[scheikunde] adhesie en cohesie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

adhesie en cohesie

hoi,
ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over scheerschuim, wij dachten dat adhesie en cohesie hier iets mee te maken had dus hadden wij dit in ons verslag getypt:
 
"Cohesie en adhesie krachten hebben met elkaar te maken in de scheidsrechters spray. Want als de cohesie kracht groter is dan de adhesie kracht zal de vloeistof omlaag worden gedrukt en kleiner worden. En als de adhesie kracht groter is dan de cohesie kracht zal de vloeistof omhoog worden gedrukt en zal het oppervlak groter worden.".
 
Maar na een tijdje verder zoeken heb ik niet echt het gevoel dat dit klopt, heeft iemand hier een antwoord op of dit fout of goed is en wat het dan wel doet met de scheerschuim(bus).
 
groet Joep Havo 5 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: adhesie en cohesie

Ik heb geen idee hoe zo'n bus scheidsrechtersspray eruit ziet.
 
Maar van cohesie spreek je over de aantrekkende krachten tussen moleculen IN een stof, van adhesie voor krachten tussen de moleculen van een (vloei)stof en de moleculen aan het oppervlak van een stof waar die (vloei)stof tegenaan ligt. 
 
adhesie cohesie.png
adhesie cohesie.png (15.44 KiB) 443 keer bekeken
 
En daardoor krijg je dit soort effecten:
200px-meniscus-2.jpg
200px-meniscus-2.jpg (5.27 KiB) 438 keer bekeken
 
grotere cohesie in kwik tegenover een kleinere adhesie van kwik aan glas.
in het buisje met water net andersom. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: adhesie en cohesie

Ik vermoed inderdaad dat daar weinig zinnigs staat. Adhesie waartussen? Cohesie bij welke stof? Hoe gaat er iets duwen?
 
Is denk ik belangrijker dat je aangeeft wat je wil verklaren in die bus? Waarom het eruit komt? Of waarom het de wand niet beet houdt?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 14

Re: adhesie en cohesie

Ik heb geen idee hoe zo'n bus scheidsrechtersspray eruit ziet.
 
Maar van cohesie spreek je over de aantrekkende krachten tussen moleculen IN een stof, van adhesie voor krachten tussen de moleculen van een (vloei)stof en de moleculen aan het oppervlak van een stof waar die (vloei)stof tegenaan ligt. 
 
Afbeeldingadhesie cohesie.png
 
En daardoor krijg je dit soort effecten:
Afbeelding200px-meniscus-2.jpg
 
grotere cohesie in kwik tegenover een kleinere adhesie van kwik aan glas.
in het buisje met water net andersom.
in scheidrechtersspray zit een oppervlakte actieve stof, plantaardige oliën, water en butaangas

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: adhesie en cohesie

Ja, dat zal het inderdaad wel ongeveer zijn....maar wat wil je nou gaan verklaren? Dan kunnen we je misschien verder helpen.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer