Epoxy hars en Koraal Restauratie Sint Eustatius

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Epoxy hars en Koraal Restauratie Sint Eustatius

Goedemiddag allemaal,
 
Voor mijn master Aquaculture and Marine Resource Management wil ik graag onderzoeken of er vergelijkebare, liefst duurzamere, opties zijn voor het vastzetten van geënt steenkoraal (madreporaria).
Normaliter wordt dit gedaan met epoxy hars/pasta, maar naarmate deze toepassing vaker wordt uitgevoerd, is het de vraag hoe duurzaam het is voor het desbetreffende koraalrif. De Universteit Wageningen is geintreseerd in dit deel van de koraal restoratie, omdat we nu wel weten hoe we koraal moeten kweken, maar (nog) niet weten wat de optimale terugplaatsingstechniek is.
 
De vraag staat nu: wat zijn vergelijkebare uitkomsten als het gaat om epoxy lijm, maar een duurzamere toepassing voor het ecosysteem?

Het gaat dus puur om het aanhechtingspunt van het skelet van het steenkoraal (aragoniet) aan het betreffende substraat (een rots).
 
 
Enig idee in welke richting ik kan denken voor een natuurvriendelijke oplossing voor het vastzetten van nieuw koraal?

Groetjes,

Jordi


Berichten: 2

Re: Epoxy hars en Koraal Restauratie Sint Eustatius

Wdeb dit ziet er heel interessant uit en is eigenlijk precies waar ik naar op zoek ben!

Zelf ha dik het idee bedacht om te kijken of er een manier is om het aragoniet (het skelet van het steenkoraal) te gebruiken om het vast te zetten. Maar tot dusver ben ik nog niets tegen gekomen!

Dit idee ga ik nader bekijken, ik ga jullie op de hoogte houden van dit onderwerp!

 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Epoxy hars en Koraal Restauratie Sint Eustatius

Leuk. En ja, ik accepteer de Credits in je scriptie. ;)
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer