Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

Beste ....
 
Ik ben als hobby bezig om met mijn kinderen wat kristallen te kweken van Aluin (kaliumaluminiumsulfaat - KAl(SO4)2.12 H2O) met Chroomaluin (chroom(III)kaliumsulfaat-dodecahydraat - <a>Chromium Potassium Sulfate</a> - KCr(SO4)2·12(H2O)).
Nu vraag ik mij voor de zekerheid af of één van deze twee gevaarlijk/giftig/schadelijk is bij contact met de huid (kristal beetpakken of met vingers kristallen uit de vloeistof pakken).
 
Ik wil natuurlijk wel dat dit experimentje voor mij en voor de kids volkomen veilig is.
 
Alvast bedankt !

Berichten: 203

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

zoek de MSDS op van het betreffende produkt.
Bijvoorbeeld: chroom(III)kaliumsulfaat
http://www.assinkchemie.nl/msds/X131284.htm
 
Ik zou mijn kinderen er niet mee laten spelen zonder handschoenen.
 
mvg
 
Tom

Berichten: 656

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

Volgens wikipedia is chroomaluin irriterend volgens andere bronnen zelfs enigszins giftig.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Chrome_alum 

Berichten: 7

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

Oke, nu gaat dit over de bijna pure stof chroomaluin.
Wij gebruiken het in een oplossing van: 100 gram aluin + 15 gram chroomaluin in 400 ml ged.water opgelost
De vraag is dus eigenlijk of de water chroomaluin-oplossing in die sterkte nog gevaarlijk is als kinderen daar met hun vingers in zitten, net als de gevormde kristallen als ze die met hun blote handen vastpakken.
 
De oplossing aanmaken met de 97% pure chroomaluin en aluin doe ik natuurlijk zelf, daar blijven de kids vanaf.
 
Mij lijkt dat deze verdunde oplossing en gevormde kristallen vrij ongevaarlijk zijn.
Wat denken jullie ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

Ook verdund zou ik er niet met blote handen in gaan zitten. Het zou op deze concentratie natuurlijk nog irriterend kunnen zijn. Dit kan per persoon verschillen en is ook afhankelijk van de totale blootstellingstijd.
 
Handschoenen zijn dusdanig goedkoop, er is geen reden om ze niet aan te doen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 656

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

Voor alle grondstoffen gelden algemene veiligheidsvoorschriften omdat niet alles over de grondstoffen bekend is daarom is het sowieso nodig om handschoenen te dragen en ook aanraking met de gevormde kristallen te voorkomen en deze zeker niet op de huid te dragen. 

Berichten: 7

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

Oke, klinkt wel verstandig.
Handschoentjes dus.
 
Verder moet ik een manier verzinnen om de kristallen te coaten.
Ze zeggen dat je ze met blanke nagellak kan lakken, maar dan krijg je een lelijke dikke laag met lekken en strepen waardoor het kristal zijn schoonheid verliest. Blanke lak uit een spuitbus zou weer te aggressief zijn en misschien het kristal beschadigge/aanvreten.
 
Hebben jullie nog ideetjes om een mooie egale streeploze laag coating aan te brengen zodat het kristal beschermd is tegen uitdrogen en huidcontact ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

het beste zal zijn om de kristallen in een glazen buis te doen en deze dichtsmelten.
 
anders kan je kijken of je blanke nagellak wat kan verdunnen met bijvoorbeeld aceton of terpetine.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

A. Bos schreef: Oke, klinkt wel verstandig.
Handschoentjes dus.
Sowieso handig om nu al wat veiligheid aan te leren als ze het chemievirus te pakken krijgen. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

Fuzzwood schreef: Sowieso handig om nu al wat veiligheid aan te leren als ze het chemievirus te pakken krijgen. :)
Inderdaad, misschien dan ook slim om meteen een veiligheidsbril aan te wennen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

Fuzzwood schreef: Sowieso handig om nu al wat veiligheid aan te leren als ze het chemievirus te pakken krijgen. :)
 
Tja, en gezien de leuke kanten van scheikunde en natuurkunde zit dat er dik in :)
 
Alleen wat het coaten betreft moet ik nog een goede oplossing zien te vinden.
In een glazen buis en dan afsluiten is niet echt een optie.
de bedoeling is juist om flink grote kristallen te kweken en die te coaten zodt ze er met hun handen aan mogen zitten.
Dan kunnen ze die aan vriendjes of op school laten zien, of ermee in het licht (zaklamp of zonlicht) spelen.
 
Dus mocht iemand iets weten waar mooi egaal een transparante beschermlaag mee kan worden aangebracht.....
Dan heel graag :D/

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

Altijd oppassen met het spelen met chemische goedjes, ook nadat een kristal is gecoat zou ik er zelf niet mee gaan spelen. Glazen buis is ook mijn aanrader.
 
Verdunde nagellak is waarschijnlijk je beste alternatief. Ook zou je kunnen denken aan het coating in een polymeer zoals mowiol. Mowiol is een oude vertrouwde als mounting medium van secties en wordt na blootstelling aan de lucht helemaal hard. Waar ik ook nog aan dacht is de fixeer spray die wordt gebruikt bij houtskool tekenen. Wat er in zit en of het ook daadwerkelijk werkt weet ik niet, daar zal je een beetje mee moeten experimenteren. Ook wordt daar vaak haarlak voor gebruikt. https://www.harolds.nl/p/tekenen/hulpmiddelen/fixatief-spuitbus
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

Hoi....
 
Bedankt voor de tips.
Ik ga ze zeker uitproberen.
Wat betreft het gevaar van de kristallen.....
Er worden zelfs kristal groei setjes in de speelgoedwinkel verkocht die met aluin werken, dan zal de aluin toch niet gevaarlijk zijn lijkt me ?
Dan gaat het vooral om de chroomaluin zeker, die twijfelachtig is qwa veiligheid ?
 
Ik dacht dus eigenlijk om zolang alles vloeibaar is met handschoentjes aan te werken, maar op het moment dat het kristal groot en gecoat is, dat het dan wel redelijk veilig zou moeten zijn.
Dit dacht ik omdat aluin als kinderspeelgoed en als scheerzeep verkocht wordt en dus waarschijnlijk wel veilig zal zijn, en de chroomaluin (14 gram op 100 gram aluin en 400ml water) zodanig weinig is, en verdund is, en ingekappseld/opgelost is in de hardgeworden gewone aluin, en dan ook nog gecoat is..... Dus waarschijnlijk zodanig ongevaarlijk is in die vorm dat het wel veilig te hanteren is.
 
Maar corrigeer me als ik het mis heb. Want ik begrijp van jullie dat de (toch wel als redelijk veilig genoteerde (enkel wat huid, oog en luchtweg-irritatie in pure vorm)) chroomaluin toch wel het oppassen waard is.
 
Tot zover alvast enorm bedankt voor alle hulp, adviezen en reacties.
Ik wil de veiligheid niet overdrijven waar dat niet nodig is, maar....
Ik wil natuurlijk wel volkomen veiligheid voor mijn kids,
bovendien is het een wijze les voor ze om veilig en voorzichtig met dit soort zaken (proefjes) om te gaan. 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

A. Bos schreef: Oke, klinkt wel verstandig.
Handschoentjes dus.
 
Verder moet ik een manier verzinnen om de kristallen te coaten.
Ze zeggen dat je ze met blanke nagellak kan lakken, maar dan krijg je een lelijke dikke laag met lekken en strepen waardoor het kristal zijn schoonheid verliest. Blanke lak uit een spuitbus zou weer te aggressief zijn en misschien het kristal beschadigge/aanvreten.
 
Hebben jullie nog ideetjes om een mooie egale streeploze laag coating aan te brengen zodat het kristal beschermd is tegen uitdrogen en huidcontact ?
Spuitbus haarlak.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Is Chroomaluin schadelijk/giftig ?

het is in ieder geval de chroom die het inderdaad tot een gevaarlijke stof maakt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer