3-stapsreactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 61

3-stapsreactie

Ik ben opzoek naar een 3 stapsreactie in de organische chemie die in een labo kan worden uitgevoerd. Iemand enige suggesties waar ik zou kunnen zoeken? Ik ben al reeds opzoek gegaan op webofscience maar dat bracht niet zo veel resultaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 3-stapsreactie

Maken van paracetamol vertrekkende van fenol is misschien een leuke.

Berichten: 61

Re: 3-stapsreactie

Lijkt interessant maar heb je hier ergens een artikel of een synthese van?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: 3-stapsreactie

MatthijsM schreef: Ik ben opzoek naar een 3 stapsreactie in de organische chemie die in een labo kan worden uitgevoerd. Iemand enige suggesties waar ik zou kunnen zoeken? Ik ben al reeds opzoek gegaan op webofscience maar dat bracht niet zo veel resultaat.
 
Het begrip driestapsreactie is dubbelzinnig. Zoek je een reactie waarvan het mechanisme uit drie stappen bestaat, of zoek je een synthese waarin je in drie stappen van uitgangsstof naar product gaat?
 
In het laatste geval is de synthese van paracetamol uit fenol inderdaad wel een mooie, waar je met wat zoekwerk een hele hoop over kunt vinden. Voor de goede orde: zoeken is iets anders dan aan een ander vragen om je aan literatuur te helpen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 61

Re: 3-stapsreactie

Wel de opdracht is best wel vaag omschreven maar ik veronderstel dat ze verwachten dat de reactie in 3 stappen wordt uitgevoerd. Ik ga dan maar verder opzoek, Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: 3-stapsreactie

Misschien handig als je dan gewoon de tekst van de opdracht hier plaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 61

Re: 3-stapsreactie

Marko schreef: Misschien handig als je dan gewoon de tekst van de opdracht hier plaatst.
De opdracht is simpel, Je krijgt 2 volledige labo dagen waarin je een 3 staps reacties moet uitvoeren en een verslag over moet schrijven. Dit is mijn opdracht. Ook moeten mijn bronnen allemaal te vinden zijn op webofscience

Berichten: 391

Re: 3-stapsreactie

Fenol is niet zo'n prettig stofje!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: 3-stapsreactie

gravimetrus schreef: Fenol is niet zo'n prettig stofje!
 
Juist wel. Vanuit fenol kun je alle kanten op, met allerlei reacties op de aromatische ring en met de OH-groep.
 
Je moet het niet over je handen gieten of opdrinken, maar dat geldt voor het merendeel van de chemicaliën. In die zin is fenol niet bijzonder. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer