Springen naar inhoud

Hypnose

• Log in om te kunnen reageren

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2004 - 15:09

Ik ben een paar keer naar een show geweest van Rasti Rostelli. Zeer indrukwekkend en ongelooflijk. Wat is er allemaal mogelijk onder hypnose? Iemand ervaring met of meer kennis van Hypnose? Toevallig mensen die onder hypnose zijn geweest?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2004 - 17:54

wat ik er over weet uit de lesen psychologie:

hypnose is niet bevordelijk voor het geheugen (wel voor het zelfvertrouwen rond antwoord)
het leidt wel naar een verhoogde beinvloedbaarheid
EEG patroon is hetzelfde bij een normaal iemand als bij een gehypnotiseerd iemand --> geen fysiologische verschillen: persoon verkeerd in normale wakkere toestand

enkele eigenschappen:
verdovend effect
vissuele illusies + hallucinaties
geheugenverlies

hypnose kan een rollenspel zijn: hypnodiseerder en gehypnotiseerde beoefenen allebei een rol en de hypnose is het gevolg van de verwachtingn die eraan verboden zijn

dan heb je nog de dissociatietheorie:
bepaalde mentale processen worden in 2 onafhankelijke bewustzijnsystemen gesplitst: een deel voor de communicatie en het andere blijft op de achtergrond. als pijnperceptie juist in dit laatste deel zit, kan het niet voelbara zijn --> verdovend effect
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2004 - 19:13

Het bizarre van die shows was dat het wel leek of de mensen dingen konden die je normaal niet kan. De vraag is natuurlijk hoeveel trucage is en hoeveel echt. Maar onder de bizarre dingen was bijvoorbeeld iemand's lichaam helemaal laten aanspannen zodat die op enkels en nek neergelegd kon worden zonder door te buigen. Maar ook het laten springen van een glas en laten bewegen van een houten blokje. Allemaal heel bizar, kunnen dat soort dingen of is dat alleen maar truc?

In ieder geval wil ik zelf een beetje experimenteren met mijn vriendin, kijken wat er mogelijk is... 8) Ik laat mij meestal pas overtuigen als ik dit soort dingen zelf zie/meemaak dus dan moet ik dat maar doen. Mocht er iets spectaculairs gebeuren, laat ik het wel even weten!

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2004 - 19:16

in dergelijke shows zitten heel wat trucs naar het schijnt. ik ken ze natuurlijk niet, maar ik zou er niet van verschieten dat die toevallige mensen niet zo toevallig zijn.

Ook denk ik dat men graag gebruik maakt van optische evolutie.

Mocht hypnose echt zoveel kunnen als in die shows, is het bij wijze van spreken een gevaarlijk wapen :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

bibi

bibi

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2004 - 19:35

Ben nu juist bezig filosofie an't blokken, en ben juist bij ne stuk van Sigmund Freud. Ook hij gebruikte hypnose om gebeurtenissen te achterhalen die allang vergeten zijn , maar toch nog een rol blijven spelen in je gedragspatroon.

Hypnose gebruikten ze vroeger om trauma's te verwerken , 'k weet niet in hoeverre dat nu nog wordt gebruikt. In elk geval komen dingen terug boven, en da zou lijk ne genezende werking hebben, omda ge op die manier lijk van schuldgevoelens en zo kunt afgeraken, waar je je nooit hebt kunnen overzetten.

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2004 - 19:39

maar ik zou er niet van verschieten dat die toevallige mensen niet zo toevallig zijn.

Tsja, een van de mensen op het podium was een vriendin van me. Ze vond het geen prettige ervaring. Ik ben dus wel overtuigd dat het echt 'gewone' mensen waren. Ook door wat bloopers. Er was een vrouw die naar zijn (Rasti) mening niet voldoende onder hypnose was, maar die werd na 5 minuten compleet hysterisch afgevoerd. Beetje lullig, dat wel, maar in ieder geval echt.

Ook denk ik dat men graag gebruik maakt van optische evolutie.

Duh? Optische evolutie? Wa's da?

Mocht hypnose echt zoveel kunnen als in die shows, is het bij wijze van spreken een gevaarlijk wapen

Jaah! ik ga van mijn vriendin een gevaarlijk wapen maken! Zonder gekheid, daar heeft de CIA voldoende mee geoefend. Is ze niet gelukt. Maar goed, zij wilden dan ook wel heel hufterige dingen voor elkaar krijgen. Daar zijn de CIA voor....

Xardas

Xardas

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2004 - 21:02

Edit moderator Veertje: Jasmijn (gast) schreef in een andere topic die nu is samengevoegd met deze thread:

Ik vroeg mij af of iemand mij kan helpen. Ik zou graag willen weten wat er voor wetenschappelijke bewijzen zijn voor hypnose en dan met name wat er in de hersenen gebeurt tijdens dat je onder hypnose bent.  
Ik weet een beetje dat het met de hemisferen te maken heeft, maar zou wel wat duidelijker uitleg kunnen gebruiken!!  
Alvast bedankt,  
Jasmijn

Naar mijn mening is iedere vorm van hypnose ook een vorm van zelfhypnose, hetgeen voortvloeit uit autosuggestie.

Dagelijks komen we in een hypnotische(trance) toestand , wanneer we een boek lezen en we zijn zo geconcerteerd aan het lezen dan kunt u zeggen dat u in een hypnotische toestand bent, want u hoort bepaalde dingen die gebeuren niet. Een lift is ook een mooi voorbeeld, waar u zo geconcentreerd op de nummertjes van de verdieping aan het kijken bent dat u even mensen om u heen vergeet.

Van dat laatste (wat doet hypnose met de hersenen) zijn een aantal modellen gemaakt.

Vanuit het medisch model wordt hypnose verklaard op basis van fysieke processen, onder meer de neurofysiologie van de mens. Onderzoek naar de neurologische organisatie van mensen brengt enkele typische verschillen aan het licht tussen het gedrag van de beide hersenhelften. Zo wordt bijvoorbeeld het taalsysteem geregeld door de dominante hersenhelft en emoties en beelden door de niet-dominante hersenhelft. In trance hebben emoties en beelden de overhand, waaruit is afgeleid dat in trance de niet-dominante hersenhelft de ervaring en het gedrag bepaalt (Gazzaniga, 1974).

Vanuit het behavioristisch model wordt hypnose gezien als het aanleren van gedrag (Van Dyck, 1990, 1991). Het subject volgt de instructies van de hypnotiseur op (stimulus-respons) en vertoont het ge´nstrueerde gedrag, bijvoorbeeld een armlevitatie. De hypnotiseur leert het subject niet alleen het gedrag aan, maar ook bepaalde cognities. Zo leert de hypnotiseur dat het subject de armlevitatie als een spontaan, onwillekeurig, autonoom proces dient to interpreteren. De hypnotiseur zegt immers niet "til je arm op" maar "je arm gaat als vanzelf omhoog". De het-gebeurt-vanzelf-beleving is dus volgens het behavioristische model ook iets (een cognitie) die het subject aanleert.

Vanuit het psychodynamisch model wordt hypnose gezien als een bepaalde bewustzijnstoestand (Van Dyck, 1990, 1991). De parameters zijn hier dus niet het gedrag (behavioristisch model) of de fysiologie (medisch model) maar de specifieke constellatie van het intrapsychisch krachtenveld. Wanneer een bewustzijnstoestand samengaat met verschijnselen als amnesie, analgesie, anesthesie, catalepsie, dissociatie, depersonalisatie, hallucinatie, ideomotorische reacties, regressie, progressie, literalisme, hypermnesie, somnambulisme of tijdsvervorming, spreekt men in dit model van een hypnotische trance (Cladder, 1986). Een voorbeeld van zo"n psychodynamische verklaring is de dissociatietheorie. De term dissociatie is afkomstig van de Franse psychiater Pierre Janet (1859-1947). Janet gebruikte het begrip "dissociatie" als tegengestelde van het freudiaanse begrip "associatie". Via associatie (koppeling van het ene idee aan het andere) herinneren we ons dingen. Dissociatie verwijst naar inhouden die losgekoppeld zijn van de associatiestroom. Wanneer we iets niet meer via associatie kunnen herinneren, is er sprake van dissociatie (Janet, 1907). Zo"n gedissocieerd deel heeft een invloed op onze waarneming en gedrag, die we niet onder controle hebben. Deze beleving van autonome processen is typisch voor hypnose. Een moderne uitwerking van dit idee is de neo-dissociatietheorie van Ernest Hilgard (1977). Volgens hem kunnen alle hypnotische fenomenen worden begrepen in termen van dissociatie. De ervaring van onwillekeurigheid, die het subject onder hypnose heeft, is volgens dit model geen gevolg van aangeleerde cognities (behaviorisme) maar van een onderbreking (dissociatie) van de gebruikelijke verbanden tussen de psychische processen. Verdeling (opsplitsing) van het intrapsychische krachtenveld leidt dus tot hypnose. Een typisch voorbeeld hiervan is de meervoudige persoonlijkheid (V.d. Hart, 1991). Binnen het communicatiemodel wordt hypnose verklaard als een respons van het subject op een bepaald type communicatie van de hypnotiseur (Haley, 1963). Wanneer de hypnotiseur bijvoorbeeld zegt "je arm gaat omhoog", geeft hij of zij een incongruente boodschap, een paradoxale opdracht, namelijk "til je arm op" en "doe het niet" (het moet spontaan gaan). De enige reactiemogelijkheid van het subject is het ontwikkelen van een symptoom, namelijk de onwillekeurige armlevitatie. Het subject zegt "kijk m"n arm gaat omhoog, maar ik ben niet degene die het doet". In dit model wordt hypnotisch gedrag dus vooral gerelateerd aan het type communicatie.

Binnen het transpersoonlijk model wordt elke bewustzijnstoestand als een trance, als hypnose gezien (Wolinsky, 1991). De natuurlijke conditie van bewustzijn is toestandsloos. Wat wij als waken en dromen ervaren zijn in feite bewustzijnstoestanden waarin het bewustzijn begrensd, beperkt is. De binnen het psychodynamisch model onderscheiden tranceverschijnselen (regressie, hallucinatie, etc.) kenmerken voortdurend onze dagelijkse bewustzijnstoestanden. Met andere woorden: in het leven van alledag gaan we voortdurend in en uit trance. Erickson spreekt van een "alledaagse trance", als een beperking (focus) van het bewustzijn tot enkele innerlijke realiteiten (Erickson, 1976, 1979, 1981).

-gebruikte bron: http://www.hypnose.nl

Cognitieve psychologie interesseert me heel erg 8)

Dit is ook een interessante bron om door te nemen: http://science.howst...om/hypnosis.htm

Xardas

Xardas

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2004 - 18:41

Dit is ook een interessante bron om door te nemen: http://science.howst...om/hypnosis.htm

Vincent

Vincent

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2004 - 11:52

Je zou het ook eenvoudig kunnen benaderen (zonder uit te gaan van de stromingen binnen de psychologie) door te kijken naar de processen die van belang zijn voor de slaap. Hypnose is geen slapen, maar de toestand van spiertonus en hersenactiviteit wijzigt zich net zoals bij de slaap. Mogelijk kan hypnose gekenmerkt worden door hersenactiviteit die gelijk is aan hersenactiviteit in de REM fase van de slaap en een spiertonus van de eerste fase van de ondiepe slaap (voor meer informatie lees Gleitman, Psychology).
Deze kijk stelt hersenprocessen (waaronder golven) centraal. Vlak voor het slapen gaan, treedt er een zogeheten GPO-wave op. Dit betreft een golf van achter in het brein naar voren (de letters staan voor drie gebieden) die als het ware de gebieden in slaap sust. Het is denkbaar dat iets vergelijkbaars bij hypnose gebeurt.
Ten slotte zwakt de wil/controle tijdens hypnose af, in die zin dat mensen voor suggestie vatbaar worden. Dit aan specifieke hersendelen lieren, lijkt me een moeilijke opgave.

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 12:40

Ik ben een paar keer naar een show geweest van Rasti Rostelli. Zeer indrukwekkend en ongelooflijk. Wat is er allemaal mogelijk onder hypnose? Iemand ervaring met of meer kennis van Hypnose? Toevallig mensen die onder hypnose zijn geweest?

Hoe komt dat die Rostelli eigenlijk mocht hypnotiseren? Hypnose is toch alleen toegelegd voor geneesheren wegens het verbod van Charcot? (zie zaak met de Delboeuf)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen k÷nnen

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 12:51

Hoe komt dat die Rostelli eigenlijk mocht hypnotiseren? Hypnose is toch alleen toegelegd voor geneesheren wegens het verbod van Charcot? (zie zaak met de Delboeuf)

Dat weet ik niet. Volgens mij geeft hij nog steeds dagelijks shows.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures