[biologie] Molverhoudingen van DNA

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Molverhoudingen van DNA

Hallo allemaal,
 
Ik kom niet uit de volgende vraag:
 
Een DNA fragment van 1000 bp moet worden geligeerd in een plasmide van 2000 bp. Van zowel het DNA fragment als van het plasmide is er een monster beschikbaar dat al met de juiste restrictie-enzymen is behandeld. Reken uit welk volume van ieder monster aan de ligatie reactie toegevoegd moet worden als de reactie 150 ng plasmide DNA moet bevatten en er een molaire verhouding van 3:1 (DNA fragment: plasmide) moet zijn. 
 
Ik begrijp niet precies hoe ik uit deze vraag moet komen. Is er iemand die mij de stappen zou kunnen geven zodat ik deze vraag kan oplossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Molverhoudingen van DNA

stel we willen een gelijke molaire hoeveelheid plasmide en DNA fragment hebben. Aangezien het plasmide 2 x groter is dan het DNA fragment is het ook 2x zo zwaar. 150 ng plasmide komt dus overeen met  75 ng DNA fragment.
We willen echter geen gelijke molaire hoeveelheid plasmide en DNA fragment hebben, Het DNA fragment moet 3x overmaat (3:1 verhouding) aanwezig zijn. Wat is dus het uiteindelijke gewicht aan DNA fragment wat je toe moet voegen?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 9

Re: Molverhoudingen van DNA

Klopt het dat het uiteindelijke gewicht van het DNA fragment dan 3 x 75 ng dus 225 ng is? 

Reageer