Licht en reactiesnelheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Licht en reactiesnelheid

Hey,
Ik moet namelijk verklaren welk invloed licht heeft op de reactie snelheid adhv van een practicum. 
Ik weet dat licht een katalysator is maar ik kan geen link vinden met het experiment dat we moesten doen. Zouden julie mij kunnen helpen? 
 
Het experiment:
 
Voeg NaCl samen met AgNO3. Filtreer de neerslag en leg het in een petrischaal. Vervolgens verberg je een stukje van de neerslag met een munt stukje.  Dan hou je een stukje brandend mangesium lint erover. 
We kunnen waarnemen dat de magensium lint feller gaat branden over het stukje neerslag dat niet overdekt is. 
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Licht en reactiesnelheid

Welk neerslag bevond zich in het petrischaaltje en wat nam je waar toen je na de proef het muntstukje verwijderde?

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Licht en reactiesnelheid

Margriet schreef: Welk neerslag bevond zich in het petrischaaltje en wat nam je waar toen je na de proef het muntstukje verwijderde?
 
De neerslag dat gevormdt wordt wanneer je NaCl en AgNO3 samenvoegt. Doen ik het munstukje verwijderde zag ik niks speciaals. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Licht en reactiesnelheid

Benjamin Ang233ly schreef: De neerslag dat gevormdt wordt wanneer je NaCl en AgNO3 samenvoegt....
En welk neerslag ontstaat er dan als je deze twee oplossingen samenvoegt? Of ben je nog niet bekend met neerslagreacties?
 
 
Benjamin Ang233ly schreef: ... Doen ik het munstukje verwijderde zag ik niks speciaals. 
Dus je zag geen kleurverschil?

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Licht en reactiesnelheid

Margriet schreef: En welk neerslag ontstaat er dan als je deze twee oplossingen samenvoegt? Of ben je nog niet bekend met neerslagreacties?
Hier ben ik nog niet zo zeker van.
 
 
Dus je zag geen kleurverschil?
Er was geen kleurverschil.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Licht en reactiesnelheid

Je hebt in oplossing de volgende ionen: Ag+ , NO3- , Na+ en Cl-.
 
Welke twee ionen vormen een neerslag van een slecht oplosbaar zout? Neem er eventueel een oplosbaarheidstabel bij.
 
En weet je dan een eigenschap van dit slecht oplosbare zout?

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Licht en reactiesnelheid

Margriet schreef: Je hebt in oplossing de volgende ionen: Ag+ , NO3- , Na+ en Cl-.
 
Welke twee ionen vormen een neerslag van een slecht oplosbaar zout? Neem er eventueel een oplosbaarheidstabel bij.
 
En weet je dan een eigenschap van dit slecht oplosbare zout?
 
AgCl wordt gevormdt. AgCl is gevoelig aan licht. Ik kan hier wel geen verband maken met reactie snelheid? Zou je mij kunnen verder helpen? :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Licht en reactiesnelheid

Zilverchloride, AgCl, ontleedt onder invloed van licht. Er ontstaat daarbij zwart zilver.
 
Voor ieder deeltje Ag dat gevormd wordt is een lichtpakketje nodig. En dus hoe meer lichtpakketjes hoe meer zwart zilver er gevormd wordt.
 
En wat verwacht je dan van het zilverchloride wat werd afgeschermd door het muntje?

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Licht en reactiesnelheid

Margriet schreef: Zilverchloride, AgCl, ontleedt onder invloed van licht. Er ontstaat daarbij zwart zilver.
 
Voor ieder deeltje Ag dat gevormd wordt is een lichtpakketje nodig. En dus hoe meer lichtpakketjes hoe meer zwart zilver er gevormd wordt.
 
En wat verwacht je dan van het zilverchloride wat werd afgeschermd door het muntje?
Volgens mij gaat die niet ontleden en normaal blijven. Denk ik :S

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Licht en reactiesnelheid

Benjamin Ang233ly schreef: Volgens mij gaat die niet ontleden en normaal blijven. Denk ik :S
Klopt, zonder licht verloopt de reactie niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Licht en reactiesnelheid

Margriet schreef: Klopt, zonder licht verloopt de reactie niet.
Ok, maar ik begrijp nu nog steeds niet de link met reactie snelheid? Zou je mij kunnen helpen? :)

Berichten: 12.262

Re: Licht en reactiesnelheid

Hoe feller het licht hoe sneller de reactie gaat - meer fotonen per seconde betekent dus sneller zwart worden. 
 
De kleur van het licht is ook van invloed, maar ik vermoed dat dit practicum daar niet verder op ingaat (?). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Licht en reactiesnelheid

Of anders verwoord: een reactie die niet verloopt is in feite een reactie die heel langzaam verloopt (zo langzaam dat je er niets van merkt). Als je ziet dat een reactie wel verloopt, dan is dáár dus op de een of andere manier de reactiesnelheid omhoog gegaan. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Licht en reactiesnelheid

Benm schreef: Hoe feller het licht hoe sneller de reactie gaat - meer fotonen per seconde betekent dus sneller zwart worden. 
 
De kleur van het licht is ook van invloed, maar ik vermoed dat dit practicum daar niet verder op ingaat (?). 
 
 
Marko schreef: Of anders verwoord: een reactie die niet verloopt is in feite een reactie die heel langzaam verloopt (zo langzaam dat je er niets van merkt). Als je ziet dat een reactie wel verloopt, dan is dáár dus op de een of andere manier de reactiesnelheid omhoog gegaan. 
Ik begrijp alleen niet zo goed welke werking AgCl heeft op licht. Hoe komt het dat het meer licht uitstraalt als ik het erover hou?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Licht en reactiesnelheid

Zoals eigenlijk altijd moeten we op zoek naar de reacties die optreden, en in de gaten houden welke stoffen er ontstaan. Je hebt al geconstateerd dat AgCl ontstaat als neerslag, en ook dat deze ontleedt onder invloed van licht. Maar welke reactievergelijking hoort bij dat ontleden? 
 
En wat gebeurt er verder nog?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer