kunnen leveren zonder dat er een condensator sneuvelt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: stroomsterkte railgun

ukster schreef: Stel dat de condensator zich ontlaadt in 0,01 s .....
Dat is een aanname. Als je uitgaat van een andere aanname, dan komt er dus een andere stroom uit.
Je moet uitgaan van de totale circuitimpedantie, en die is niet zo eenvoudig te bepalen. Waarschijnlijk is de inwendige impedantie van de condensatoren de belangrijkste factor.

Berichten: 12.262

Re: stroomsterkte railgun

Het is inderdaad niet iets dat je zomaar kunt schatten, het verschilt enorm per type condensator. Bovendien speelt de weerstand in je aansluitmateriaal ook mee bij dit soort stromen. Als je richting de 100 ampere gaat vormt een stuk potig 4mm2 dik draad opeens een aardige weerstand. 
 
De inwendige weerstand van een dergelijke condensator zul je mogelijk in het datasheet van de fabrikant terugvinden (als ESR). Bij forse beker-elco's hoeft dit overigens niet heel laag te zijn gezien die vaak bedoeld zijn als buffer voor gelijkrichters die op een rustige 100 hertz werken. Lagere ESR waardes vind je eerder in condensatoren voor schakelende voedingen en dergelijke, maar die komen normaliter niet in 76 mF. Uiteraard kun je ze naar wens paralel schakelen om meer capaciteit EN lagere ESR te krijgen, mits je het met degelijk materiaal onderling verbindt (bus bars).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: stroomsterkte railgun

Er is al eerder een topic geweest over dit zelfde onderwerp..., http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/192029-railgun/
 
 
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Reageer