Hoe haal je cellen uit een plant?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Hoe haal je cellen uit een plant?

Beste allemaal,
 
Ik hou mijn profielwerkstuk over het genezen van Parkinson door middel van stamcellen. Ik heb ervoor gekozen om plantenonderzoek te doen. Ik loop  alleen helemaal vast. Ik wil namelijk het meristeem uit de plant halen en in een ander deel injecteren. Ik heb alleen geen idee hoe ik de cellen uit de planten moet halen. Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit kan doen?
 
Mvg,
 
Sharissa (6vwo)

Berichten: 656

Re: Hoe haal je cellen uit een plant?

Denk dat je er iets aan hebt als je leest hoe men er een weefselkweek van maakt. 
 
http://www.weefselkweek.nl/8.html

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe haal je cellen uit een plant?

Plantenonderzoek en de ziekte van Parkinson liggen mijlenver uit elkaar. Ik zou je aanraden om een meer passend onderzoek te doen.
 
Het Meristeem is een vaste collectie cellen. Om dit te injecteren zal je de cellen in suspensie moeten krijgen. Hier staat bijvoorbeeld beschreven hoe dit voor de kokosnoot is gedaan. Als ik het goed begrijp zal je het meristeem fijn moeten malen en in een medium in suspensie brengen.
 
Waarom wil je trouwens het meristeem in een ander deel van een plant injecteren? Wat is de vraag/hypothese waar je mee te maken hebt?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 14

Re: Hoe haal je cellen uit een plant?

Wouter_Masselink schreef: Plantenonderzoek en de ziekte van Parkinson liggen mijlenver uit elkaar. Ik zou je aanraden om een meer passend onderzoek te doen.
 
Het Meristeem is een vaste collectie cellen. Om dit te injecteren zal je de cellen in suspensie moeten krijgen. Hier staat bijvoorbeeld beschreven hoe dit voor de kokosnoot is gedaan. Als ik het goed begrijp zal je het meristeem fijn moeten malen en in een medium in suspensie brengen.
 
Waarom wil je trouwens het meristeem in een ander deel van een plant injecteren? Wat is de vraag/hypothese waar je mee te maken hebt?
 
Klopt, maar ik moest per se een practicum doen terwijl ik eigenlijk meer bronnen- en literatuuronderzoek doe. Ik wil de eigenschap van stamcellen bewijzen(de eigenschap dat ze tot alle soorten cellen kunnen veranderen). Mijn onderzoeksvraag is : wat gebeurt er met de viooltjes na het inspuiten van meristeem?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe haal je cellen uit een plant?

Dat heeft wederom met de ziekte van Parkinson niks te maken. Daar komt nog bij dat de pluripotentie van stamcellen goed bewezen is, beter nog dat is de definitie... Ik zou je aanraden om of je onderwerp, of je experiment te veranderen.
 
Wat verwacht je te zien na het injecteren? Verwacht je dat proliferatie en differentiatie normaal verloopt en je dus geen verschil ziet met een sham injectie? Of verwacht je iets anders? Hoe volg je deze processen?
 
Er zijn in deze context hele interessante vragen te stellen. Bijvoorbeeld in hoeverre is er een cell autonoom proces aan de gang en in hoe verre reguleert de omgeving het gedrag van je stamcellen? Dit zijn vragen die lastig te beantwoorden zijn als je niet zowel de geinjecteerde cellen en omgeving individueel kan analyseren. Dit kan je doen door je cellen bijvoorbeeld te labellen. Daar komt nog bij dat ik na een korte zoektoch op pubmed kan ik zo snel geen literatuur vinden die de injectie van meristem cellen beschrijft. Transplantatie, daar is literatuur over te vinden maar beantwoord fundamenteel andere vragen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 14

Re: Hoe haal je cellen uit een plant?

Wouter_Masselink schreef: Dat heeft wederom met de ziekte van Parkinson niks te maken. Daar komt nog bij dat de pluripotentie van stamcellen goed bewezen is, beter nog dat is de definitie... Ik zou je aanraden om of je onderwerp, of je experiment te veranderen.
 
Wat verwacht je te zien na het injecteren? Verwacht je dat proliferatie en differentiatie normaal verloopt en je dus geen verschil ziet met een sham injectie? Of verwacht je iets anders? Hoe volg je deze processen?
 
Er zijn in deze context hele interessante vragen te stellen. Bijvoorbeeld in hoeverre is er een cell autonoom proces aan de gang en in hoe verre reguleert de omgeving het gedrag van je stamcellen? Dit zijn vragen die lastig te beantwoorden zijn als je niet zowel de geinjecteerde cellen en omgeving individueel kan analyseren. Dit kan je doen door je cellen bijvoorbeeld te labellen. Daar komt nog bij dat ik na een korte zoektoch op pubmed kan ik zo snel geen literatuur vinden die de injectie van meristem cellen beschrijft. Transplantatie, daar is literatuur over te vinden maar beantwoord fundamenteel andere vragen.
mijn lerares heeft het onderzoek wel goedgekeurd. Wat zou u dan aan raden als onderzoek wat met Parkinson te maken heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe haal je cellen uit een plant?

Het onderzoek wat je doet is afhankelijk van je vraag. Wat wil je graag weten over de ziekte van Parkinson? Je zou bijvoorbeeld Dopamine verder uit kunnen diepen. Dopamine hergebruik kan worden verbeterd door het gebruik van MAO-B inhibitors. Er zijn verschillende kruiden die MAO inhibitor activiteit hebben. Kan je hier een experiment bij verzinnen? Het hoeft natuurlijk helemaal niet over Dopamine te gaan, het punt is dat je een specifiek aspect van de ziekte van Parkinson verder uit wilt diepen... Ga dus niet teveel in de breedte, maar juist in de diepte!
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 14

Re: Hoe haal je cellen uit een plant?

Wouter_Masselink schreef: Het onderzoek wat je doet is afhankelijk van je vraag. Wat wil je graag weten over de ziekte van Parkinson? Je zou bijvoorbeeld Dopamine verder uit kunnen diepen. Dopamine hergebruik kan worden verbeterd door het gebruik van MAO-B inhibitors. Er zijn verschillende kruiden die MAO inhibitor activiteit hebben. Kan je hier een experiment bij verzinnen? Het hoeft natuurlijk helemaal niet over Dopamine te gaan, het punt is dat je een specifiek aspect van de ziekte van Parkinson verder uit wilt diepen... Ga dus niet teveel in de breedte, maar juist in de diepte!
 
Ik zal dan inderdaad maar een ander onderzoek doen. Heel erg bedankt voor de tip!

Berichten: 14

Re: Hoe haal je cellen uit een plant?

Wouter_Masselink schreef: Het onderzoek wat je doet is afhankelijk van je vraag. Wat wil je graag weten over de ziekte van Parkinson? Je zou bijvoorbeeld Dopamine verder uit kunnen diepen. Dopamine hergebruik kan worden verbeterd door het gebruik van MAO-B inhibitors. Er zijn verschillende kruiden die MAO inhibitor activiteit hebben. Kan je hier een experiment bij verzinnen? Het hoeft natuurlijk helemaal niet over Dopamine te gaan, het punt is dat je een specifiek aspect van de ziekte van Parkinson verder uit wilt diepen... Ga dus niet teveel in de breedte, maar juist in de diepte!
Beste meneer Masselink,
 
Mijn lerares heeft mij de opdracht gegeven om nu inderdaad een ander onderzoek te doen. Het probleem is dat ik op school heeeel weinig mogelijkheden heb om een onderzoek te doen, ook is werken met mensen of dieren geen optie. Heeft u misschien een idee wat voor simpel onderzoek ik kan doen of waar ik een moeilijker onderzoek zou kunnen doen?
 
Mvg,
 
Sharissa Bommel

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe haal je cellen uit een plant?

Je specifiek een onderzoek geven is lastig en lijkt me ook niet echt wenselijk. Het zou iets moeten zijn waar jij interesse voor hebt. Daar komt nog bij dat ik niet weet wat mogelijk is bij jullie op school. Biomedisch onderzoek zeker in de context van stamcellen is toch al snel afhankelijk van dieren of het gebruik van cellkweek.
 
Het gaat er niet om dat je een makkelijk of moeilijk onderzoek doet, het gaat er om dat je een vraag stelt en die experimenteel gaat beantwoorden. Let hierbij altijd op dat je een specifieke vraag stelt. Je wilt niet in de breedte gaan, maar juist diepgang geven aan je onderzoek. Als je inderdaad onderzoek wilt doen aan de ziekte van Parkinson, kies dan 1 specifiek aspect waar jij graag meer over zou willen weten.
 
Een aantal voorbeelden in welke context je een onderzoek zou kunnen verzinnen:
- farmacologie, zijn er specifieke kruiden en voedsels die niet goed samen gaan met medicatie
- genezing, gene delivery mechanismen. Het gebruik van virussen om specifieke cellen te infecteren.
- psychologische impact van Parkinson. Interviews met patienten om de impact van de ziekte van Parkinson op hun interactie met andere mensen.
 
Je kan natuurlijk ook een onderzoek aan doen wat niks met de ziekte van Parkinson te maken heeft...
"Meep meep meep." Beaker

Reageer