[scheikunde] Sulfiet in wijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Sulfiet in wijn

ik doe mijn profielwerkstuk over wijn.
nou kan ik alleen nergens vinden hoe sulfiet wordt toegevoegd aan wijn en welke reactievergelijkingen daarbij horen. 
kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Sulfiet in wijn

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
Sulfiet SO3- is als allergeen meldings plichtig wanneer >10mg/kg aanwezig is. Echter gebeurd het regelmatig dat de concentratie sulfiet al in de druiven zit voordat deze uitgeperst worden.
 
Daarnaast heb je dat veel wijnboeren een combinatie van natriummetabisulfiet en citroen- of wijnsteenzuur gebruiken voor desinfectie van de apparatuur. Als laatste heb je dat er dan ook nog natrium (of wellicht kalium) metabisulfiet wordt toegevoegd na de vergisting om het vergistingsproces abrupt te stoppen.
 
Dus er zijn meerdere mogelijkheden waardoor de claim: "bevat sulfiet" op de fles staat.
 
Let wel, bij het gebruik van een goede hygiëne, andere desinfectiemiddelen en andere gist soorten kan je wijn maken zonder sulfiet er in, alleen tja, de meeste wijnboeren zijn nogal conservatief ingesteld.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Sulfiet in wijn

Google: sulfiet in wijn, eerste hit >> https://nl.wikipedia.org/wiki/Sulfiet

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Sulfiet in wijn

klazon schreef: Google: sulfiet in wijn, eerste hit >> https://nl.wikipedia.org/wiki/Sulfiet
Dit had ik ook gezien. Maar welke soort sulfiet zit dan in wijn? en waarom zie bij de meeste sulfieten het ion so3 niet terug?

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Sulfiet in wijn


De verbranding van zwavel met zuurstof naar zwaveldioxide. 


S + O2 ➞ SO2 


Van zwaveldioxide met water naar diwaterstofsulfiet. 


SO2 + H2O ➞ H2SO3 


Van diwaterstofsulfiet met zuurstof naar diwaterstofsulfaat. 


2 H2SO3 + O2 ➞ 2 H2SO4 
Ik heb dit nu gevonden, klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Sulfiet in wijn

geen van de 3 reacties zijn van toepassing.
 
lees mijn bovenstaande reactie nog eens
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Sulfiet in wijn

ArcherBarry schreef: geen van de 3 reacties zijn van toepassing.
 
lees mijn bovenstaande reactie nog eens
Waarom kan ik hier niks van terug vinden op internet? En wat betekent meta bij natriummetabisulfiet ? Welke soorten sulfiet zit er in druiven? 
 
Bij het narijpen mag geen zuurstof aanwezig zijn. Als er wel zuurstof aanwezig is, kunnen azijnzuurbacteriën (die kunnen wèl tegen alcohol) de gevormde alcohol omzetten in azijnzuur. De wijn krijgt hierdoor een zure smaak. Bovendien kan de kleur van de wijn bruin worden door oxidatie. Een manier om de zuurstof uit de vaten te verwijderen is het ‘zwavelen’ van de vaten. Hierbij wordt door het verbranden van een stukje zwavel in het vat het gas zwaveldioxide gevormd. Met het water van de wijn ontstaat sulfiet, dat ontsmettend werkt, en met restjes zuurstof reageert tot sulfaat.
bron: http://www.nemokennislink.nl/publicaties/wijn 
 
Dit vond ik en daar zijn de reacties gebaseerd. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Sulfiet in wijn

wie wat wilt leren moet in Engels zoeken.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_metabisulfite
 
De metabi slaat op dat het molecuul eigenlijk bestaat uit 2 sulfiet moleculen. In principe is het mogelijk dat er in druiven sulfaat enzymatisch wordt omgezet naar sulfiet, waardoor je potentieel boven de 10ppm grens uit kan komen.
 
Daarnaast, leuk stukje maar niet echt van toepassing om de simpele reden dat de meeste (goedkope) wijnen niet worden gerijpt op (eiken)houten vaten maar in RVS tanks.
 
De anti-oxidant werking van sulfiet is mooi mee genomen maar niet de hoofd reden dat sulfiet gebruikt wordt. De hoofd reden is micro-biologische conservering doordat de wijnboeren niet hygiënish genoeg (kunnen) werken en of de wijn niet willen/kunnen pasteuriseren. Pikant detail, Louis Pasteur als Fransman is juist de gene geweest welke aanbeval de druivensap te pasteuriseren en een paar goede flessen wijn (met actief gist) daaraan toe te voegen om te voorkomen dat de wijn azijn werd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Sulfiet in wijn

Bedankt! Maar wat is het verschil tussen houten vaten en RVS tanks?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Sulfiet in wijn

RVS is gas dicht, dus geen zuurstof bloodstelling welke azijnzuurbacterien nodig hebben om iets te kunnen doen, dus geen nut om te "zwavelen". Daarnaast bij (te)hoge concentratie aan sulfiet vervelende (bij)werkingen kan geven als bijvoorbeeld hoofdpijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Sulfiet in wijn

Zwavelen gebeurt toch ook om wijn langer goed te houden na het openen van de fles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Sulfiet in wijn

Alsjeblieft niet.
 
Het zwavelen is pre se het proces om zwavel in (eiken)houten vaten te branden. Geen vaten, geen zwavelen.
het toevoegen van metabisulfiet is zoals ik boven eerder heb omschreven
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Sulfiet in wijn

Oke dankjewel

Berichten: 12.262

Re: Sulfiet in wijn

Je moet eigenlijk kijken waar in het proces sulfiet (of andere zwavelverbindingen) nou eigenlijk worden toegepast. 
 
Soms wordt aan het begin van het proces wat SO2 gas toegevoegd aan de geperste druiven om bacterieel bederf tegen te gaan, terwijl gist met die kleine hoeveelheid kan leven. Het is ook mogelijk sulfiet toe te voegen om de vergisting te stoppen (en zo wat suiker over te houden als je geen 'droge' wijn wilt maken oid). 
 
Het is geen conserveermiddel dat erin wordt gegooid als de wijn de fles in gaat om het zo langer goed te houden of iets dergelijks - dat is nergens voor nodig, vrijwel alle wijnflessen hebben tegenwoordig sowieso een gasdichte sluiting (schroefdop of imitatie-kurk). 
 
 
De labeling 'bevat sulfiet' is een allergie-waarschuwing, vergelijkbaar met iets als 'kan sporen van pindas bevatten' dat je kunt tegenkomen op producten die niets met pinda's te maken lijken te hebben. Dat laatste kan bijvoorbeeld komen omdat in dezelfde fabriek ook een pindaproduct gemaakt wordt en er theoretisch stof van de ene naar de andere lijn kan waaien oid. 
 
Voor je onderzoek is dit overigens lastig, want 'bevat sulfiet' is niet echt een garantie dat je het in meetbare hoeveelheden zult aantreffen in wijn. Fabrikanten nemen het zekere voor het onzekere en zetten het erg ook op als het er feitelijk niet in zit (maar wellicht wel in de vorige landing van de tanker waarmee de wijn vervoerd is oid, ondanks tussentijds schoonmaken). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Sulfiet in wijn

Dankje benm!

Reageer