[scheikunde] Scheikunde EXO

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

Scheikunde EXO

Hallo allemaal!
 
Misschien heb ik een ander forum over het hoofd gezien, daarvoor dan sorry, maar ik heb een vraag of iemand hier misschien een leuk proefje weet voor mijn scheikunde exo (experimenteel onderzoek). Als onderwerp vind ik Zuren/Basen en Zouten interessant. Ik vind het alleen lastig om hier een proef bij te verzinnen die niet al te makkelijk in elkaar zit, ik zit in 6 VWO en er wordt meer van mij verwacht dan alleen ''hier heb ik een zout en ik toon nu aan dat dit een bepaald zout is door neerslag aan te tonen''. Helaas, want dit zijn wel de proeven die voor de hand liggen.

Misschien weet iemand iets leuks met één van deze onderwerpen??
 
Zelf dacht ik ook nog aan Paracetamol ontbinden o.i.d., maar kon hier niet zo snel iets vinden op het internet hoe dit te doen. Alleen dat paracetamol eigenlijk: Para-<b>acet</b>yl<b>am</b>inofen<b>ol</b> is (aldus Wikipedia ;p). Kan ik hier iets uithalen door te verbranden o.i.d.?? Ik ben zoals jullie misschien al doorhebben geen geweldige scheikundige xD
 
Xx
 
Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Scheikunde EXO

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Scheikunde EXO

Ik begrijp niet helemaal wat de eisen/doelen zijn van een EXO, maar op basis van wat jij zegt heb ik wel een aantal ideeen die een goed inzicht in de basale Scheikunde laten zien:
-Evenwichten en hun beïnvloeding. Zoek voorbeelden en uitwerkingen en verklaar.
-Klokreacties en invloeden op de tijden.
-Oscillerende reacties en invloeden op de tijden. 
 
Minder basaal maar meer op de paracetamol:
Extractie uit de pil; oplosbaarheid bij verschillende pH's, osmotische waarde, synthese, gehalte-bepaling, zuiverheidsbepaling.
 
Gewoon brainstorms, weet niet wat allemaal haalbaar is.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 3

Re: Scheikunde EXO

Misschien een stof uit een mengsel isoleren met behulp van een zuur/base extractie, je bent dan bezig met zuren, basen, zouten en oplosbaarheid.
 
Je kan paracetamol ontbinden door de amide groep te hydrolyseren in zuur milieu dan krijg je een amine en carbonzuur. Zelf paracetamol maken zou ik niet doen.  

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Scheikunde EXO

zelf paracetamol maken is relatief eenvoudig en best te doen, niet echt een onderzoek natuurlijk. Natuurlijke niet zelf gaan gebruiken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Scheikunde EXO

misschien onderzoeken/extraheren van salisylzuur uit bomenbast
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: Scheikunde EXO

Synthese van paracetamol is niet lastig maar voor het VWO zijn het behoorlijk wat nieuwe reacties en handelingen als je een aromaat moet nitreren, reduceren en scheiden. Je kunt eventueel beginnen met 4-aminofenol en azijnzuuranhydride maar dit zijn ook geen standaard stoffen.
 
Als je een stof wilt maken zou je misschien kunnen kijken naar simpele ester verbindingen en onderzoeken of er een te maken is die naar aardbei etc. ruikt en wat er gebeurt als je er zuur of base bijgooit

Reageer